Dagens program
Tema för dagen: Ta kontroll över din affär - så blir du en vinnare!

Kl. 13.30 Registreringen öppnar, hämta din namnbricka och besök våra partnerbord
Kl. 14.30
Eftermiddagens program börjar. Dagens moderator och Fri Köpenskap hälsar välkomna
Kl. 14.40 Kampanjer – Hur sätter man den perfekta kampanjen eller kampanjvarorna? 
Panelsamtal med Lennart Martinsson, Stora Coop Lund och 
Simon Nordberg, Childrens House
Kl. 15.00 Prissättning 
Panelsamtal med Omid Ghanbari, Matspar.se, Magnus Rosén,StrongPoint Sverige,  Hanna Nilsson, Willys Umeå Klockarbäcken och Peter Fjällborg, Vd Coop Norrbotten 
Kl. 15.20 - 15.45 Det perfekta kundvarvet - finns det?
Frida Åkerlund,Retail Academics
Kl. 15.45 - 16.15 Paus
Möjlighet att besöka partnerborden och mingla med kollegor
Kl. 16.15 - 16.30 Ta kontroll över din affär - butiksutveckling
Jesper Qvarnström, Coca-Cola Europacific Partners
och Magnus Olsson, Ica Maxi Bollnäs
Kl. 16.30 - 16.45 Ica Supermarket Almö Livs - Varför vann de Årets Butik 2022?
Simon Johansson
Kl. 16.45 - 17.05 Framtidens Butik
Ann-Katrin Tottie, Ica Sverige
Kl. 17.05 - 17.15 Framtidens Butik -
Panelsamtal med Ann-Katrin Tottie, Ica Sverige, Fanny Karlsson, Coop Norrbotten och Frida Åkerlund,Retail Academics
Kl. 17.15 - 17.25 Offentliggörande av de två sista finalisterna i kategorierna
Årets Frukt & grönt och Årets Butik. Guldbiljett direkt till Stadshuset delas ut.
Kl. 17.25 - 17.30 Live-sändning av Finalistfilmen på  Fri Köpenskaps Facebook-sida
Kl.17.30 - 17.35 Prisutdelning - Umeås bästa butik enligt Umeåborna
Kl. 17.35 - 17.40 Martin summerar
Kl. 17.40 - 19.00 Mingel med snittar och bubbel



MÖT DAGENS MEDVERKANDE
Uppdateras kontinuerligt

Moderator: Martin Moström, Strategisk rådgivare och VD på Retail House

Martin har över 20 års erfarenhet av den nordiska dagligvarumarknaden och har även varit delaktig i böcker och white papers på området marknadsföring och försäljning i butik. Martin kommer att guida oss genom eftermiddagen varvat med talare, paneldiskussioner, prisutdelning och finalistpresentation.
Frida Åkerlund, Partner, COO på Retail Academics

Frida har mångårig erfarenhet från retailbranschen och brinner för att insiktsdrivet ta branschen framåt. Hennes egen resa startade i butik som säljledare och Visual merchandiser. Examen vid Handelshögskolan i Stockholm – Center for Retailing. Idag arbetar Frida som konsult på Retail Academics inom retail med fokus på dagligvaror. Lyssna på dialog med Frida och handlare från dagligvarubranschen om det perfekta kundvarvet - finns det?

Lennart Martinsson, Stormarknadschef, Stora Coop Lund

Lennart har lång erfarenhet av dagligvarubranschen och varit stormarknadschef på Stora Coop Lund i 3 år. Butiken har under åren kammat hem flera priser på Dagligvarugalan såsom Årets Brödavdelning, Årets Frukt & grönt, Årets förbutik och Fernando Di Lucas Hederspris. Lennart och andra från branschen kommer prata om hur man sätter den bästa kampanjen eller kampanjvarorna.
Fanny Karlsson, Butikschef, Coop Kallkällan i Luleå
Fanny är butikschef på Coop Kallkällan i Luleå. Hon är med sina nyss fyllda 25 år Coop Norrbottens yngsta butikschef. – Som ung butikschef har man ett nytänk, ett modernt tänk. Vi kommer från en generation som vuxit upp med sociala medier, vi förstår de kanalerna och hur viktigt det är att synas där marknadsföringsmässigt i dagens samhälle. Lyssna på Fanny som tillsammans med branschkollegor resonerar runt Framtidens Butik.
Ica Almö Livs, Simon Johansson, VD/Putte Hermansson, Handlare

Årets Butik 2022 - Ica Supermarket Almö Livs vann Årets Butik på Dagligvarugalan 2022. Simon och Putte kommer berättar om varför deras butik är extraordinär på flera sätt, hur de har skapat nöjda och lojala kunder då utmaningarna varit allt större än vanligt i dessa tuffa tider, hur de kombinerat matglädjen och den dagliga butiksdriften med en affärskänsla och ett nytänkande utöver det vanliga.

