Årets Kampanj

Vinnaren av Årets Kampanj ska vara ett företag, butik eller butikskedja som på ett kreativt och framgångsrikt sätt genomfört en kampanj som skapat merförsäljning och stärkt produktens eller företagets marknadsposition. Kampanjen kan ha genomförts både i form av reklam, PR och butiksaktiviteter. I bedömningen kommer särskild vikt läggas vid förmågan att integrera flera olika kampanjelement. Framförallt kommer förmågan att effektivt utnyttja möjligheterna till aktivering i butik att värderas – den plats där majoriteten av alla köpbeslut fattas.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Hållbarhet
  • Miljöhänseende
  • Ekologisk tanke

Jury: 

Mikael Gattberg sales Support, Lennart Wallander Food & Friends,Christina Cheng Sprillo, Rickard Danielsson Retail Academics, Mickey Lindberg Coop, Anja Kempe Paulig,  Lars Nordmark Nordiske Medier

Finalister

Paulig "Gold & Green"

Vi vet att framtiden behöver mer god vegetarisk mat. Med Sverigelanseringen har Paulig gjort en kampanj som undervisat oss om en helt ny produkts miljöfördelar, tillagning, nyttighet och smak. Pulled Oats är här.

Plantera en Smakis

En bra kampanj kan sälja en många produkter. En fantastisk kampanj kan dessutom rädda världen en smula. Genom att aktivera barnen både hemma och i skolan har Smakis gjort just det: Skapat en kampanj som gör skillnad.

Di Luca " BreOliv"

Familjen DiLuca är hjärta. Hjärta för god matkultur. Hjärta för god hälsa. I lanseringen har de också öppnat sitt hjärta genom att bjuda in journalister till sitt hem och genom att bjuda in sig till konsumentens kök. Nu blir olivoljefamiljen en till. Med tanke på allas våra hjärtan.

Årets Fiskavdelning

Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som aktivt och med kunnande och kreativitet gjort fiskavdelningen till en ”kundmagnet”. Fiskavdelningen är en spjutspets i marknadsföringen och bidrar till att stärka butikens profil i konkurrensen.

I bedömningen är följande områden viktiga:

  • Sortiment – attraktivt och kundanpassat
  • Servicegrad – kunnande och tydlig exponering
  • Inspirerande – lockar till merköp och nya matupplevelser
  • Nytänkande – exponering och aktiviteter som överraskar och skapar bra kundvärden

Jury;

Börge Grönbech Norges Sjömatråd, Jogi Shergill Norges Sjömatråd, Håkan Wing Hanssons Fisk, Niklas Ensäter Leröy, Mats Eriksson Marenor Seafood, Anna Olsson Salma Lars Nordmark Nordiske Medier

Finalister

Ica Malmborgs Clemenstorget, Lund

Med en målsättning att variera utbudet efter säsong och låta husmanskost samsas med nytänkande, lyckas personalen förmedla arbetsglädje, service och passion för fiskavdelningen. Här finns ett utbud från manuella fiskdisken och färdiglagade rätter från egna köket till färdigförpackat. Fortbildning av personalen är centralt för att uppnå ständig utveckling och förbättring.

Ica Kvantum Flygfyren, Norrtälje

Ica Kvantum Flygfyren är butiken där du får en direkt saluhallskänsla när du kliver innanför dörrarna. Med en hög färskvaruprofil och ett brett sortiment av olika sjömatsprodukter möter butiken sina kunder med allt från färsk fisk i den manuella disken till färdiglagade alternativ från det egna köket.

City Gross i Uppsala, Boländerna

City Gross i Uppsala Boländerna är butiken som känner en enorm yrkesstolthet. Medarbeterna arbetar målinriktat och siktar på att vara den bästa fiskdisken i Sverige. Butiken har ett brett sortiment, sammansvetsat arbetslag, inspirerar kunden, brett utbud av konsumentpackad fisk och såväl pannfärdigt som ätklart. En fiskdisk som står ut i mängden helt enkelt.

Årets Förbutik

Vinnaren av Årets Förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken. I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  •  Helhetsintryck
  •  Sortiment och utbud
  •  Hög servicegrad hos kassamedarbetarna
  •  Inspirerande – lockar till merköp
  •  Medvetenhet om förbutikens betydelse för butikens lönsamhe

Jury:

Annelie Svanberg ATG, Mattias Johansson Svenska Spel, Hans Tham Aftonbladet, Jonas Garstad Expressen, Mi Andrén FriKöpenskap

Finalister

Ica Kvantum, Sickla

En stor, välordnad och luftig förbutik där varor och budskap alltid är frontade. Kunderna ges gott om utrymme att sitta ned med en fika och analysera sina spel eller läsa sin tidning. Personalen är alltid glad och positiv och sätter kundmötet i fokus.

