Årets Leverantör
Di Luca
En leverantör som med sitt uthålliga entreprenörskap och innovationsförmåga har med sin närvaro i butik och starka produkter påtagligt drivit sin kategori och ökat försäljningen i butik. Det här är en leverantör som lyckas kombinera storskaligt tänkande med lokal kunskapsöverföring.
Årets Frukt- och Gröntavdelning
Stora Coop Lund
Med ett stort och varierat utbud som håller hög och jämn kvalitet året runt är Frukt- & Grönt en premiumavdelning som håller över tid. Kunnig personal ser potentialen i varje säljsäsong där lokalproducerat har stark attraktionskraft och med ett skickligt handarbete skapas kreativa exponeringar som drar nytta av en väl genomtänkt placering i kundvarvet. Denna butik är ett verkligt föredöme för såväl den egna butikskedjan som för konkurrenterna.
Årets Kassalinje
City Gross Gävle
Med mottot att kassalinjen alltid skall göra ett bra sista intryck som kunden kommer ihåg, jobbar denna butik mycket målmedvetet med sin kassalinje. Butiken har tydliga rutiner för kassalinjen vilket ger en jämn drift med påfyllda hyllor som resulterar i många impulsköp.
Årets Brödavdelning
Coop Norra Backa Borlänge
I butiken möts kunden av en inbjudande brödavdelning med generösa ytor och en genomtänkt inredning. Brödavdelningen är centralt placerad i kundvarvet och erbjuder kunden ett brett sortiment av bakverk från såväl det egna bageriet som de stora leverantörerna och mindre lokala bagerier. Butiken har ett tydligt mål att utveckla brödkategorin och har engagerade medarbetare och ett samspel med sina leverantörer som är utöver det vanliga.
Årets Förbutik
Ica Maxi Alingsås
En butik som sätter både personalen och kunden i centrum. Butiken har under året satsat ytterligare på att utbilda sin personal för såväl Svenska Spel, ATG och Kvällspressen. Man har skapat flera olika typer av kundevenemang som höjt engagemanget bland både personalen och kunderna. Genom att ständigt utveckla sig själva och ha modet att testa nya typer av exponeringar och paketeringar av produkter och tjänster så lever man mer än väl upp till sitt eget motto som lyder; ”Den som vill mest vinner”!!
Årets Ekobutik
Coop Forum Sisjön
Inspirerande och med ett härligt personligt engagemang, lyfter denna butik fram det Ekologiska sortimentet till det naturligaste valet för alla konsumenter.
Årets Kött- och Charkuteriavdelning
Coop Konsum Avenyn Göteborg
En avdelning som höjt sig på alla plan. Både försäljningen och nöjd kund-indexet har stigit som en raket. Bakom framgångarna ligger personalens entusiasm som sprids till kunderna genom flitigt utnyttjande av sociala medier. Avdelningen jobbar hårt både med matinspiration och exponering av det packade köttet.
Årets Mejeriavdelning
Ica Kvantum Vellinge
Vinnaren av Årets Mejeriavdelning är en riktig fin förebild. Sväng förbi butiken och bli inspirerad över hur man skapar köplust och merförsäljning, aktivt arbetar med sortimentet, exponeringslösningar och kommunikation. Storsatsningen med bl.a. den senaste tekniken visar vägen till framtidens mejeriavdelningar.
Årets Matinspiration
TV4
Årets matinspiration är ett riktigt draglok som får kunderna att strömma till butiken på jakt efter nya smaker och matupplevelser. Med sitt omfattande utbud och olika koncept visar man upp vackra råvaror och goda smaker som lyfter varandra och butikens omsättning.
Årets Key Account Manager
Anders Wennström, Findus
Med en stark affärskänsla som väger in alla parter, och med en insikt om att de bästa affärerna bara vinns med långsiktiga perspektiv och relationer, är årets vinnare:
Årets Ostavdelning
Sabis Fältöversten Stockholm
Ostavdelningen bjuder på ost för såväl vardag som fest! Med stor kunnighet och superb service, sjunger Thomas med personal fram osten. Besök en ostavdelning i världsklass!
