Årets Kampanj
Di Luca Di Luca - BreOliv
Ledande trendspanare inom mat och dryck menar att de viktigaste mattrenderna är hälsa och hållbarhet. Vinnaren av Årets Kampanj förenar bägge dessa i en lansering som gör verklig skillnad. Skillnad i hyllan. Skillnad i matvanor. Skillnad för hjärtat. Vinnaren av Årets Kampanj är Di Luca Di Lucas lansering av BreOliv.
Årets Dryckesbutik
Ica Maxi Kalmar
Vinnare är en butik som ser dryckens potential i alla situationer. Inspiration till måltider, sambandsexponeringar, trendkänslighet och säljtryck är självklara delar för en butik som med stor kreativitet gör det där lilla extra för att alla kunder ska få ett dryckeserbjudande i mästarklass. Vinnaren är Ica Maxi Kalmar.
Årets Tidskriftsbutik
Ica Supermarket Oppeby
Hela butiken genomsyras av matglädje och köplust. Experimentlustan att prova nya placeringar, viljan att utvärdera och sedan ändra har lett till ökad försäljning av både tidningar och impulsvaror i belöningszonen. Också tidningsansvariges grymma engagemang i stamkundernas favorittidningar har gjort succéökningen möjlig. Årets tidskriftsbutik är Ica Supermarket Oppeby i Nyköping.
Årets Ekobutik
Paradiset Södermalm
Vinnaren av Årets Ekobutik vill vara en butik för alla med ett fullt dagligvarusortiment. Samtidigt har den varit en pionjär och satt en helt ny standard för ekologisk försäljning. Här är det ekologiska förstahandsvalet, och det konventionella har blivit alternativ. Utbudet av ekologiska och hälsosamma livsmedel samt hälso- och skönhetsprodukter är svårslagbart. Tillsammans med engagerad och kunnig personal gör det Paradiset Södermalm, Stockholm, till Årets Ekobutik.
Årets Hållbarhetsintiativ
Willys
Vinnaren har, genom ett genomgripande arbete som nått ut i hela organisationen tagit grepp om en av våra stora hållbarhetsutmaningar i livsmedelskedjan. Genomslaget blir stort då alla delar av företaget arbetar målinriktat med förebyggande arbete, och effekten blir mätbar och stor. Även behövande gynnas i ett sant hållbarhetsarbete med ekologiskt och social effekt. Matsvinnet minskar, medvetenheten ökar och vinnaren är Willys!
Årets Syftesdrivna ledare
Julia Kronlund
Med sin passion, engagemang och sitt starka syftesdrivna ledarskap har Julia fått med sig teamet i skapandet av en ny hummusrevolution i Sverige med syfte att skapa en mer hållbar svensk dagligvaruhandel och inte minst att öka integrationen genom mat.
Årets Mejeriavdelning
Ica Supermarket Munka Ljungby
Genom att hitta nya lösningar och maximera sin försäljning har denna mejeriavdelning utmärkt sig till att vara en värdig vinnare. Ett genomgående estetiskt tänk och med övervägande självfrontade hyllor har man verkligen skapat ett lyckat säljkoncept. Förutom att kunderna får ett brett och anpassat sortiment, arbetar man aktivt för att minska transporterna för en hållbarare miljö. Vinnaren är utan tvekan en riktig inspirationskälla.
Årets Digitaliserade butik
Coop Forum, Varberg
Många talar om digitalisering, och vill vara i frontlinjen när dagligvaruhandeln digitaliseras. Vinnaren av Årets digitaliserade butik befinner sig där. Butiken är först ut att testa en ny kartfunktion som täcker alla varor tack vare koppling till prismärkningssystemet, och med en qr-kod förs över till kundens mobiltelefon. Tillsammans med ny webbsida kopplad till butiksskärmar och effektivare e-handelsplockning har butiken lyckats effektivisera sitt arbete genom digitala innovationer. Med fokus både på kunden och interna processer är Årets Digitaliserade butik
Årets Frukt & Gröntavdelning
Ica Kvantum Kungsbacka
Ica Kvantum Kungsbacka är en skicklig eldsjäl som förstår kategorins värde. Med ett brett och fräscht sortiment utöver det vanliga, delikata specialvaror, ekotorg och receptidéer för alla, är den här stilfulla butiken en engagerad förebild som vet hur kunden ska inspireras. Med andra ord, en riktig morot för resten av branschen.
