Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:

  • Personal Kunskap – Engagemang – Servicegrad - Kundorienterad
  • Sortiment
  • Mångfald – Nytänkande – Säsong – Trender - Kundanpassat
  • Lönsamhet
  • Hylloptimering – Inspirerande exponeringar – Uppföljning
  • Visualisering av brödavdelningen

Jury:
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer AB
Catrin Zetterlund, KAM, Polarbröd
Andreas Sande, Sr. Shopper Marketing & Sales Analyst, Fazer Bröd
Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap
Partner/ Ordförande: Henri Ackman, Projektledare/Utbildningsansvarig, Polfärskt Bröd AB

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik ska ha funnits i minst två år och vara en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:

  • ­Matglädje och köpupplevelse
  • Tillväxtorientering
  • Innovationsgrad
  • Drift och helhet
  • Hållbarhet
  • Butikens roll på sin marknad

Jury:
Åsa Palander, Försäljningschef, Storesupport
Johan Kaij, Retailstrateg/Grundare, Circel
Maria Forshufvud, Senior strateg, Forshufvud Kommunikation AB
Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap
Christina Möller, Fil dr HC, Osec Matstudio
Branschexpert/ Ordförande: Per Nilsson, Affärsutvecklare, Gruppo di Luca

Årets Butiksrestaurang

Årets butiksrestaurang har brutit ny mark genom att kombinera nytänkande med mod och affärsmannaskap. Man har på ett inspirerande och kreativt sätt funnit nya vägar för att höja restaurang- eller kaféupplevelsen samt på ett smakfullt sätt visat förståelse för restaurangkänsla och skillnaden mellan kund och gäst. Samtidigt har man entydig ambition att minska sitt klimatavtryck genom energieffektivisering. Årets butiksrestaurang ska ha öppnats under senast 2022.

Kriterier, Årets butiksrestaurang ska vara:

  • Kreativ – Butiken har varit kreativa i utformning av restaurang- eller kafémiljö samt meny
  • Djärv – Butiken uppvisar visioner & mod
  • Hållbarhet – Man jobbar aktivt med synergier mellan restaurang/kafé & butik för att främja hållbarhet.
  • Banbrytande – Butiken går till stor del sin egen väg och är en förebild för andra i branschen.

Jury:
Andreas Nyström, Projektsäljare, Perfecta Storkök
Stefan Ekengren, Krögare, Restaurang Hantverket
Fredric Jansson, VD, Intrx
Johan Haglund, VD, Haglund Industri
Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje, Coop Butiker och Stormarknader AB
Tina Scherman, Mat-, Koncept- & Restaurangkonsult, CULINARICA / ICA
Fri Köpenskap/ Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap

Årets Chark - & Köttavdelning

Vinnaren av Årets Charkuteri- och Köttavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom affärskänsla, engagemang, kreativitet, och kunskap.

Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar för:

  • Engagerade, kunniga och självständiga medarbetare
  • Förmedla hantverket och traditionen inom svensk charkuteri- och köttproduktion
  • Lyfta fram sortiment och produkter med svensk råvara och lokal svensk anknytning, samt förmedla dess fördelar
  • Säljande och inspirerande exponeringslösningar samt kampanjer som bidrar till merköp och nya matvanor hos konsumenten
  • Marknads- och tidsanpassat sortiment med bredd
  • Tilltalande och innovativ butiks- och avdelningsmiljö
  • Ett minskat matsvinn och ökad hållbarhet.

Jury:
Bosse Bäckdén, Key Account Manager, Jakobsdals
Karin Amedé, Kommunikationschef, Svenskt Kött
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Eric Persson, Försäljning, Protos
Fri Köpenskap/ Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som lyfter försäljningen av dryck i hela butiken, dvs i avdelning, kylar och på övrig yta. Butiken skall också lyckas skapa attraktiva måltidslösningar samt jobba aktivt med ett cirkulärt förpackningstänk.

