Årets Leverantör


Di Luca

En leverantör som med sitt uthålliga entreprenörskap och innovationsförmåga har med sin närvaro i butik och starka produkter påtagligt drivit sin kategori och ökat försäljningen i butik. Det här är en leverantör som lyckas kombinera storskaligt tänkande med lokal kunskapsöverföring.

Årets Frukt- och Gröntavdelning


Stora Coop Lund

Med ett stort och varierat utbud som håller hög och jämn kvalitet året runt är Frukt- & Grönt en premiumavdelning som håller över tid. Kunnig personal ser potentialen i varje säljsäsong där lokalproducerat har stark attraktionskraft och med ett skickligt handarbete skapas kreativa exponeringar som drar nytta av en väl genomtänkt placering i kundvarvet. Denna butik är ett verkligt föredöme för såväl den egna butikskedjan som för konkurrenterna.

Årets Kassalinje


City Gross Gävle

Med mottot att kassalinjen alltid skall göra ett bra sista intryck som kunden kommer ihåg, jobbar denna butik mycket målmedvetet med sin kassalinje. Butiken har tydliga rutiner för kassalinjen vilket ger en jämn drift med påfyllda hyllor som resulterar i många impulsköp.

Årets Brödavdelning


Coop Norra Backa Borlänge

I butiken möts kunden av en inbjudande brödavdelning med generösa ytor och en genomtänkt inredning. Brödavdelningen är centralt placerad i kundvarvet och erbjuder kunden ett brett sortiment av bakverk från såväl det egna bageriet som de stora leverantörerna och mindre lokala bagerier. Butiken har ett tydligt mål att utveckla brödkategorin och har engagerade medarbetare och ett samspel med sina leverantörer som är utöver det vanliga.

Årets Förbutik


Ica Maxi Alingsås

En butik som sätter både personalen och kunden i centrum. Butiken har under året satsat ytterligare på att utbilda sin personal för såväl Svenska Spel, ATG och Kvällspressen. Man har skapat flera olika typer av kundevenemang som höjt engagemanget bland både personalen och kunderna. Genom att ständigt utveckla sig själva och ha modet att testa nya typer av exponeringar och paketeringar av produkter och tjänster så lever man mer än väl upp till sitt eget motto som lyder; ”Den som vill mest vinner”!!

Årets Ekobutik


Coop Forum Sisjön

Inspirerande och med ett härligt personligt engagemang, lyfter denna butik fram det Ekologiska sortimentet till det naturligaste valet för alla konsumenter.

Årets Kött- och Charkuteriavdelning


Coop Konsum Avenyn Göteborg

En avdelning som höjt sig på alla plan. Både försäljningen och nöjd kund-indexet har stigit som en raket. Bakom framgångarna ligger personalens entusiasm som sprids till kunderna genom flitigt utnyttjande av sociala medier. Avdelningen jobbar hårt både med matinspiration och exponering av det packade köttet.

Årets Mejeriavdelning


Ica Kvantum Vellinge

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning är en riktig fin förebild. Sväng förbi butiken och bli inspirerad över hur man skapar köplust och merförsäljning, aktivt arbetar med sortimentet, exponeringslösningar och kommunikation. Storsatsningen med bl.a. den senaste tekniken visar vägen till framtidens mejeriavdelningar.

Årets Matinspiration


TV4

Årets matinspiration är ett riktigt draglok som får kunderna att strömma till butiken på jakt efter nya smaker och matupplevelser. Med sitt omfattande utbud och olika koncept visar man upp vackra råvaror och goda smaker som lyfter varandra och butikens omsättning.

Årets Key Account Manager


Anders Wennström, Findus

Med en stark affärskänsla som väger in alla parter, och med en insikt om att de bästa affärerna bara vinns med långsiktiga perspektiv och relationer, är årets vinnare:

Årets Ostavdelning


Sabis Fältöversten Stockholm

Ostavdelningen bjuder på ost för såväl vardag som fest! Med stor kunnighet och superb service, sjunger Thomas med personal fram osten. Besök en ostavdelning i världsklass!