Årets Matinspiration
Coop
När man klok ekonomi ner i grytan rör och en dos matglädje på maten strör
får man i vardagens id, för 80 kronor hållbar middagsfrid.
Med hjälp av en historiskt inspirerande kvinna, får konceptet Coop att vinna!
Årets Butik
Ica Maxi, Nacka
Årets vinnare fick avgöras på målfotot. På fotofinishen ser man att vinnaren lyckas med konststycket att tilltala alla målgrupper, från singeln till storfamiljen, från hipstern till Medel-Svensson. En personlig säljfabrik som nyttjar alla ytor för att kommunicera och inspirera.
Årets Fiskavdelning
Ica Kvantum Flygfyren
Årets Fiskavdelning har hög färskvaruprofil och ett brett sortiment av sjömatsprodukter. Kunden möts av en härlig Saluhallskänsla med allt i från färsk fisk i den manuella disken till färdiglagade alternativ i från det egna köket. Årets Fiskavdelning är Ica Kvantum Flygfyren.
Årets Förbutik
Stora Coop, Lund
Med strävan om att alltid bli bättre, att driva försäljning samt att sätta kunden i fokus så har denna butik etablerat sig bland de allra bästa under flera års tid. Butikens och personalens medvetenhet om lönsamhet för förbutiken samt med vikten av att värdera kundnöjdhet har denna butik stuckit ut som den bästa i landet 2018.
Årets Leverantör
Kronfågel
Årets leverantör tar sin plats i butiken med det trendiga proteinet i fokus. Med sin innovationsförmåga och starka närvaro i butiken har man drivit sin kategori på ett unikt uthålligt och strategiskt sätt. En äkta och orädd vinnare som med ständiga nyheter och långsiktiga samarbeten kopieras av andra.
Årets Djupfrystavdelning
Ica Maxi Hälla
Det kalla krigets vinnare är Ica Maxi Hälla som med stor kreativitet har förvandlat en av tävlingens mest komplicerade kategorier till en vinstdrivande premiumavdelning. I genomtänkta sambandsexponeringar med måltidslösningar i tiden skapar detaljerna en inbjudande helhet för alla kundsegment. Som den gode 007-agenten säger i 80-talsrullen ”Iskallt uppdrag” – this department knocks the living daylights out of the rest.
Årets Kassazon
Ica Maxi, Linköping
Med en nytänkande butikschef som gör sitt yttersta för att inspirera och engagera sin personal skapas goda förutsättningar för att blir årets vinnarbutik.Den ljusa, fräscha och välplanerade kassazonen får kunderna att trivas och det är ordning och reda med välfyllda hyllor.
Livsmedelshandlarnas Hederspris
Andreas Bylger
Vinnaren av Livsmedelshandlarnas Hederspris 2018 har med grundligt och systematiskt arbete skaffat ny kunskap och prövat nya vägar som alla Sveriges butiker har nytta av i kampen mot stölder, hot, rån och trakasserier. En stor förkämpe för lag och ordning i livsmedelsbutikerna.
Årets Brödavdelning
Ica Maxi Partille
Årets brödavdelning är en avdelning som tar för sig. I det breda och varierade sortimentet samverkar förpackat och oförpackat bröd på ett naturligt sätt som inspirerar kunden och skapar möjligheter till impulsköp. Butikens tydliga idé med brödavdelningen skapar såväl nöjda kunder, god försäljning som förutsättningar för ett givande samarbete i hela brödets värdekedja.
Årets Kött & Charkuteriavdelning
Ica City Knalleland, Borås
Vinnaren av Årets kött- och charkuteriavdelning bygger på traditionella värden som hög kvalitet och hög servicegrad. Information om kött och ursprung presenteras tydligt för kunderna, även för de detaljer som kommer från närbelägna gårdar. Prydligt presenterade charkuterier förstärker intrycket ytterligare. Som pricken över i har de öppnat upp för insyn när färsen mals, korvarna stoppas och köttet packas.
Årets Ostavdelning
Ica Kvantum Sollentuna
Med en tydlig ambition att vilja skapa inspiration och ett stort utrymme för demonstrationer och exponeringar, har vinnande butik skapat en ostavdelning som verkligen sticker ut. Med en kompetent, kreativ och engagerad personal som tillmötesgår kundernas önskemål om en ost för alla smaker, har man skapat ett brett sortiment som är attraktivt och uppdateras kontinuerligt.