Stora Coop, Lund

Med sin stora och moderna förbutik i toppskick ges kunderna möjlighet att stanna lite längre. Personalen jobbar målmedvetet och vågar tänka nytt samt besitter en bred kompetens för att ge kunden den bästa upplevelsen.

Coop Forum, Varberg

En mycket välskött förbutik som erbjuder ett brett utbud av olika spelprodukter och tidningar. Här är det alltid skyltat med rätt budskap på rätt plats i rätt tid. Den trevliga och serviceinriktade personalen ger butiken ständigt återkommande kunder.

Årets Leverantör

Vinnaren av Årets Leverantör ska vara ett företag som i påtaglig grad bidragit till att skapa mervärden för butiken eller butikskedjan. Det kan handla om såväl sortiment, service, teknik eller annat som ökat butikens värde för kunder och/eller personal.

Priset har skapats för att stimulera:

  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment och metoder
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling

Jury;

Johnny Lönnberg ClearOn, Pontus Dahlström Food & Friends, Mikael Pettersson Coop, Rickard Gustafsson ICA, Michael Cronholm HUI, Fredrik Lindberg Nielsen, Maya Saksi Fri Köpenskap

Finalister

Kronfågel

Med tydlig strategi har Kronfågel länge drivit tillväxten i en av butikens viktigaste kategorier. Genom innovation och samarbeten inspireras både butikspersonal och konsumenter till att upptäcka det vita köttets möjligheter och driver både hälso- och hållbarhetsfrågorna framåt.

Vitamin Well

Med hög butiksnärvaro av en aktiv säljkår som förmedlar kunskap i butikerna bidrar företaget starkt med att lyfta lönsamheten i både butik och kategori. Vitamin Well bevisar att man med innovation kan skapa trender och har framgångsrikt befäst sin position i nya kategorier.

Njie

Njie är företaget som har gått från dröm till ett mångmiljonföretag med miljardmål i sikte. Ett inkluderande företag som drivs av vinnarattityd och innovation av produkter för alla målgrupper – från pensionären till elitidrottaren som hittar sin produkt i butiken.

Årets Djupfrystavdelning

Vinnaren av Årets Djupfrystavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med att lyfta fram djupfrystavdelningen och dess produkter.

Priset har instiftats för att främja de som:

  • Aktivt arbetar med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
  • Skapat ökad försäljning och lönsamhet för butiken
  • Lyft shopperupplevelsen i butik och skapat ökat värde för sina kunder genom inspiration och måltidslösningar

Jury;

Christer Lindgren Findus, Kristina Thor GFK Scandinavia, Per-Stefan Gersbo Packbridge Veronica Rönnlund Fri Köpenskap

Finalister

Ica Maxi, Alingsås

Det här är butiken som arbetar kreativt på att få ett bättre kundvarv i frysen. Kampanjgavlar med sambandsexponeringar, måltidslösningar, tydlig skyltning och prisinformation, inbjudande ljussättning, demonstrationer och kundkvällar har resulterat i att avdelningen ökat med 10,5 procent och marginalen med 21,5 procent det senaste året. I produktsortimentet syns det ekologiska sortimentet och samarbetet med lokala leverantörer. Butiken tillverkar även sin egen glass som säljs både i butik och café.

Ica Maxi, Hälla

De välfyllda frysdiskarna innehåller måltidslösningar, nyheter och priserbjudanden som har bidragit till att avdelningen ökat sin försäljning med 6,6 procent det senaste året. Måltidslösningarna inkluderar vegetariska alternativ, vid grönsaks- och potatisdisken exponeras fisk och kyckling och vid gavelexponeringarnas genomtänkta sambandexponeringar slinker ofta en extra förpackning ner i kundkorgen. ”McDonald´s-gavelns” ackompanjemang av minimorötter är en av många framgångssagor där fortsättning följer.

Ica Kvantum, Täby

Den här avdelningen står i en klass för sig och är också butikens tredje största. Många av produkterna säljs via matkassen/e-handel som visar en ökning på 62 procent 2017. Den luftiga avdelningen är en upplevelse med snygga exponeringar, lockande nyheter, toppade diskar med hög fräschör, recept, inspiration och middagslösningar med sambandsvaror. Genom ett kontinuerligt utvecklingsarbete tas servicegraden och personalens produktkunskap till högsta nivå för att nå bästa flödet i disk.

