Årets Butik
Sabis Fältöversten, Stockholm
En spännande butik med hög ambitioner när det gäller att erbjuda högsta kvalitet och bästa service. En butik som skiljer ut sig tack vare en internationell saluhallskänsla och där varje avdelning är på absolut toppnivå. En erfaren och kunnig personal ger varje besökare extra matinspiration.
Årets brödavdelning
ICA Kvantum, Landvetter
Vinnaren ger brödet en framskjuten plats i butiken som det viktiga livsmedel det är. Kunden har lätt att orientera sig i det breda utbudet från vardagsbröd och lyx till det hälsosamma alternativet. Vinnaren skapar merköp genom att lyfta fram impulsprodukter på bästa säljplats i brödavdelningen. Bakom det framgångsrika arbetet i Årets Brödavdelning ligger ett stort engagemang med både kunders och leverantörers bästa i fokus.
Årets satsning på närproducerad mat
Ica Supermarket, Fäladstorget
Med en tydlig strategi att finna samarbete med lokala närproducenter och utmana invanda affärsmodeller, har årets vinnare på ett tydligt sätt kunnat ge kunden en matupplevelse utöver det vanliga. Köpmannens engagemang och opinionsarbete för att förmedla detta till personal, kunder och kollegor bidrar också.
Årets Fiskavdelning
ICA Kvantum, Skövde
Hela fiskavdelningen inspirerar till matlagning. Både för vardagens krav på enkelhet och snabbhet, som till helgens mer festbetonade middag. Butiken jobbar också medvetet med framtidsfrågor inom svinn och miljö, vilket både driver affären här och nu, men också speglar ett äkta ansvarstagande för framtiden.
Årets Mejeriavdelning
ICA Kvantum Munkebäck
Vinnaren av årets mejeriavdelning vet vilket värde avdelningen har och ser till att välfyllda hyllor, ett bra sortiment, rent och snyggt och engagerad personal gör så att kunden trivs, låter sig inspireras och kommer tillbaka. Genom personalens kunskap om sortimentet utifrån funktion, hur, när och på vilket sätt produkten används håller man ihop och placerar varugrupperna på ett mycket bra sätt som gör det enkelt att hitta i avdelningen. Som kund behöver du aldrig tveka att fråga, personalen finns där och hjälper gärna till.
Årets Produkt
Kronjäst Bagarens Surdegsjäst
Vinnare av Årets Produkt bygger på insikter om målgruppens behov av eget skapande, framför allt bland män, samt att passa in i ett livspussel där tiden alltid är en bristvara. Detta förpackat på ett sätt så att den kan användas direkt och spontant har lett till att produkten byggt värde för butiken i en annars bortglömd hylla.
Årets Category Manager
Maths Brisdahl, Semper
Med starka argument om konsumentbeteende och lönsam tillväxt, har vinnaren med stor framgång förändrat sättet att arbeta inom sin kategori. Med djup kunskap, stor erfarenhet och kreativt affärsmannaskap har vinnaren tagit Category Management till en enastående nivå.
Årets Tidskriftsavdelning
Pressbyrån, Stora Hallen Centralen Stockholm
Vinnaren är en ikon när det gäller försäljning av tidskrifter. Trycket är hårt men ändå lyckas personalen att hålla innehållet i hyllorna färskt och ha full kontroll på försäljningsstatistiken.
Årets Kampanj
Procter & Gamble
Genom att bryta med invanda mönster och ha modet att tänka fritt skapades ett livesänt Facebook-spel och ett utomhusevent på en plats där tiotusentals konsumenter ständigt befinner sig. Resultatet blev en dryg miljon exponeringar direkt på plats, över 25.000 nya vänner på Facebook och över tusen vinnare i tävlingen. En kampanj som skapade nyfikenhet och engagemang, profilerade varumärket och ökade kunskapen hos konsumenterna, vilket i sin tur drev försäljningen ut-ur-hyllan i butikerna.
Årets Matinspiration
Konsum Värmland
Företaget förvaltar sin tradition och går med stadiga steg mot framtiden. Genom maten förmedlas genuin kärlek till bygden och måltiden blir en matupplevelse. Här finns matinspiration när den är som bäst, den skapar trygghet och livsglädje i inspirerande möten.
Årets Frukt- och gröntavdelning
Fria Gruppen Matrebellerna, Stockholm
Ett samarbete mellan butiker som skapat en affärsmodell som ger ökad försäljning av frukt och grönt som har en extra hög andel av butikernas totala försäljning. Sortimentet och priserna är anpasade till varje butiks lokala marknad och exponeringen i butikerna ger extra inspiration.
Årets Miljöpris
Happy Food Uppsala
Hos detta företag möts miljönyttan och affärsnyttan i en affärsmodell som räcker från dagligvaruhandeln och ända ut mot konsument. Hos pristagaren arbetar man aktivt med att lösa två av de allra viktigaste hållbarhetsfrågorna: svinn och köttets klimatpåverkan. Från utvecklingen av ett koncept till en första tillämpning hos en stor livsmedelskedja – här är det nytänkande och kreativitet som förtjänar att uppmärksammas!
Årets Leverantör
Santa Maria
För långsiktig utveckling av ett brett kvalitetssortiment som stimulerar smaklökarna och driver lönsamhet i dagligvaruhandeln.