Årets Fiskavdelning


Hemköp Hornstull Stockholm

Årets vinnare har en ambition att driva och skapa trender för att öka mängden sjömat på kundernas middagsbord. Med sin utbildade personal erbjuder de kunden ett brett sortiment alla dagar i veckan, och inför helgen trampar de på gaspedalen med demonstrationer och externa säljplatser för att ytterligare inspirera till mer sjömat.

Årets Dryckesbutik


Coop Extra Växjö

Årets dryckesbutik är ett föregångsexempel när det kommer till att sälja dryck. Butiken jobbar kreativt med extra säljplatser samtidigt som de jobbar på ett föredömligt sätt med ordinarie avdelning i form av varuläggning och sortiment samtidigt som de har välfyllda hyllor och kylar.

Årets Djupfrystavdelning


Ica Maxi Kalmar

En avdelning som redan fått erkännande för att vara riktigt bra, har nu visat att den kan bli ännu bättre. Den är större än förra året och ökade försäljningen mer än förra året. Med lean-styrning av lagret och olika fryspunkter utanför avdelningen har ribban höjts igen. Dessutom står den för en allt större del av butikens onlineförsäljning. Kan Zlatan vinna Guldbollen tio år i rad så ska det inte vara omöjligt att bli Årets Djupfrystavdelning två år i rad.

Årets Kampanj


Valio: Lansering MiFu

Vinnaren av Året Kampanj är såååå trendig. Den riktar sig mot de många måltiderna – familjernas vardagsmat – och uppgraderar middagsmaten över hela Sverige. Med en bred kampanj i butik, på sociala medier och med proffsig sampling har de övertygat sina kunder att prova. Det här är något nytt. Det här är inte Tofu, det är MiFu.

Årets Måltidslösare


Ica Kvantum Landvetter

En butik som sätter måltidslösningar främst, oavsett om maten ska ätas direkt, tas med färdig eller lagas hemma från grunden. Butikens utformning och miljö är skapad för att hjälpa, inspirera och förenkla, liksom den personligt utformade kommunikationen och tipsen om vad som kan lagas till kvällen eller i helgen. Det här är en butik där måltidslösningar är i fokus från kundens första steg i entrén hela vägen hem till middagsbordet.

Årets Skönhetsavdelning


Ica Maxi Haninge

Vilja och lust kombinerat med nyfikenhet, kreativitet och kunskap är framgångsreceptet. Och kunderna gillar flärden, exponeringarna och den kunniga personalen.

Årets Tidskriftsbutik


Ica Maxi Gävle

En avdelning som fortsatt att utvecklas. Genom att lyssna på kunderna och placera tidskrifterna på bästa plats har butiken ökat tidskriftsförsäljningen kraftigt från en redan hög nivå. Säljande exponeringar på gavlar och nya sektioner i den nya förbutiken ger extra skjuts åt en avdelning som också utmärker sig med innovativa inspirationsskyltar. Personalens otroliga engagemang och passion har gjort dem till vinnare av Årets Tidskriftsbutik.

Årets Hållbarhetsinitiativ


Coop Norra Djurgårdsstaden Stockholm

Genom medvetenhet och med stort engagemang, tillsammans med kunderna, driver man utvecklingen mot en hållbarare matglädje.Den här vinnaren är en förebild i dagligvarubranschen. Butiken, med Felix Hartzell och personal visar vägen framåt mot en hållbarare värld!

Årets Butik


Matvärlden Veddesta

Årets butik har förstått sin roll på marknaden och skapat sitt eget uttryck och därmed blivit en destination värt en omväg. Den välskötta butiken gör kundbesöket lätt och inspirerande och tillsammans med ett spännande och utvecklande sortiment bryter man ny mark.