Årets Kassazon

Vinnaren av Årets Kassazone ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin kassazone och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Medvetenhet om kassazonens betydelse för butikens lönsamhet 
  • Sortiment och utbud i kassalinjen
  • Inspirerande – lockar till merköp
  • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
  • Högt engagemang  hos kassamedarbetarna

Jury;

Patrik Ekberg Awal, Camilla Wickman Coca-Cola, Jane Björklin Aftonbladet, Jonas Garstad Expressen, Christina Welander Johnson & Johnson Patrik Axén Mars Jan Nutsch Cloetta, Anders Lindholm Tidsam., Mi Andrén FriKöpenskap

Finalister

Ica Kvantum, Oxelösund

Butiken har en lönsam kassazon där samtliga varor får bästa exponering. För att uppnå det krävs både en engagerad och kunnig personal som förstår att utnyttja kassazonen maximalt. Den nya inredningen är lika fin som försäljningssiffrorna. Det syns att personalen trivs på jobbet där vill ha ordning och reda.

Ica Maxi, Linköping

Med ordning och reda och med mycket välplanerade kassalinjer har butiken fått det ljust och fräscht med den nya inredningen i kassazonen. Den engagerade personalen är alltid på toppenhumör och det märks att det smittar av sig på kunderna. Att butiken tar ett socialt ansvar och engagerar sig i flera lokala idrottsföreningar är ett extra plus.

Ica Maxi, Alingsås

Genom att motivera och peppa personalen dagligen drar alla mot samma mål. En välfylld och inbjudande kassazon lyfter butiken i sin helhet. Butiken skruvar på de små detaljerna och vinner i längden då man förstår kassazonens betydelse för lönsamheten. Kassazonen är effektiv och personalen är både engagerad och har roligt i sitt arbete.

Livsmedelshandlarnas Hederspris

Årets viktigaste fråga för Livsmedelshandlarna är kampen mot brott i butik. Nu vill vi lyfta fram era trygghetsinitiativ där det bästa belönas med Årets Hederspris på Dagligvarugalan 2018. Alla Sveriges dagligvarubutiker är välkomna att delta. Bland alla deltagare väljer juryn ut topp tre som välkomnas till Dagligvarugalan där vinnaren avslöjas. Tillsammans skapar vi tryggare matbutiker.

 På tryggarematbutiker.nu kan du läsa om regler och anmälan från och med de 1 mars.

Finalister

Tomas Lindborg

Tomas Lindborg har under många år varit en drivande kraft när det gäller att lyfta frågan om brott i butik. Med imponerande tålmodighet har han omvandlat hot, stöld och rån samt rättsväsendets oförmåga till att ge brottslingarna straff till nödvändig kunskap för Livsmedelshandlarnas lobbyarbete.

Andreas Bygler

Andreas Bylger har genom klokskap och nytänkande starkt bidragit till att sätta frågan om brott i butik på den politiska dagordningen. Genom att som första matbutik i Sverige anställa egna ordningsvakter har han visat på det orimliga i situationen att en matbutik först måste betala skatt för att finansiera rättsväsendet och sedan ändå lösa det på egen hand.

Mikael Ovrell

Mikael Ovrell har på ett mycket bra sätt i många sammanhang berättat för media, rättsväsende och politiker hur tufft det kan vara att driva en matbutik idag. Stora mängder stölder, rån, hot och trakasserier har varit hans vardag de senaste åren. En stark handlare som står i frontlinjen i kampen mot brotten i butik.

Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:

  • Personal – kunnig, engagerad, hög servicegrad och kund/leverantörsorienterad
  • Sortiment – kundanpassat, mångfald, nytänkande och trender
  • Lönsamhet – aktivt arbetande för att sälja mer både i och utanför ordinarie avdelning
  • Exponering – tydlig, spännande, överraskande, säljande och inspirerande
  • Utformning – en brödavdelning som är enkel att hitta i, med innovativ inredning, belysning och en kommunikation som ger en helhet för alla kategorier i brödavdelningen
  •  Miljösmart – aktivt arbetande för att minska matsvinnet i brödavdelningen

Jury;

Henri Ackman Polfärskt Bröd AB, Kerstin Landeblad Lantmännen Unibake, Cathrine Högström  Polarbröd, Martin Lundell Sveriges Bagare  & Konditorer AB, Lars Nordmark Nordiske Medier

Finalister

Coop Forum, Örnsköldsvik

En brödavdelning som ger en upplevelse för kunden och som andas nygräddat. En öppen och harmonisk brödavdelning med ett bra samspel mellan bageri och det leverantörsbakade brödet. Tydliga och mer säljande gavlar vittnar om ett bra helhetstänk.

