Årets Butik


Coop Extra, Åkersberga

En butik som hittat det rätta konceptet för det rätta läget. En butik som skapar glädje och trivsel och med en kunnig och tillmötesgående personal. Bara efter något år är den bäst i sin klass och en förebild för en hel kedja.

Årets Produkt


Salma lax, Salma

Två av svensk handels stigma är prispress och kopiering. En produkt är en produkt är en produkt, helst till kampanjpris. Årets produkt 2013 går en helt annan väg. Årets produkt är en innovation som ger ökad valfrihet, färskare varor, snabbare måltider och bättre lönsamhet. Årets produkt är i framkant med det ökande intresset och medvetenheten för mat i Sverige. Årets produkt har många företräden, men framförallt smakar den ”kjempe godt”.

Årets Djupfrystavdelning


ICA Kvantum, Ekängen, Eskilstuna

Med stort engagemang och med tydlig skyltning, är butiken ett föredöme i att skapa måltidslösningar som inspirerar och löser såväl vardagens och helgens olika måltidsbehov. Djupfrystavdelningen har blivit en av butikens ”hetaste avdelningar”.

Årets Kassalinje


ICA Kvantum, Åkermyntan Hässelby

Genom att se hela kassalinjens styrka som exponeringsplats, har vinnande butik lyft kassalinjen till en av butikens hetaste säljplatser.

Årets Miljöpris


Löfbergs

Förutsättningarna för människa och miljö har avsevärt förbättrats genom det gedigna och transparenta hållbarhetsarbetet som genomsyrar hela företaget.

Årets Dryckesbutik


Coop Forum, Helsingborg

Med stort engagemang driver medarbetarna dryckesförsäljningen i denna butik. En välfylld dryckesavdelning med brett sortiment, tilltalande exponeringar, många säljpunkter och dryck i kombination med andra varor har bidragit till att försäljningskurvan pekar brant uppåt!

Årets Fiskavdelning


Hemköp Sabis Fältöversten, Stockholm

Kunderna möts av en ljus, välkomnande avdelning som tydligt lyfter fram matglädjen. Exponeringen i den manuella disken med ett noga utvalt sortiment och ett genomtänkt färgspel, kombinerat med en intresserad och kunnig personal gör avdelningen till en inspirerande och givande upplevelse.

Världens Matavdelning


City Gross, Växjö

En genomtänkt och väl planerad avdelning där valet av sortiment och sättet att exponera noggrant jobbats fram för att attrahera såväl en initierad publik som att locka en bredare nyfiken målgrupp att bredda sin matreportoar.

Årets Mejeriavdelning


ICA Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Personalen lyckas med stort engagemang hålla en ”snygg” avdelning tipp topp år efter år. Genom att våga, vilja och faktiskt ta steget att gå sin egen väg har butiken skapat nya valmöjligheter för kunden. Inspiration, säljtryck, lätt att hitta, genomtänkt sortimentsmix, lönsamt och kunnig, engagerad personal. Årets mejeriavdelning har allt.

Årets Matinspiration


Tidskriften Mer Smak

Vinnaren ger förnyad matinspiration året om med överraskande vackra uppslag som skapar lust att både laga och njuta av mat. Presentationen med sinnligt tilltal på bred front i en förnyad form gör att matinspiration förmedlas till miljontals hem flera gånger per år.

Årets Kött- & Charkuteriavdelning


ICA Kvantum, Kungsbacka

Denna butik har en kött- och charkuteriavdelning där medarbetare, sortiment, exponering och säljteknik håller högsta nivå. Här får kunderna kunskap inom kött och charkuterier som svarar mot alla deras inköpsbehov.

Årets Space Manager


Anne Rantalainen, ICA

Under många år och med ett brinnande engagemang har årets space manager verkat för att utveckla denna yrkeskategori. Vinnaren skapar butiksunika lösningar med lokalanpassning för en stor mängd butiker, där resultatet alltid är på topp. Som ett föredöme för branschen är det många som vänder sig till årets vinnare för att få kunskap.

Årets Tidskriftsavdelning


Coop Konsum Triangeln, Gävle

Alltid en ansvarig på plats, bra skyltläge och medveten långsiktighet har skapat Årets tidsskriftsavdelning.

Årets Brödavdelning


ICA Kvantum Skövde

Vinnaren har skapat en brödavdelning där kunderna känner sig som hemma och verkligen trivs. Med kunnig, idérik och engagerad personal, som ser till kundens behov, har man byggt en levande och effektiv avdelning med stort urval och säljande exponeringar. God planering och nära samarbete med leverantörerna gör att hela kedjan, inklusive butikens eget bageri, fungerar som hand i handske.

Årets Kampanj


ICA med vänner

Årets vinnare bevisar att tillsammans inte bara är starkare än var och än för sig, det är också klokare och mer lönsamt. För en gedigen kampanj och lika goda som fruktsamma samarbeten.

Årets Frukt- och gröntavdelning


ICA Kvantum, Kungsbacka

En butik som bjuder på det extra när det gäller frukt och grönt. Alltid fräscht och snyggt med ett optimalt färgspel och stort utbud av både säsongsvaror och exotiska frukter. Personalen har ett personligt tilltal och deras närvaro märks tydligt i avdelningen.

Årets Satsning på närproducerad mat


Familyfood

Årets Satsning på närproducerat tilldelas en aktör som skapat långsiktighet och flexibilitet åt de lokala producenterna, inspiration, bekvämlighet och matglädje åt konsumenterna och ny väg för lokalproducerad mat att nå middagsbordet genom sina matkassar.

Årets Leverantör


Procordia

Ett brett sortiment av starka varumärken och inriktning på att driva hela kategorier i samarbete med handeln bidrar till stabil tillväxt i butikerna. Företaget skapar försäljningsframgång i både frysen, kylen och hyllan.