Kriterier för att vinna:

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck, med bättre utveckling än jämförbara butiker 
  • Ett attraktivt och effektivt sortiment av dryck med rättmätig yta och placering i butik där fördelningen mellan olika dryckessortiment baseras på värde och lönsamhet
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt

Jury:
Annika Tjernström, Senior Manager, Category Planning, Coca-Cola
Anne Hägglund, Consultant, Scandinavian Retail Center
Jan Ahmadi, Reporter, Fri Köpenskap
Christina Cheng, Grundare Sprillo / Trendguru, Sprillo
Branschexpert/ Ordförande: Åsa Geremyr, Senior Adviser, Knowit AB

Årets E-handlare

Årets e-handlare ligger i framkant och driver en framgångsrik och effektiv e-handel med dagligvaror som bidrar till att skapa lönsamhet, förhöja köpupplevelsen och driva utvecklingen av e-handlad mat framåt.

Juryn bedömer följande kriterier:

  • Hur e-handeln bidrar till att skapa ökad försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet.
  • Hur e-handeln påverkar lönsamheten för butiken/företaget.
  • Kundupplevelse; webbshop, kunderbjudande, sortiment, kommunikation, leveransupplevelse, kvalitet.
  • Effektiv logistikhantering; plock av ordrar, leveransalternativ, hållbarhet, arbetsmiljö.
  • Marknadsföring; hur e-handeln skapar ökad räckvidd, genomsyrar företagets kanaler och bidrar till en komplett kundupplevelse.
  • Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla e-handelserbjudandet.
  • Hur man har anpassat e-handeln efter det förändrade marknadsläget.

Jury:
Magnus Rosén, Managing Director - SVP, StrongPoint
Peter Muld, Chief Strategy & Digital Officer, ICA Sverige
Frida Ridderstolpe, E-handelschef, Axfood
Niclas Zeitlin, Head of Online Operations, Coop Sverige
Nic Staeger, CCO/Författare, Staeger Consulting 
Fri Köpenskap/ Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap

Årets Ekoinsats

      Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och initiativ som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag som bidrar till branschens utveckling och får fler att upptäcka och välja ekologiska produkter. Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sitt ekologiska sortiment eller på annat sätt främjat den ekologiska utvecklingen?

      Vinnaren använder framgångsrikt:

      • Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar.
        Och visar:
      • Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologiska produkter.

      Jury:
      Rebecca Borg, Category Brand Manager Organic Food, Midsona
      Cecilia Ryegård, VD, Agrovektor AB & Foodchain by Blockchain
      Martin Moström, Strategisk rådgivare /Partner, Retail House
      Caroline Hellbacher, Marknadsutvecklare, Krav
      Karin Bildsten, Hållbarhetsstrateg, Axfood
      Charlotte André, Vd, Organic Sweden
      Fri Köpenskap/ Ordförande: Jan Ahmadi, Reporter., Fri Köpenskap

      Årets Fiskavdelning

      Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som tillgängliggör och skapar mervärde i hela fiskavdelningen – både när det gäller manuell hantering över disk och packad sjömat i hyllan. Butikens personal arbetar aktivt med kunskap och inspiration för att lyfta sjömatens roll i dagens hälso- och miljömedvetna samhälle.

      I bedömningen är följande områden viktiga:

      • Sortiment – Sortimentet är kundanpassat, inspirerande, trendigt och fångar årets säsonger. Både när det gäller vardag, helg, manuell hantering och packad sjömat i hyllan.
      • Miljö – Butiken arbetar på ett hållbart sätt och undviker försäljning av rödlistade arter.
      • Nytänkande – Butiken jobbar på ett innovativt sätt med exponering och aktiviteter som väcker intresse och höjer kundvärdet.