Ica Maxi, Partille

Ett ”brödrum” med en klar och tydlig idé. Färskhet och upplevelser står i centrum. Kundens preferenser följs upp och utvärderas kontinuerligt. Här finns en tydlighet både vad gäller sortiment och prisbild. Butiken har ett bra samarbete med sina leverantörer för att skapa positiva händelser i brödavdelningen som genererar merförsäljning.

Ica Kvantum Lillänge, Östersund

Med en lyhördhet för kundernas önskemål har man skapat en bra balans i sortimentet. Med noggranna uppföljningar optimeras försäljningen och sortimentet. Ett aktivt arbete med leverantörerna ger kunderna spännande kampanjer och erbjudande som finns på gavlar och brödtorg.

Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnaren av Årets Kött- & Charkuteriavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom att med engagemang och stor kunskap om kött, kombinerat med affärskänsla, lyfta fram köttavdelningen.

Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar med:

  • Att förmedla kunskap om kött i allmänhet och svenskt kött i synnerhet
  •  Kunniga och engagerade medarbetare
  •  Praktiska säljlösningar som inspirerar till merköp och nya matupplevelser
  •  Sortiment som är attraktivt och matchar kundernas efterfrågan

Jury; 

Elisabet Qvarford Svenskt Kött, Majsan Pense Coop, Ingela Stenson United Minds, Magnus Pettersson Jakobsdals, Eric Persson Crossover Creative, Joachim Björk Fri Köpenskap

Finalister

Hemköp Hornstull, Stockholm

En butik där kött- och charkavdelningen andas omsorg rakt igenom. Omsorg om både kunderna och djuren. Avdelningen lyfter det ekologiska och kravmärkta köttet på ett inspirerande sätt. I den fräscha avdelningen imponerar både det packade köttet, den manuella disken och den kunniga personalen.

Ica Kvantum Ekängen, Eskilstuna

Öppet, informativt och inbjudande. Kött- och charkuteriavdelningen på Ica Kvantum Ekängen håller en unikt hög lägstanivå och genomsyras av kvalitet. Diskarna är fyllda med välstyckat kött och den välutbildade personalen känner sina kunder väl. Man värnar dessutom extra om de lokala uppfödarna.

Ica City Knalleland, Borås

Här erbjuds sann och äkta matglädje med ett brett sortiment till bra priser. En öppen lösning gör det möjligt för kunderna att se hur köttet packas, färsen mals och korvarna stoppas. Information och tips om köttet och dess ursprung prioriteras av serviceinriktad och tillgänglig personal.

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik är en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:

  • Matglädje
  • Tillväxtorientering
  •  Innovation och förnyelse som tillfredsställer verkliga behov hos kunden
  • En köpupplevelse utöver det vanliga
  • Butiken ska ha funnits i minst två år
  • Butiken måste visa lönsamhet 

Jury;

Lisa Schuman Storesupport, Johan Kaij Marketing Clinic, Per Nilsson Gruppo di Luca

Pontus Öster Tingstad Papper, Christina Möller Osec Mat, Maya Saksi Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum, Landvetter

Med återkommande vinster i många kategorier visar Ica Kvantum Landvetter att man ständigt håller hög klass. Professionellt och visionärt utan att tappa fokus på driften, matglädje och kunderna. En butik där man inte bara får ett varmt välkomnande, man får också en köpupplevelse utöver det vanliga.

Östenssons, Skänninge

Med lokala produkter, egen styckcentral och bageri samt en stor portion humor kommunicerar Östenssons sin omtanke om kunderna. Familjeföretaget som i över 55 år har servat de östgötska kunderna med färskvaror förnyar sig med traditionen i behåll.

Ica Maxi, Nacka

Ica Maxi Nacka lyckas kombinera mångfald och stordrift i en skön kombination som ger en välskött butik. Förutom att man har en sortimentsbredd som få butiker i Sverige kan mäta sig med lyckas man ta tillvara på alla möjligheter att kommunicera med kunderna, från gavelexponeringar till att prata recept med kunderna.