Ann-Katrin Tottie, Chef Kundinsikt & Lojalitet, Ica Sverige

Ica Sverige har presenterat en rapport om hur framtidens butik kommer att se ut;
vad har de då kommit fram till och vilka insikter har det gett?
Lyssna på Ann-Katrin som resonerar runt Framtidens Butik tillsammans med andra i branschen.
Omid Ghanbari, VD och medgrundare, Matspar.se

Omid, VD och medgrundare till prisjämförelsesajten Matspar.se.
På Matspar.se kan besökare jämföra priset på sin matvarukorg med
alla butiker online och kan på så sätt ser vilken som ger bäst pris, leverans och service. Omid har via data från matspar.se och genom att följa branschen på nära håll kunnat följa den svenska prissättning på mat de senaste sju åren. Därför har han goda insikter i utvecklingen och spännande spaningar om framtiden. 
Tillsammans med andra branschexperter kommer han att prata om prissättning ur olika perspektiv.

Simon Nordberg, grundare, Childrens House

Simon är grundare till varumärket Childrens House med butiker och webbhandel, livslång erfarenhet inom handeln. Älskar detaljhandeln och framför allt när varorna rör på sig…
Just nu förfinar man sin nya webbplattform och siktar på utlandslansering digitalt via marknadsplatser. Simon har ett mycket stort intresse för handeln och framför allt framtidens handel.




 Magnus Olsson, Handlare, Ica Maxi Bollnäs och Jesper Qvarnström, Butiksutvecklare,Coca-Cola Europacific Partners

Lyssna på Magnus och Jesper som berättar om tjänsten butiksutveckling – en möjlighet för din butik att lyfta försäljningen av hela dryckessortimentet, effektivisera drift och driva ökad lönsamhet för butiken – utifrån din butiks lokala förutsättningar. 





Peter Fjällborg, Vd Coop Norrbotten




1983 började Peter som 19-årig att jobba som styckare på KF:s styckningscentral i Kiruna.Det var där som Peter Fjällborgs egen karriär inom kooperationen startade. Sedan dess har han blivit kvar. Det blev butiksjobb, butikschefsjobb, jobb som matchef på OBS Stormarknad i Kiruna, där han sedan blev chef för hela butiken. Efter att vid sidan av butiksjobben studerat ekonomi på universitet blev han 2004 vd för Coop Malmfälten, och vid sammanslagningen 2015 vd för Coop Norrbotten. Lyssna på Peter som kommer samtala om prissättning tillsammans med andra i branschen.
Hanna Nilsson, Butikschef, Willys Umeå Klockarbäcken



Hanna började inom handeln på Willys i kassan för 15 år sedan. Glädjen i att sälja, mötet med alla människor, gemenskapen i arbetsgruppen och ledare som trodde och ville utveckla henne gjorde att hon fastnade direkt för branschen. Sen dess har 
Hanna arbetat i en handfull Willysbutiker. Nu har hon förmånen att driva Willys senaste tillskott i Umeå på Klockarbäcken tillsammans med en helt ny personalstyrka som hon själv hoppas kunna inspirera och utmana att vilja utvecklas i branschen dom med. Lyssna på Hanna som tillsammans med kollegor i branschen diskuterar prissättning utifrån olika perspektiv.
Magnus Rosén, VD, StrongPoint Sverige 



Magnus har lång och bred bakgrund från svensk dagligvaruhandel i nuvarande roll
men även tidigare från ICA som affärschef e-handel och en rad andra roller inom detaljhandeln. Magnus har goda insikter i hur man med teknologins hjälp kan effektivisera och förenkla det dagliga arbetet i butiken för att bygga lönsamhet. I detta event deltar Magnus tillsammans med andra branschkollegor i en debatt kring prissättning.