Årets Fiskavdelning
Hemköp Hornstull Stockholm
Årets vinnare har en ambition att driva och skapa trender för att öka mängden sjömat på kundernas middagsbord. Med sin utbildade personal erbjuder de kunden ett brett sortiment alla dagar i veckan, och inför helgen trampar de på gaspedalen med demonstrationer och externa säljplatser för att ytterligare inspirera till mer sjömat.
Årets Dryckesbutik
Coop Extra Växjö
Årets dryckesbutik är ett föregångsexempel när det kommer till att sälja dryck. Butiken jobbar kreativt med extra säljplatser samtidigt som de jobbar på ett föredömligt sätt med ordinarie avdelning i form av varuläggning och sortiment samtidigt som de har välfyllda hyllor och kylar.
Årets Djupfrystavdelning
Ica Maxi Kalmar
En avdelning som redan fått erkännande för att vara riktigt bra, har nu visat att den kan bli ännu bättre. Den är större än förra året och ökade försäljningen mer än förra året. Med lean-styrning av lagret och olika fryspunkter utanför avdelningen har ribban höjts igen. Dessutom står den för en allt större del av butikens onlineförsäljning. Kan Zlatan vinna Guldbollen tio år i rad så ska det inte vara omöjligt att bli Årets Djupfrystavdelning två år i rad.
Årets Kampanj
Valio: Lansering MiFu
Vinnaren av Året Kampanj är såååå trendig. Den riktar sig mot de många måltiderna – familjernas vardagsmat – och uppgraderar middagsmaten över hela Sverige. Med en bred kampanj i butik, på sociala medier och med proffsig sampling har de övertygat sina kunder att prova. Det här är något nytt. Det här är inte Tofu, det är MiFu.
Årets Måltidslösare
Ica Kvantum Landvetter
En butik som sätter måltidslösningar främst, oavsett om maten ska ätas direkt, tas med färdig eller lagas hemma från grunden. Butikens utformning och miljö är skapad för att hjälpa, inspirera och förenkla, liksom den personligt utformade kommunikationen och tipsen om vad som kan lagas till kvällen eller i helgen. Det här är en butik där måltidslösningar är i fokus från kundens första steg i entrén hela vägen hem till middagsbordet.
Årets Skönhetsavdelning
Ica Maxi Haninge
Vilja och lust kombinerat med nyfikenhet, kreativitet och kunskap är framgångsreceptet. Och kunderna gillar flärden, exponeringarna och den kunniga personalen.
Årets Tidskriftsbutik
Ica Maxi Gävle
En avdelning som fortsatt att utvecklas. Genom att lyssna på kunderna och placera tidskrifterna på bästa plats har butiken ökat tidskriftsförsäljningen kraftigt från en redan hög nivå. Säljande exponeringar på gavlar och nya sektioner i den nya förbutiken ger extra skjuts åt en avdelning som också utmärker sig med innovativa inspirationsskyltar. Personalens otroliga engagemang och passion har gjort dem till vinnare av Årets Tidskriftsbutik.
Årets Hållbarhetsinitiativ
Coop Norra Djurgårdsstaden Stockholm
Genom medvetenhet och med stort engagemang, tillsammans med kunderna, driver man utvecklingen mot en hållbarare matglädje.Den här vinnaren är en förebild i dagligvarubranschen. Butiken, med Felix Hartzell och personal visar vägen framåt mot en hållbarare värld!
Årets Butik
Matvärlden Veddesta
Årets butik har förstått sin roll på marknaden och skapat sitt eget uttryck och därmed blivit en destination värt en omväg. Den välskötta butiken gör kundbesöket lätt och inspirerande och tillsammans med ett spännande och utvecklande sortiment bryter man ny mark.