Årets Matinspiration

Vinnaren av priset Årets Matinspiration ska vara ett företag, butik, butikskedja, person eller grupp av personer som genom sitt arbete med matinspiration skapat mervärde för företaget och kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Inspiration – lockar till nyfikenhet
  • Exponering – lyfter fram matglädje
  • Kommunikation – fångar intresset och väcker lust till nytänkande
  • Upplevelse – vackert för ögat, inspirerande doft- och smakintryck
  • Miljö och hygien – en given kvalitetsfråga som ger förtroende

Jury;

Per Hållander Santa Maria, Anne Falkirk Food to Happen, Christina Möller Osec Matstudio, Maya Saksi FriKöpenskap

Finalister

Coop

Genom härliga, doftande och frestande reklamfilmer hjälper Coop och Lotta Lundgren alla familjer att mätta magar veckan lång, för bara 80 kronor måltiden för fyra personer. De höjer vardagsmaten till en ny nivå och gör köket till en sinnrikare och mer sensuell vrå av hemmet. Mums så gott det blir – vi är många som vill ta plats kring Coops och Lotta Lundgrens köksbord.

Kronfågel

Genom en imponerande ström av nya innovativa kycklingprodukter inspirerar Kronfågel oss att laga mat med svensk kyckling. Kunskap, frestande recept och matbilder som får det att vattnas i munnen är också viktiga ingredienser. I alla kanaler skapas en härlig passionerad matvärld. Med Kronfågels kyckling har det blivit lättare att äta som vi vill leva – gott, hälsosamt och klimatvänligt

Meny, Sveriges Radio

Under många år har matprogrammet Meny outtröttligt inspirerat radiolyssnarna på Sveriges Radio kanal 1. Med en nyfiken Tomas Tengby i spetsen sprider programmet kunskap kring mat och matkultur i vårt land. Programmen doftar, smakar och lyfter fram alla typer av spännande matpersonligheter som på olika sätt höjer vår aptit och får oss att ta nya utvecklande steg i köket.

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av Årets Dryckesbutik skall vara en butik som tydligt visar ett engagemang för att lyfta försäljningen av dryck i hela butiken dvs både i avdelning, i kylar samt skapa attraktiva måltidslösningar.”

Kriterier för att vinna:

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck
  • Rättmätig yta och placering för dryck i butik
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt.

Jury;

Elna Sandberg Coca-Cola, Johan Kaij MarketingClinicpartners, Jörgen Hasselqvist Oliver Twist,Fredrik Sörbom Sveriges Bryggerier, Thomas Dietl Nordiske Medier

Finalister

Ica Kvantum, Bålsta

Med ett tydligt kategoritänk, en känsla för trender och inspirerande säljlösningar anpassade till alla dryckessegment gör att Ica Kvantum i Bålsta har en fantastisk försäljningsutveckling inom dryck, både för att dricka nu och dricka sen.

Ica Supermarket Hansa, Malmö

Med kreativa lösningar och en vilja att driva dryckesförsäljning i alla butikens avdelningar, har Ica Supermarket Hansa skapat en lika säljande som inspirerande dryckesbutik, där ett ständigt nytänkande gör att butiken aldrig slutar utvecklas.

Ica Maxi, Kalmar

Med både inspiration och volymtryck driver Ica Maxi Kalmar dryckeserbjudanden för alla måltidstillfällen. Kreativa sambandsexponeringar skapar en lika trevlig som säljande köpupplevelse som stimulerar en stark utveckling för hela kategorin. Till det kommer arbetet för att öka fysisk aktivitet i närområdet med motionspromenader i relation till dryck.

Årets Tidskriftsbutik

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

Priset har instiftat för att stimulera:

  • Tidningsförsäljning i butik
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
  • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
  • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten

Jury;

Daniel Andersson Tidsam, Camilla Sjöberg Albinsson & Sjöberg, Kerstin Neld Sveriges Tidskrifter, Pär Bygdeson Livsmedelshandlarna, Siw Kejonen Fri Köpenskap

Finalister

Hemköp, Söderköping

Hemköp Söderköping möts kunden alltid av ett leende och så även vid tidskrifterna. Det märks att den tidningsansvariga älskar tidningar när hon med stort engagemang hjälper kunderna till rätta. Försäljningen ligger också betydligt högre än för snittet i landet.

Ica Oppeby, Nyköping

Hos Ica Oppeby i Nyköping har tidningarna en rejäl andel av butikens omsättning och visar bra försäljningsutveckling. Det tillsammans med att våga prova nya idéer och utvärdera fakta ger ökad försäljning på tidningar och kylda drycker samt naturgodis.

Coop, Arvidsjuar

Coop Arvidsjaur byggde om butiken 2017 och en tydlig strategi för tidningshyllan skapades. På väg mot kassan passerar kunderna tidningarna vilket ger full kassatäckning. Med butikschefens goda minne jobbar de tidningsansvariga fritt i butiken, vilket har gett resultat.

Årets Ekobutik

Vinnaren av årets EkoButik är en butik där det ekologiska engagemanget genomsyrar organisationen och på ett naturligt sätt stimulerar konsumenten att göra ett aktivt ekologiskt val.

Vinnaren är en butik som:

  • På ett naturligt sätt stimulerar och får konsumenter att göra ett aktivt ekologiskt val i butik
  • Utvecklar det ekologiska sortimentet i butiken med föredömlig lönsamhet och affärskänsla
  • På ett innovativt, kreativt och nytänkande sätt lyfter fram det ekologiska sortimentet
  • Genom en engagerad, passionerad och kunnig personal driver egna initiativ inom ekologi

Jury

Sara Termén Midsona, Cecilia Ryegård Ekoweb, Martin Moström Retail House, Carola Grahn Bergendahls, Anita Falkenek KRAV, Joachim Björk Fri Köpenskap

Finalister

Paradiset Södermalm, Stockholm

Paradiset Södermalm har satt en ny standard för ekologisk butiksförsäljning. Butiken, som är kedjans första, har ett oöverträffat utbud av ekologiska och hälsosamma livsmedel samt hälso- och skönhetsprodukter. Påläst och hjälpsam personal gör det lätt för kunderna att välja.

Coop Kristinedal, Jönköping

Personalen på Coop Kristinedal har ett brinnande engagemang för det ekologiska sortimentet. Butiken utnyttjar många säljplatser för att visa upp eko-varor och placerar ofta samma produkt på flera ställen för att öka försäljningen och säkra att kunden hittar sina eko-favoriter.

Hemköp Stigbergstorget, Göteborg

Hos Hemköp Stigbergstorget står det ekologiska i rampljuset. Butikens eko-engagemang märks överallt, i hyllor, gavlar och korgar. Genom god kunddialog väcks både köplust och inspiration för nya kulinariska äventyr. Butikens egen hållbarhetsmässa ger ytterligare eko-lyft.

Årets Hållbarhetsintiativ

Syftet med Årets Hållbarhetsinitiativ är att främja dagligvarubranschens arbete med hållbar utveckling mot en mer hållbar miljö. Priset kan omfatta såväl butik, leverantör eller enskild person.

De kriterier juryn kommer att bedöma är:

  • Ett hållbart initiativ eller projekt med potentiell varaktig förändring
  • En aktör som visar på handlingskraft inom hållbar utveckling

Jury:

Jenny Köpper Hälsans Kök, Erik Hedén SB Insight, Åsa Geremyr FoodTo Happen,  Anna Richert WWF, Mi Andrén FriKöpenskap

 

Finalister

Willys

Willys-butiker har klara instruktioner att prissänka varor där bäst-före-datum närmar sig och tydligt visa upp dem i butiken med svinnsmart butiksmaterial. Alla butikerna i kedjan prissänker nu även färskvaror utan bäst före-datum som är svårsålt, till exempel bake off på kvällen och frukt & grönt med skönhetsfel. Willys-butiker donerar mat till olika välgörenhetsorganisationer som bland annat arrangerar natthärbärgen, soppkök och delar ut matkassar till ekonomiskt utsatta människor. Med sina satsningar har Willys tagit ett tydligt grepp om svinnfrågan, och både minskat svinnet betydligt samt tagit vara på mat som annars skulle slängts.

Ica Sverige

Icas ”Mitt klimatmål” är en unik digital tjänst som ger konsumenten en möjlighet att följa sin klimatpåverkan från sina matinköp. Genom en högre medvetenhet hos konsumenterna om klimatsmarta val vill Ica skapa en hållbarare morgondag. Ica vill inspirera kunderna att minska sin klimatpåverkan. Ica har utvecklat verktyget så att konsumenterna kan själva följa det individuella klimatavtrycket månad för månad via ica.se.

Polarbröd

I det här familjeföretaget, bor visionen om ett mer hållbart samhälle i hela familjens och företaget hjärta. I alla handlingar är det passionen för hållbarheten som styr, inte kortsiktiga vinstintressen. T ex har Polarbröd investerat i egen vindkraft och återvinningsbara förpackningar, använder vänligare vetemjöl och arbetar tillsammans med andra aktörer för att ställa om till långsiktigt hållbara råvaror. 2022 ska alla transporter vara helt fossilfria. Med ett stor holistiskt ansvar bakar man ett gott bröd för många människor, för generationer framåt. Man inspirerar också sin omvärld till en hållbar livsstil i samklang med naturen. Det är sant, genuint och passionerat.

Årets Syftesdrivna ledare

Vinnaren av Årets Syftesdrivna ledare är en person som har en tydlig vision att vilja påverka sin omvärld till något bättre genom att driva sin affär på ett syftesdrivet sätt samt genom ett tydligt ledarskap. Personen har visat att det är möjligt att ge upp kortsiktiga vinster för det långsiktiga, hållbara resultatet. Genom ett ledarskap som
bygger på tillit, skapar personen en kultur runt omkring sig som bygger på sunda värderingar och möjligheter.
Vi ser även att Årets Syftesdrivna ledare har en klar och tydlig vision om hur man utvecklar sina medarbetare,
delegerar och skapar motivationsfaktorer. Vidare har personen fokus på att det är välmående i grunden som
skapar bättre produktivitet och resultat för en hållbar framtid. Personen står upp för det som är rätt och ser till helheten med det långsiktiga syftet i fokus.

I bedömningen tittar vi särskilt på:

- Ledarskap, förmåga att leda, motivera, inspirera samt utveckla individer/team

- Hållbarhet, leder en syftesdriven affärsvision där både människor, miljö och socialt perspektiv står i centrum

- Resultat, kunnat visa goda tillväxt och lönsamhetsresultat i den verksamhet som hon/han leder

Vinnaren utses av en Advisory Board bestående av: Peter Dekkers (Executive VP Nordics, Unilever) Christopher Slim (Founder DoGoodInvest) Jenny Köpper (VD, Tivall) Hanna Mannberg (Grundare, Ladies of FMCG) Brune Tavell (VD, Academic Search)

Årets Mejeriavdelning

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassat sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad mejeripersonal med egna initiativ.

Jury;

Love Nicklasson Skånemejerier,  Anders Eriksson ICA Kvantum Vellinge, Melanie Andersson SRC, Madeleine Eliasson Säljutveckling, Mi Andrén Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum, Hovås

Butiken har valt att presentera det vanliga mejerisortimentet med ekologiska och laktosfria produkter på samma hyllor. På så sätt vill de inspirera och vara inkluderande och ge en bättre köpupplevelse för alla. Kundvarvet blir detsamma för kunderna och underlättar för dem att hitta rätt produkt. Butiken lyfter fram det ekologiska för att kunderna ska välja klimatsmartare produkter.Den ökade försäljningen av det ekologiska och laktosfria sortimentet har visat att man har lyckats.

Ica Nära Hamilton, Helsingborg

I en utmanande miljö har den strandnära lilla butiken verkligen optimerat sin mejeriavdelning. Här får kunderna en bra överblick, ett brett sortiment och lätt navigering genom tydlig skyltning. En oslagbar kombination som ger resultat. Butikens ledord är att våga satsa på det man tror på. Lönsamheten har inte låtit sig vänta med både fina försäljningssiffror och minskat svinn.

Ica Supermarket, Munka Ljungby

En välskött och fin mejeriavdelning som utnyttjar exponeringsmöjligheterna maximalt. En inspirationskälla för andra butiker att hitta nya lösningar och maximera sin försäljning. Det finns ett genomgående estetiskt tänk och med övervägande självfrontande hyllor får man ett mycket lyckat säljkoncept med ett brett och kundanpassat sortiment. Man har dessutom arbetat aktivt för att minska transporterna för en hållbarare miljö.

Årets Digitaliserade butik


Årets Digitaliserade Butik nyttjar digital teknik i butiksmiljön för att effektivisera arbetet i butik och öka lönsamheten. Digitaliseringen i butiken bidrar även till att förhöja kundernas köpupplevelse.

Juryn kommer att bedöma nominerade butiker efter följande kriterier:
  • Hur har digital effektivisering ökat lönsamheten?
  • Hur har digitaliserade processer ökat effektiviteten?
  • Hur har butiken ökat sitt fokus på digitala butikslösningar?
  • Vilka digitala lösningar finns i butik för att öka försäljning, kundnöjdhet och lojalitet?
  • Använder butiken mobila shoppinglösningar för kunderna?
  • Vilka digitala lösningar används som bidrar till ökad service.

 Jury:

Nils Hulth Pricer, Karin Mineur Kronans Apotek, Peter Muld ICA, Urban Engström Cub, Campbell Peacock Mercian Consulting, Roland Söderberg StrongPoint, Joachim Björk Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum, Landvetter

Ica Kvantum Landvetter söker hela tiden nya lösningar som förenklar arbetet och erbjuder kunderna en bättre köpupplevelse. Butiken satsar framgångsrikt på digital kommunikation i sociala medier. Kundkommunikationen är numera helt digital. Hyllkantsetiketter, orderläggning, kösystem, schema, svinn- och egenkontroll är också digitala.

Willys

Kedjan satsar på ett digitalt arbetssätt med beställningar och saldokontroller med handdatorer för att effektivisera verksamheten. Willys har ett omnierbjudande som möter kunden i digitala och fysiska kanaler med en automatiserad hämta-lösning. Kundprogrammet är också helt digitalt.

Coop Forum, Varberg

Coop Forum Varberg har utvecklat sitt arbete med elektroniska hyllkantsetiketter och varit testbutik vid utvecklingen av en ny kartfunktion som genom skärm i butik, app och direkt i telefonen visar kunderna var varorna finns. En butik som både vågar leda och följa utvecklingen.

Årets Frukt & Gröntavdelning

Vinnaren av priset Årets Frukt & Gröntavdelning ska vara en butik som genom sitt arbete med varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Sortimentsuppbyggnad
  • Fräscht, inspirerande och lockande
  • En köpupplevelse i avdelningen utöver det vanliga
  • Avdelningen ska uppvisa god lönsamhet

Jury;

Sara Berger SydGrönt, Magnus Nilsson Innovative Fresh, Ola Dolck SRC,  Egil Bråthe Marketing Clinic, Veronica Rönnlund Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum, Kungsbacka

Excellent skötsel alla veckans dagar och väl genomtänkt planering av hur trafiken leds in i avdelningen. Ett brett, fräscht, inspirerande och välfyllt sortiment med ett stort utbud av ekologiskt, tydliga erbjudanden och påtaglig premiumkänsla lämnar ingen oberörd.

Lidl, Tyresö

Med hög prioritet på kategorin och först i kundvarvet testas nya lösningar för butiksinredning och kylar. Ett tydligt kommunikationskoncept lyfter med glimten i ögat fram svenska odlare på ett personligt sätt. Det imponerande kvalitetsarbetet och färska produkter sju dagar i veckan bidrar till kategorins position i framkant. 

Stora Coop, Lund

Med hög och jämn kvalitet och fräschör året runt fortsätter butiken att imponera. Den säsongsmässiga anpassningen är väl genomtänkt och lokala odlare får ta plats. Genom ett kontinuerligt utvecklingsarbete skapar den engagerade, kunniga och serviceinriktade personalen exponeringar som tar sina kunder med storm.

Årets Ostavdelning

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ostavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassat sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad ostpersonal med egna initiativ.

Jury;

Cecilia Nilsson Skånemejerier, Tommy Nilsson Säljutveckling, Lennart Jönsson Gordios, Mi Andrén Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum, Sollentuna

Ett ständigt arbete med att det finns en ost för alla och ett uppdaterat, attraktivt och brett sortiment av ostar gör Ica Kvantum Sollentuna till en naturlig finalist. Butiken har en tydlig ambition att vilja skapa inspiration i ostavdelningen med exponeringar och plats för demonstrationer. Med en kompetent och kreativ personal är man lyhörd för kundernas önskemål och behov. En markant ökning av försäljningen är ett bevis på att man har lyckats med sin ostavdelning.

Ica Torgkassen, Uppsala

En ostmästare med gedigen kunskap och stort engagemang gör Ica Supermarket Torgkassen till ett naturligt val. Det stora engagemanget har smittat av sig på övrig personal vilket gillas av kunderna. Personalen utbildas grundligt och kontinuerligt om delikatessostar av alla sorter utan att ta bort fokus på vardagsosten. Ostdisken har ett brett sortiment av ostar från hela världen och även ett stort urval av närproducerat vilket skapar en underbar ”ostkänsla”.

Ica Nära Grevie, Båstad

Beviset för att även en liten butik kan skapa inspiration och tillhandahålla ett värdigt ostsortiment är Ica Nära Grevie. Genom en medveten satsning har butiken lyckats skapa en trevlig och kundvänlig ostavdelning som är fräsch, miljösmart och som har kunden i fokus. Ostavdelningen följer trenderna och har ett sortiment som tillgodoser kundernas önskemål. Den goda tillväxten och den ökade lönsamheten visar att butikens aktiva arbete har lönat sig.