      Jury:
      Charlotte Rapp, Manager Sverige, Norges Sjömatsråd
      Krishan Kent, Ordförande, Fiskbranschens Riksförbund
      Markus Pettersson, Kategorichef Färsk Fisk & Skaldjur, Axfood
      Natalie Brandänge, Sortimentschef för fisk, Coop Sverige
      Alexandra Appeltofft, Inköpschef Färsk Fisk, Ica Gruppen
      Mette Gemzöe, Fiskbranschens Riksförbund
      Fri Köpenskap/ Ordförande: Hans Roos of Hjelmsäter, Key Account Manager, Fri Köpenskap

      Årets Förbutik

      Vinnaren av Årets förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

      I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

      Medvetenhet om förbutikens betydelse för butikens lönsamhet Hög servicegrad och engagemang Inspirerande - lockar till impuls- och merköp Helhetsintryck Sortiment och utbud

      Jury:
      Amanda Herrström, ATG
      Tove Kandell, Svenska Spel
      Malin Dagnert , Aftonbladet
      Emma Rosenbaum, Expressen
      Fri Köpenskap/ Ordförande:
      Linnea Brundell, Reporter, Fri Köpenskap

      Årets Frukt & gröntavdelning

      Vinnaren av priset Årets Frukt & Gröntavdelning ska vara en butik som genom sitt arbete med varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

      I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

      • Främja svensk frukt och grönt
      • Sortimentsuppbyggnad
      • Fräscht, inspirerande och lockande
      • En köpupplevelse i avdelningen utöver det vanliga
      • Avdelningen ska visa god lönsamhet

        Jury:
        Anette Ekstrand, Produkt,- och Marknadsansvarig, SydGrönt
        Nils Thott, Commercial Director, CatMan Solution 
        Manuel Lemholt Berger, Chief Executive Officer and Co-Founder, MplusM
        Ola Dolck, Managing Director, SRC
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Veronica Rönnlund Aldman, Journalist & Photographer, Fri Köpenskap

        Fernando Di Lucas Hederspris

        Priset ges till en butik som ger kunden inspiration till en hälsosammare livsstil. Vinnaren av Fernando Di Lucas Hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivolja i centrum, mycket grönsaker och baljväxter gör gott för hälsan, samtidigt som smakerna är fantastiska. För att vinna priset ska man vara en butik som ger kunden inspiration till en hälsosammare livsstil. Det gör att vi vill hylla dem som genom kunskapsspridning och inspiration förenklar för kunden att göra kloka och medvetna val utifrån Medelhavets breda smakpalett. Ett samhällsengagemang utanför kärnverksamheten är premierande.

        Skicka din nominering till inspiration@diluca.se


        Advisery Board:
        Fernando Di Luca, Grundare, Di Luca & Di Luca
        Mai-Lis Hellenius, Professor, Karolinska institutet
        Johan Dahl, säljkårschef, Di Luca & Di Luca
        Magnus Ekerhov, Försäljningschef, Di Luca & Di Luca
        Ordförande:
        Måns Falk, Chef Accademia Di Luca, Di Luca & Di Luca

        Årets Hemmakontor - Delas ut i Malmö

        ”Vinnaren ska vara en butik som har insett den ökande betydelsen för hemmakontoret i dagligvaruhandeln och den som genom engagemang & affärskänsla skapat en säljande kategori i sin butik.”

        I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

        • Rätt sortimentmix i kategorin
        • Avdelningen lockar till merköp
        • Snygg och inspirerande avdelning
        • Engagerad personal

        Jury: 
        Peter Karlsson, NORDIC KAM, Pilot
        Martin Moström,VD/strategic adviser, Retail House
        Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
        Branschexpert/Ordförande:Jan-Olof Vegholm, VD, Pilot

        Årets Kassazon

        Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs­känsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

        I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

        • Medvetenhet om kassalinjens betydelse för butikens lönsamhet
        • Sortiment och utbud i kassalinjen
        • Inspirerande – lockar till merköp
        • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
        • Högt engagemang hos kassamedarbetarna

        Jury: 
        Michael Johansson, VD/CEO, Awal Concept AB
        Andreas Larsson, Försäljningschef, Awal Concept AB
        Malin Dagnert, Strategisk projektledare, Aftonbladet
        Patrik Carlsson, Head of Channel & Customer marketing, Haleon
        Patrik Axen, Hardware Manager, Mars
        Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
        Fredrik Lemke, Marketing/Business Development, Toms
        Andreas Larsson, Category and Space Development Manager, Cloetta
        Carl-Henrik Persson, Manager Range & Space, Coca-Cola
        Emma Rosenbaum, Projektledare, Expressen
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

        Årets Leverantör

        Nominera ditt företag eller någon du tycker förtjänar en chans att bli Årets Leverantör!
        Vi söker kandidater som bidragit till att skapa mervärden till dagligvarubranschen.
        Vinnaren kan vara underleverantörer/leverantörer, i sin helhet alternativt som del av en koncern.

        Jury:
        Mikael Pettersson, Butikschef Stora Coop Orminge, Coop
        Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends
        Julia Lindberg, Chief Category Officer, MatHem.se
        Maria Slars Paulsson, Kategorichef - Mejeri, ICA Sverige AB
        Sofia Schöldström, Senior Key Accont Manager, ClearOn AB
        Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
        Omid Ghanbari, VD och medgrundare Matspar.se
        Ordförande: Fredrik Lindberg, sr. New Business Development Manager, NielsenIQ

        Årets Lokalproduktion - delas ut i Malmö

        Syftet med Årets Lokalproduktion är att främja det svenska näringslivet och lyfta fram den eller de som arbetat med att ta fram årets bästa lokala produkt, produktion eller initiativ.Priset kan omfatta butik, leverantör eller person.

        Kriterier:

        • En aktör som visar handlingskraft i att gynna den inhemska produktionen
        • Resultat som leder till god tillväxt och lönsamhet
        • Vågat satsa eller ställa om till en gynnsam och hållbar inhemsk produktion
        • En aktör som med sitt initiativ gynnat samhället, butik eller konsument
        • En insats som fokuserat på klimatsmarta och hållbara alternativ
        • Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla svenska produkter eller produktion


        Jury: 
        Anis Juklen, Category Manager Nordic, TePe
        Christoffer Roos, General Manager Tepe Nordic, TePe
        Fadi Barakat, Business Development manager, Malmö Stad
        Josefin Wising, Business Area Manager, Rusta 
        Erik Frithiof, Försäljningschef/Ordf. Sveriges Oberoende Bryggerier, Hyllie Bryggeri
        Nicholas Petterson, VD, Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab
        Peter Mjärdner, sortimentsansvarig, Coop Syd
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Veronica Rönnlund Aldman, Journalist & Photographer, Fri Köpenskap

        Årets Matinspiration

        Vinnaren av priset Årets Matinspiration har genom kunskap, inspiration och passion för mat skapat smakupplevelser som förgyller måltiden och som bidrar till en bättre vardag såväl som fest för alla hemmakockar. Priset kan omfatta en butik, ett företag eller enskild person.

        I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

        • Inspiration – inspirerar till att prova nya smaker
        • Exponering – lyfter fram matglädje och kreativitet för hemmakocken
        • Kunskap – förmågan att nyttja olika kanaler och sätt för att sprida kunskap
        • Smak – jobbar aktivt med att förhöja smakupplevelsen för kunderna
        • Kvalité – har fokus på produkter med hög kvalité och få tillsatser

        Jury:
        Sofia Gynge, Chef Marknad & Education, Werners Gorumetservice
        Fredrik Malmstedt, Försäljning & Driftkonsult, Mat & Restaurang ICA Gruppen
        Ulrika Brydling Matkreatör, hållbarhetsstrateg och projektledare, Smaka på Coop
        Anette Rosvall, Kokbokskreatör och mat & vinskribent 
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap

        Årets Medarbetare

        Årets medarbetare inom dagligvaruhandeln ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till butikens kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Denna medarbetare bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till butikens utveckling.

        I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

        • Hög kvalitet på servicen gentemot butikens kunder
        • Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
        • Bidrar till butikens lönsamhetsmål och utveckling
        • Gjort insatser utöver det vanliga

        Jury:
        Stefan Lidén, VD, Next U Systems 
        Stina Stenquist, HR chef, Ica 
        Charlotte Welin Zettelund, HR chef, Hemköp
        Helena Erlingsjö, HR Direktör/ GL Personal/ HR Director, Lidl Sverige
        Alexandra Berglund, HR-chef, Coop butiker och Stormarknader
        Helena Holmqvist, HR chef, City Gross
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Mona Johansson, Chef red, Fri Köpenskap

        Årets Mejeri- & Juiceavdelning

        Vinnaren av Årets Mejeri- & Juiceavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i hela mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

        Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

        • Kundanpassa sortiment
        • Öka ordinarieförsäljningen
        • Inspirera avdelning/kategorin
        • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
        • Hög servicegrad med kunden i centrum
        • Få engagerad mejeripersonal med egna initiativ.
        • Maximera kampanjförsäljningen

        Jury:
        Jörgen Hansen, Category & Trade Manager, Skånemejerier
        Anders Eriksson Handlare, ICA Kvantum Vellinge 
        Addi Runolfsdottir, Senior Retail Consultant, SRC
        Frida Åkerlund, Partner/ COO, Retail Academics
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap

        Årets Ostavdelning

        Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ost­avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

        Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

        • Kundanpassa sortiment
        • Öka ordinarieförsäljningen
        • Inspirera avdelningen /kategorin
        • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
        • Hög servicegrad med kunden i centrum
        • Engagerad ostpersonal med egna initiativ
        • Maximera kampanjförsäljningen

        Jury:
        Patrik Löfving, Category & Trade manager-BU Cheese, Skånemejerier
        Tobias Nilsson,Vinnare 2022, Ica Kvantum Liljeholmen 
        Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
        Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap

        Årets Skönhetsavdelning

        Vinnaren av Årets Skönhetsavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med start engagera och affärskänsla utvecklat skönhetsavdelningen i linje med kriterierna.

        Vinnaren bedöms på att aktivt jobba med följande kriterier:

        • Ökad kommunikation, vägledning och service i skönhetsavdelningen.
        • Öka trafiken och försäljningen på avdelningen genom att inspirera kunden både i butik och digitalt
        • Aktivt arbeta med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
        • Öka skönhetsavdelningens andel av butikens totala omsättning
        • Förståelse för skönhetsavdelningens nytta för hela butiken

        Jury:
        Pernilla Hedén Hotti, Field Sales Manager, L’Oréal
        Campbell Peacock, VD/Konsult, Mercian Consulting
        Sofia Thorén, Senior projektledare, Visible Works
        Titti Bergholtz, Konsult
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Linnea Brundell, Reporter, Fri Köpenskap

        Årets Tidskriftsbutik

        Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

        Priset har instiftats för att stimulera:

        • Tidningsförsäljning i butik
        • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
        • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
        • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten

        Jury:
        Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
        Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
        Fatima Ravemark, Head of Retail, Aller Media
        Cecilia Öster, Verksamhetsledare, Livsmedel i fokus
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Siw Kejonen, Reporter, Fri Köpenskap

        Årets Uppstickare

        Årets uppstickare går till butiken och avdelningen som vågar utmana gamla mattrender för att skapa framtidens nya, med fokus på livsmedel, färskvaror och delikatesser både i och utanför dagligvaruhandeln.

        Juryn kommer att titta särskilt på följande kriterier:

        • Uppstickare: Vågar satsa på nya kategorier & varumärken för att skapa framtidens mattrender.
        • Sortiment: Avdelningen vågar ge utrymme och satsa på annorlunda sortiment för att inspirera och utveckla kundens kulinariska upplevelse. 
        • Matinspiration & Engagemang: Butikspersonalen ska på ett inspirerande sätt våga framhäva produkter och på så sätt inspirera konsumenten till ett nytt köpbeteende.

        Jury:
        Anton Nakic, VD / CEO, Bon Cena
        Staffan Fri, Category Buyer Food, Sodexo
        Lennart Wallander, COT, Food & Friends
        Sara Serray, Founder & CEO, Wellibites AB
        Amir Kheirmand, VD och vinnare av Årets mästerkock 2014, Schysst käk
        Agneta Olsson, grundare/Vd, Chair Management
        Robert Wranning, VD, El Taco Truck
        Martin Åberg, VD och konsult, Gourmet & Design
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap