Årets Frukt & gröntavdelning

Vinnaren av priset Årets Frukt & Gröntavdelning ska vara en butik som genom sitt arbete med varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Främja svensk frukt och grönt
  • Sortimentsuppbyggnad
  • Fräscht, inspirerande och lockande
  • En köpupplevelse i avdelningen utöver det vanliga
  • Avdelningen ska uppvisa god lönsamhet

Jury:
Anna Törnebrant, VD, Sydgrönt
Nils Thott, Commercial Director, CatMan Solution 
Manuel Lemholt Berger, Chief Executive Officer and Co-Founder, MplusM
Ola Dolck, Managing Director, SRC
Ordförande: Veronica Rönnlund Aldman, Journalist & Photographer, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Liljeholmen

Ica Kvantum Liljeholmen

Med genuin inspiration och stolthet sätter den entusiastiska personalen tonen för ett engagemang utöver det vanliga. Egenförädlade produkter, fräscha och tilltalande råvaror med tydlig ursprungsmärkning och stor andel svenskproducerat frontar säsongerna och driver måltiderna med grönt i fokus. I tuff konkurrens är det här Sveriges bästa frukt - & gröntavdelning.




Finalister

Ica Kvantum Liljeholmen

Lidl

Lidl fortsätter sin målmedvetna resa med löften om hög kvalitetssäkerhet, färskt sju dagar i veckan, ett brett sortiment och stor andel svenska råvaror. Dedikerade färskhetsexperter som fokuserar på kvalitet och hållbarhet genom ett logistiksystem med hög rotation på sortimentet är en förebild för hela branschen och bidrar till köpupplevelsen. Här är förstklassigt frukt och grönt tillgängligt för alla.

Ica Kvantum Liljeholmen

Stora Coop Lund

Stora Coop Lunds entusiastiska och outtröttliga engagemang med att år efter år utforma en kvalitativ och färgsprakande frukt- och gröntavdelning får fortfarande torghandeln att blekna. Genom ett bra samarbete med lokala leverantörer lyfter säsongsvariationen ständigt till nya höjder i kreativa och väl genomarbetade exponeringar. Uppmärksammat är även arbetet med att skapa en hållbar matresa genom att varor med kort datum skänks till lokal välgörenhet.

Ica Kvantum Liljeholmen

Ica Kvantum Liljeholmen

Med passionerat engagemang, kreativitet och strävan efter perfektion når Ica Kvantum Liljeholmen en svårslagbar premiumnivå inom kategorin. Kvalitativa råvaror, egenproducerade smoothies och förädlade delikatesser lämnar ingen oberörd. Med god känsla för estetik har butiken utvecklat smakfulla exponeringslösningar där utbudet av frukt och grönt slår kunden med häpnad.

Årets Uppstickare

Årets uppstickare går till butiken och avdelningen som vågar utmana gamla mattrender för att skapa framtidens nya mattrender, med fokus på livsmedel, färskvaror och delikatesser.

Juryn kommer att titta särskilt på följande kriterier:

  • Uppstickare: Vågar satsa på nya kategorier & varumärken för att skapa framtidens mattrender.
  • Sortiment: Avdelningen vågar ge utrymme och satsa på nya mattrender för att inspirera och utveckla kundens kulinariska upplevelse i butik. 
  • Matinspiration & Engagemang: Butikspersonalen ska på ett inspirerande sätt våga framhäva och prata för uppstickande artiklar och på så sätt forma framtidens nya mattrender, gäller både inom fysisk butik och e-handel.

Jury:
Anton Nakic, VD / CEO, Bon Cena
Staffan Fri, Vice VD, Ica Stop
Lennart Wallander, VD & trendspanare inom mat, Food & Friends
Amir Kheirmand, VD och vinnare av Årets mästerkock 2014, Schysst käk
Agneta Olsson, VD, Almi Väst
Robert Wranning, VD, El Taco Truck
Martin Åberg, VD och konsult, Gourmet & Design
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Vinnare: Coop Hagastaden, Stockholm

Coop Hagastaden, Stockholm

Årets Uppstickare utmanar gamla mattrender för att skapa framtidens nya. Genom att komponera färdiga matlösningar inspirerar de kunderna att testa nytt, och skapar därmed merförsäljning. Ett vinnande koncept som gynnar butik, kund och leverantör.

Finalister

Coop Hagastaden, Stockholm

Ica Maxi Visby

Genom att ge konsumenten hela konceptet i en enda gavel, så inspirerar de kunderna till nya maträtter. Med fåtalet ingredienser får kunden en snabb överblick i hur maträtten kommer utforma sig och inspirerar till köp. Med nya teman varje vecka kommer konsumenterna att hitta något nytt och spännande varje gång.

Coop Hagastaden, Stockholm

Ica Toppen, Höllviken

Butiken är nominerad då de ofta visar att de vågar utmana kundens matvanor, både genom att ha hela veckans matsedel från ett specifikt land samt med att ha snackboxar eller andra inspirerande matlösningar i butiken. Definitivt värt ett besök.

Coop Hagastaden, Stockholm

Coop Hagastaden, Stockholm

I kategorin Årets Uppstickare bidrar butiken med nya sätt att upptäcka och handla delikatesser. De är duktiga på att hitta nya matkoncept och förmedla dem till kunderna, med allt från färdiga pizzapåsar till trerättersmenyer. En spännande butik för den nyfikne.

Årets E-handlare

Årets e-handlare ligger i framkant och driver en framgångsrik och effektiv e-handel med dagligvaror som bidrar till att skapa lönsamhet, förhöja köpupplevelsen och driva utvecklingen av e-handlad mat framåt.

Juryn bedömer följande kriterier;

  • Hur e-handeln bidrar till att skapa ökad försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet.
  • Hur e-handeln påverkar lönsamheten för butiken/företaget.
  • Kundupplevelse; webbshop, kunderbjudande, sortiment, kommunikation, leveransupplevelse, kvalitet.
  • Effektiv logistikhantering; plock av ordrar, leveransalternativ, hållbarhet, arbetsmiljö.
  • Marknadsföring; hur e-handeln skapar ökad räckvidd, genomsyrar företagets kanaler och bidrar till en komplett kundupplevelse.
  • Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla e-handelserbjudandet.

Jury:
Magnus Rosén, Managing Director - SVP, StrongPoint
Hannes Hasselrot, VD, Kronans Apotek
Peter Muld, Chief Strategy & Digital Officer, Ica Sverige
Nic Staeger, COO, Nordiska Galleriet Group
Frida Ridderstolpe, E-handelschef, Axfood
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Erikslund

Ica Maxi Erikslund

Årets E-handlare satsade tidigt på butiksplock och har med drivet entreprenörskap utvecklat konceptet och nått stora framgångar på sin marknad. Effektiviteten och lönsamheten har ökats hela tiden. Med engagerad personal och en lärande organisation har online-avdelningen blivit ett föredöme som väcker brett intresse och har nöjda och återkommande kunder.

Finalister

Ica Maxi Erikslund

Ica Maxi Erikslund, Västerås

En pionjär inom butiksplockad e-handel som drivit effektivitet och lönsamhet långt över förväntningarna. Engagerad och kunnig personal, en lärande organisation och visionär ledning har gett en avdelning som kan slå även centrala plocklösningar. Butiken är ofta först att testa nya lösningar.

Ica Maxi Erikslund

Willys

Willys e-handel nådde break-even i höstas och står i dag för en ansenlig del av kedjans totala försäljning, och bidrar starkt till Willys framgångar. Kedjan var först att satsa stort på click and collect och har framgångsrikt integrerat e-handelsplocket i sina butiker, och fortsätter också att utveckla verksamheten.

Ica Maxi Erikslund

Mathem

Mathem är e-handelspionjären som hela tiden fortsätter att utvecklas. Genom techdriven innovation, logistik och kundanpassning driver företaget tillväxt, effektivitet och hållbarhet. Något som kommer att få extra skjuts när före­tagets nya logistikanläggning tas i drift i höst. De är också först med att lyckas integrera ett fullständigt apoteksutbud i e-handel med dagligvaror.

Årets Medarbetare

Årets medarbetare inom dagligvaruhandeln ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till butikens kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Denna medarbetare bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till butikens utveckling.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Hög kvalitet på servicen gentemot butikens kunder
  • Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
  • Bidrar till butikens lönsamhetsmål och utveckling
  • Gjort insatser utöver det vanliga

Jury:
Stefan Lidén, VD, Next U Systems 
Stina Stenquist, HR chef, Ica 
Charlotte Welin Zettelund, HR chef, Hemköp
Anna Carlsson, Grundare, HR Digitaliseringsgruppen 
Helena Holmqvist, HR chef, City Gross
Ordförande: Mona Johansson, Chef red, Fri Köpenskap

Vinnare: Amanda Järpemo på Ica Maxi Gnista

Amanda Järpemo på Ica Maxi Gnista

Årets Medarbetare är en person som lever som hon lär. Hon sätter laget före jaget, men är alltid trogen sina värderingar. Hon är prestigelös, omtyckt och stöttar kollegerna där det behövs. Vinnaren är både en problemlösare och en kreativ person med stort driv. Förmågan att skapa en stark vi-känsla både hos kunder och anställda är betydelsefull för hela butikens framgångar.




Finalister

Amanda Järpemo på Ica Maxi Gnista

Amanda Järpemo, Ica Maxi Gnista

En smart och prestigelös marknadschef som håller hårt i värderingarna och är en förbild för alla som möter henne. Amanda Järpemo peppar och skapar vi-känsla, och om det behövs extra personal så stöttar hon kollegerna, oavsett avdelning. På ledningsnivå tänker hon utanför boxen, och får även kunderna att känna sig delaktiga, bland annat genom att skänka mat till Ukrainas flyktingar. Det är också Amanda som driver Ica Maxi Gnistas certifiering av märkningen Miljösmart butik.

Amanda Järpemo på Ica Maxi Gnista

Fatou Cham, Hemköp Mörby Centrum

Fatou Cham är expert på att sprida god stämning, vilket varit extra betydelsefullt efter en turbulent tid då chefer togs ur tjänst. Det kan också vara stökigt utanför butiken, då kliver hon rådigt in och tar hand om både kollegor och kunder. Det skapar trygghet. Som kassachefs­tvåa ser hon kollegerna och försöker underlätta tillvaron utan att de behöver be henne om det. Fatou är även starkt engagerad i butikens satsning på lönsamma gavlar och försöker alltid hitta varor som skapar marginal.

Amanda Järpemo på Ica Maxi Gnista

Frida Nilsson, City Gross Karlshamn

Frida Nilsson har gått den långa vägen via mejeriavdelningen och färskvaruavdelningen till att nu ansvara för en hel butik. Hon går alltid ut som etta på alla utbildningar och i kombination med hög social kompetens har det redan lett till tydliga mätbara resultat på City Gross Karlshamn. På bara några månader har hon vänt en problembutik, och i mätning efter mätning har butiken förbättrat sitt index. Försäljningen har ökat, engagemanget har ökat och ledarskapsindex har ökat kraftigt.  

  

Årets Hemmakontor - Delas ut i Göteborg

”Vinnaren ska vara en butik som har insett den ökande betydelsen för hemmakontoret i dagligvaruhandeln och den som genom engagemang & affärskänsla skapat en säljande kategori i sin butik.”

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Rätt sortimentmix i kategorin
  • Avdelningen lockar till merköp
  • Snygg och inspirerande avdelning
  • Engagerad personal

Nomineringen för denna kategori stänger 28 april

Jury:
Peter Karlsson, NORDIC KAM, Pilot
Karin Grom, Marknadschef, ACCO BRAND
Tomas Lennberg, VD, ACCO BRAND
Martin Moström, VD och strategic adviser, Retail House
Ordförande: Jan-Olof Vegholm, VD, Pilot



Pris delades ut den 22 juni på Dagligvarugalan Götaland. Vinnare Ica Supermarket Järna.

Årets Fiskavdelning

Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som tillgängliggör och skapar mervärde i hela fiskavdelningen – både när det gäller manuell hantering över disk och packad sjömat i hyllan. Butikens personal arbetar aktivt med kunskap och inspiration för att lyfta sjömatens roll i dagens hälso- och miljömedvetna samhälle.

I bedömningen är följande områden viktiga:

  • Sortiment – Sortimentet är kundanpassat, inspirerande, trendigt och fångar årets säsonger. Både när det gäller vardag, helg, manuell hantering och packad sjömat i hyllan.
  • Miljö – Butiken arbetar på ett hållbart sätt och undviker försäljning av rödlistade arter.
  • Nytänkande – Butiken jobbar på ett innovativt sätt med exponering och aktiviteter som väcker intresse och höjer kundvärdet.

Jury:
Jonas Ragnhage, VD, Fiskeriet
Charlotte Rapp, Fiskeriutsending Sverige, Norges Sjömatsråd
Madelene Rispe, Kategorichef Färskvaror, Bergendahls
Markus Pettersson, Kategori och inköpsansv,färsk fisk och skaldjur, Axfood
Anders Hansson, Inköp & kategori, Coop Sverige
Lovisa Rothman, Kategorichef Färsk Fisk & Skaldjur, Ica Gruppen
Ordförande: Pontus Nyman, Nyhetschef, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Trots tuffa tider i en kategori som tagit mycket stryk av prishöjningar håller vår vinnare yttersta kvalitet i hela fiskavdelningen oavsett om det handlar om manuellt eller packad fisk. Butiken tummar inte på hållbarheten och med hög andel egen produktion och finurliga idéer, skyltar och recept ser personalen till att det alltid finns något för alla oavsett matlagningskunskaper.





Finalister

Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Ica Kvantum Gränby, Uppsala

En mycket fin fiskavdelning som levererar både bredd och spjutspets. Med stor kunskap och känsla för detaljer hjälper butikens personal sina kunder att äta mer fisk, oavsett vilken nivå av matlagningskunskap de befinner sig på.

Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Hemköp City, Stockholm

Med högt uppsatta miljömål och personal som brinner för sjömat håller fiskavdelningen en mycket hög kvalitet utan att tumma på hållbarheten. Med stora satsningar på måltidslösningar får butiken fler kunder på kroken och när fredagen kommer – ja då bjuds det på ostron.

Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Ica Maxi Haninge

Med en lägstanivå som slår många butikers högstanivå kan kunderna hos Ica Maxi Haninge förvänta sig ett sortiment i toppklass oavsett dag på veckan. Med kunskap, matglädje och hållbarhet i centrum inspirerar avdelningen inte bara kunder utan också andra butiker inom den egna kedjan.

Årets Leverantör

Nominera ditt företag eller någon du tycker förtjänar en chans att bli Årets Leverantör!
Finns det något ni är extra stolta över som bidragit till att skapa mervärden för handeln? Har ert företag eller organisation gjort det där lilla extra och lyckats speciellt bra med till exempel en nyhetslansering, en kampanj eller ett innovativt arbetssätt under året som gått? Det kan vara stort som smått som har ökat värdet för butiken, kunden och/eller medarbetarna

Priset har instiftats för att engagera, inspirera och lyfta fram:

  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment, metoder och arbetssätt
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling och rådgivning

Jury:
Helen Zakrisson, Kategoriområdeschef Fisk,Skaldjur och Färdigmat, Axfood
Mikael Pettersson, Butikschef Stora Coop Orminge, Coop
Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends
Joakim Wirén, Retail Analyst, HUI Research AB
Julia Lindberg, Chief Category Officer, MatHem.se
Maria Slars Paulsson, Kategorichef - Mejeri, ICA Sverige AB
Johan Colliander, FoodSupply- Redaktör, Food Supply
Ordförande: Fredrik Lindberg, sr. New Business Development Manager, Nielsen

Vinnare: Schysst käk

Schysst käk

Årets leverantör drivs av en stark innovationslust och har under året lyckats med att bredda och utveckla hela sin kategori till fördel för alla branschens led. Vinnaren har både vågat ifrågasätta gamla sanningar om hur man arbetar med butikerna och samtidigt varit mycket lyhörd för kundernas olika behov. Vinnaren har på kort tid mer eller mindre grundat ett eget segment i handeln och har dessutom lyckats växa i alla kategorier där deras produkter finns. Årets leverantör är en frisk fläkt som nått stora framgångar inom sina tre fokusområden: en schysst framtid, schysst företagande och schyssta produkter. Schysst käk helt enkelt!

Finalister

Schysst käk

Findus Sverige

Findus fortsätter att driva utvecklingen framåt i frysen med en kombination av både traditionella rätter och innovativa måltidslösningar. Med sitt stora hållbarhetsfokus som genomsyrar hela verksamheten är Findus en stark samarbetspartner till butikerna som både lyft fram matglädjen inom sin kategori samtidigt som de drivit trafik och skapat mervärde för hela dagligvaruhandeln.

Schysst käk

Schysst Käk

Schysst käk är uppstickaren som på kort tid inte bara har lyckats med att ta kebaben från gatu­köket in i kundernas kylskåp utan också kunnat skapa och utveckla kategorin vidare. Inte minst inom det växtbaserade segmentet. Ett schysst företag med schyssta produkter för en schysst framtid: helt enkelt en schysst leverantör!

Schysst käk

TePe Munhygienprodukter

För ett par år sedan tog TePe steget över till dagligvaruhandeln vilket har visat sig vara ett lyckodrag för hela handeln. Under 2021 har TePe sett en imponerande tillväxt inom sin kategori där de vuxit mer än kategorin som helhet. TePe är det lokala företaget som tänker globalt både när det kommer till hållbarhet och munhälsa.

Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnaren av Årets Kött- och Charkuteriavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom att med engagemang och stor kunskap om kött och charkuterier, kombinerat med affärskänsla, lyfta fram kött- och charkavdelningen. Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar med:  

  • Att förmedla kunskap om kött som råvara i allmänhet och det svenska köttets mervärden i synnerhet 
  • Att förmedla kunskap om olika sorters charkuterier med fördel lokalt producerade och svenska 
  • Kunniga och engagerade medarbetare 
  • Praktiska säljlösningar som inspirerar till merköp och nya matupplevelser
  • Sortiment som är attraktivt och matchar kundernas efterfrågan    

Covid19-pandemin påverkar fortfarande handeln. Därför vill vi inom denna kategori också premiera den köttavdelning som erbjuder ett attraktivt sortiment både på kort och lång sikt och snabbfotat och lyhört anpassar sig efter förändringarna som påverkar såväl leverantörer som kunder.

Jury:
Karin Amedé, Kommunikationschef, Svensk Kött
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Magnus Pettersson, Försäljningschef, Jakobsdals
Eric Persson, Food and Strategy Consulting, Crossover Creative
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare, Fri Köpenskap

Vinnare: Stora Coop Härlöv

Stora Coop Härlöv

Årets Kött- och charkuteriavdelning satsar på ett brett sortiment, spetsat genom ett samarbete med lokala köttproducenter. Butiken styckar själv, minskar svinnet genom att utnyttja hela djuret och erbjuder även udda produkter.
Med egen gourmetkorv, aktiv konsumentupplysning och kreativ marknadsföring är detta en vinnaravdelning som är värd en omväg.

Finalister

Stora Coop Härlöv

Stora Coop Härlöv

Med energi och engagemang kombinerar avdelningen ett brett och fräscht sortiment med stor satsning på lokalproducerat kött. Med egen styckning, aktiv konsumentupplysning och kreativ marknadsföring har avdelningen snabbt blivit en kundmagnet. Utbudet utvecklas med bland annat egen gourmetkorv.

Stora Coop Härlöv

Ica Kvantum Varberg

Här pryds det packade och egenstyckade köttet med ett eget sigill på produkterna. Utbudet kryddas med ett brett sortiment av egenkryddade och egenmarinerade produkter. Den manuella disken bemannas av en lokal leverantör genom ett unikt samarbete. Samexponeringar med säsongens frukt och grönt ger en spännande avdelning.

Stora Coop Härlöv

Garpes Livsmedel, Bromma

I den lilla kvartersbutiken cirklar det mesta kring den manuella köttdisken. Med kunnig personal guidar, tipsar och inspirerar man kunderna. Ett brett utbud av leverantörer gör att avdel­ningen sticker ut i flera avseenden. En långsiktig satsning på sociala medier, med bland annat veckans styckningsdetalj på Instagram, ger extra krydda.

Årets Skönhetsavdelning

Vinnare av Årets Skönhetsavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla utveckla skönhetsavdelningen i linje med kriterierna.

Vinnaren bedöms på att aktivt jobba med följande kriterier:

  • Ökad kommunikation, vägledning och service i skönhetsavdelningen
  • Öka trafiken och försäljningen på avdelningen genom att inspirera kunden både i butik och digitalt
  • Aktivt arbeta med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
  • Öka skönhetsavdelningens andel av butikens totala omsättning
  • Förståelse för skönhetsavdelningens nytta för hela butiken

Jury:
Pernilla Hedén Hotti, Field Sales Manager, L’Oréal
Campbell Peacock, VD/Konsult, Mercian Consulting
Sofia Thorén, We are united
Titti Bergholtz, Konsult, Future Management
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Nässjö

Ica Kvantum Nässjö

Bakom den här perfekta skönhetsavdelningen står ett passionerat och engagerat team som har lyckats att skapa en unik och personlig skönhetsdestination för kunderna. De har jobbat stenhårt med att lyfta avdelningen till nya höjder (+13%) med ett 360 tänk för att stärka sitt erbjudande till nya och befintliga kunder. De deklarerade tidigt i år att målet var att gå hela vägen till final i Stadshuset och de är här idag som vinnare! 






Finalister

Ica Kvantum Nässjö

Ica Kvantum Nässjö

Butiken har lyckats att skapa en unik atmosfär på skönhetsavdelningen där kunden möts av kunnig och engagerad personal, inspirerande erbjudanden och de senaste nyheterna. De är noga med att kunderna ska känna sig välkomna och arbetar på ett inspirerande vis med sina sociala medier. Avdelningen visar på en fin försäljningsökning +14,3 procent helår 2021.

Ica Kvantum Nässjö

Ica Maxi Alingsås

Ica Maxi Alingsås skönhetsavdelning fångar upp och inspirerar kunden med ett sortiment som spänner från flärd och lyx till produkter för den dagliga skönhetsrutinen. Den exklusiva inredningen med svarta detaljer, glashyllor och belysning väcker köplusten och kunden får alltid goda tips och råd av den engagerade personalen. Avdelningen har en fin tillväxt på +13,9 procent helår 2021.

Ica Kvantum Nässjö

Ica Maxi Borås

Maxi Borås har en skönhetsavdelning som andas proffsighet, glädje och engagemang. Avdelningen är öppen och inbjudande med ett brett sortiment för vardag och fest, de är aktiva på sociala medier kopplat till aktiviteter i butik. En tydligt positiv utveckling på avdelningen +13,2 procent helår 2021.

Årets Kassazon

Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs­känsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Medvetenhet om kassalinjens betydelse för butikens lönsamhet
  • Sortiment och utbud i kassalinjen
  • Inspirerande – lockar till merköp
  • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
  • Högt engagemang hos kassamedarbetarna

Jury:
Michael Johansson, VD/CEO, Awal
Sara Wallner, Category Manager, Johnson & Johnson
Malin Dagnert, Strategisk projektledare, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Carl-Henrik Persson, Manager Range & Space; Coca- Cola
Patrik Axén, Merchandising Manger Nordics, Mars
Andreas Larsson, Category and Space Development Manager Sales, Cloetta
Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Hälla, Västerås

Ica Maxi Hälla, Västerås

Årets vinnare är en butik som verkligen har tagit ett stort steg med att förändra intrycket av hela kassazonen. Butiken har tillsammans med leverantörerna på ett utmärkt sätt skapat en känsla där kunden får ett positivt och inspirerande avslut. Butiken har satsat på ny design och förenklat flödet genom kassazonen med öppna ytor och flexibla betalningssätt.  Personalen har med sitt engagemang på ett framgångsrikt sätt uppnått en ökad kommunikation med kunderna.  Det kan man se med glädje på ökad försäljning av de produkter man valt att jobba med i kassazonen.







Finalister

Ica Maxi Hälla, Västerås

Ica Kvantum Mariestad

Ica Kvantum Mariestad har uppdaterat sin kassalinje med en låg kassainredning, en lösning som de är väldigt nöjda med. Det ger bra överblick i hela kassazonen. Välfyllda hyllor och tydlig prisinformation har gett en mycket bra försäljning i både traditionell kassa och i scanningen. Personalen med Linda i spetsen är trevlig, lätta att samarbeta med och det ger kunden en extra upplevelse innan de lämnar butiken.

Ica Maxi Hälla, Västerås

Ica Kvantum Bäckebol, Göteborg

På Ica Kvantum Bäckebol känns det rent, luftigt och fräscht i kassazonen. Det är enkelt och lätt att avsluta sitt kundvarv här. Det går smidigt att checka ut i självutcheckningen eller betala för sina varor i den manuella kassan. Enkelt och informativt men med en personligt touch. Välfyllda hyllor och bra ordning gör det lätt för kunden att göra sina sista inköp. Ett modernt tänk och kundfokus är nyckeln här.

Ica Maxi Hälla, Västerås

Ica Maxi Hälla, Västerås

Ica Maxi Hälla i Västerås har valt att utveckla och förnya hela kassazonen. Det har gett ett lyft i både traditionell kassalinje och i självutcheckningen. Ica Maxi Hälla har skapat en lugn och öppen miljö för både personal och kunder som erbjuder impulsköp hela vägen ut ur butiken. De har haft en positiv utveckling av impulsförsäljningen i hela kassazonen.

Årets Matinspiration

Vinnaren av priset Årets Matinspiration har genom kunskap, inspiration och passion för mat skapat smakupplevelser som förgyller måltiden och som bidrar till en bättre vardag såväl som fest för alla hemmakockar. Priset kan omfatta en butik, ett företag eller enskild person.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Inspiration – inspirerar till att prova nya smaker
  • Exponering – lyfter fram matglädje och kreativitet för hemmakocken
  • Kunskap – förmågan att nyttja olika kanaler och sätt för att sprida kunskap
  • Smak – jobbar aktivt med att förhöja smakupplevelsen för kunderna
  • Kvalité – har fokus på produkter med hög kvalité och få tillsatser

Jury:
Sofia Gynge, Chef Direktförsäljning Butik och Chef Marknad, Werners Gorumetservice
Fredrik Malmstedt, Försäljning & Driftkonsult, Mat & Restaurang ICA Gruppen
Ulrika Brydling Matkreatör, hållbarhetsstrateg och projektledare, Smaka på Coop
Jens Linder, Kock och matjournalist 
Anette Rosvall, Kokbokskreatör och mat & vinskribent 
Ordförande: Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap

Vinnare: Alexander Holmlund på Ica Maxi Haninge

Alexander Holmlund på Ica Maxi Haninge

Vår vinnare i kategorin ser till att både kunder och personal får mod, lust, inspiration och recept. På ett modernt men ändå traditionellt sätt har vår nominerade en stor förmåga att arbeta med både klassiska butikskoncept och sociala medier. Hos vår vinnare surrar det konstant av tips och trix, matglädje samt gedigen råvarukunskap.





Finalister

Alexander Holmlund på Ica Maxi Haninge

Stora Coop Bäckebol, Göteborg

En fräsch butik med leende personal som besitter stor matkunskap. Hållbarhet och närproducerat får stort utrymme. Både i den inspirerande delin, den fräscha frukt- och gröntdisken, den välsorterade fiskdisken, de snyggt frontade hyllorna samt på återkommande matmässor. Kunden får både smakbitar och kunskap från den kunniga personalen. Här känns både arbets- och smakglädje tydligt.

Alexander Holmlund på Ica Maxi Haninge

Alexander Holmlund (Ica Maxi Haninge)

Inspiration, tradition och matglädje surrar i huvudet på vår nominerade. Han har en stor förmåga att använda både sociala medier och klassiska butikskoncept för att ge kunder inspiration till att våga prova nytt, men också laga klassiska rätter i säsong och vid högtider. Även personalen i butiken får mod och lust av vår nominerade att ge kunder tips och trix genom hans recept och råvarukunskap.

Alexander Holmlund på Ica Maxi Haninge

Hemmagastronomi, Luleå

En gastronomisk mötesplats för matälskare. Här finns lokala unika smaker och delikatesser men även väl utvalda och småskaligt producerade livsmedel från andra delar av världen. Vare sig man köper färdiga måltidspåsar, råvaror i delikatessen, sitter i restaurangen, köper med sig bröd från bageriet eller arbetar i matstudion så får man med sig både inspiration och kunskap från kom­petent personal.

Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:

  • Personal – kunnig, engagerad, hög servicegrad och kund/leverantörsorienterad
  • Sortiment – kundanpassat, mångfald, nytänkande och trender
  • Lönsamhet – aktivt arbetande för att sälja mer både i och utanför ordinarie avdelning
  • Exponering – tydlig, spännande, överraskande, säljande och inspirerande
  • Utformning – en brödavdelning som är enkel att hitta i, med innovativ inredning, belysning och en kommunikation som ger en helhet för alla kategorier i brödavdelningen
  • Miljösmart – aktivt arbetande för att minska matsvinnet i brödavdelningen

Jury:
Henri Ackman, projektledare, Polfärskt Bröd AB
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Stina Levisson, Trade Marketing Manager, Polarbröd
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer AB
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Alingsås

Ica Maxi Alingsås

En komplett och inspirerande brödavdelning, full av bröd och bakverk i attraktiva och varierade exponeringar som möter kundernas behov på ett hållbart sätt.
Brödavdelningen utvecklas starkt med hjälp av medarbetare och leverantörer som ständigt vill framåt, för att skapa inspiration och upplevelser för butikens kunder.
En brödavdelning som ligger i framkant helt enkelt.



Finalister

Ica Maxi Alingsås

Ica Maxi Alingsås

En välfylld och komplett brödavdelning med attraktiva exponeringar som framgångsrikt driver försäljning. Både bageriet och det packade brödet utvecklas starkt i butiken. Med en uppmärksammad spegelvägg som krydda och framtidsinriktade satsningar som jordproduktion för att minska svinnet är detta en framgångsrik avdelning.

Ica Maxi Alingsås

Ica Kvantum Landvetter

En rutinerad vinnaravdelning som fått en nytändning med nya ansvariga. De exponerar, varierar och kombinerar friskt och utnyttjar butikens exponeringsplatser. Det ger en inspirerande brödavdelning med bra överskådlighet. Hög aktivitet med demos och tips ger en försäljningsutveckling betydligt bättre än butikens.

Ica Maxi Alingsås

Stora Coop Stadion, Malmö

En välskött, generös och välplanerad brödavdelning där det är lätt för kunderna att finna det de söker. Här utvecklas försäljning bättre än i butiken som helhet. I tätt samarbete med leverantörerna har en ny brödansvarig lyft avdelningen till nya höjder. Aktivt jobb med gavlar och exponeringar gör avdelningen framgångsrik.

Årets Ekoinsats

Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och initiativ som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag som bidrar till branschens utveckling och får fler att upptäcka och välja ekologiska produkter. Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sitt ekologiska sortiment eller på annat sätt främjat den ekologiska utvecklingen?

Vinnaren använder framgångsrikt:

  • Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar.

Och visar:

  • Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologiska produkter.

Jury:
Emelie Westman, Category Brand Manager Organic Food, Midsona
Cecilia Ryegård, VD, Agrovektor AB & Foodchain by Blockchain
Martin Moström, Strategisk rådgivare /Partner, Retail House
Erik Elvingsson Hedén, Managing Director & Founder, SB Insight
Caroline Hellbacher, Marknadsutvecklare, Krav
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek., Fri Köpenskap

Vinnare: Coop Järna

Coop Järna

Vinnaren av Årets Ekoinsats är en butik som inte är nöjd. Försäljningsandelen av ekologiska varor ligger högt över genomsnittet, men butiken fortsätter att satsa på att öka försäljningen ytterligare. Man jobbar med höga ambitioner, exponerar eko på de bästa platserna och vill alltid kunna erbjuda ekologiska alternativ av alla varor.







Finalister

Coop Järna

Coop Järna

Belägen i en bygd där ekologiskt av hävd är urstarkt, har butiken i decennier vurmat för det ekologiska sortimentet. Med landets kanske högsta ekoandel är man ändå inte nöjd, utan jobbar med höga ambitioner och exponerar eko på de bästa säljplatserna, butiken vill alltid kunna erbjuda ekologiska alternativ av alla varor.

Coop Järna

Ica Supermarket Söder, Malmö

Med en av landets högsta ekoandelar lyfter butiken oförtrutet fram sitt ekologiska sortiment. Det första som möter kunden är en 400 kvadratmeter stor ekoavdelning med både färskvaror, fryst och kolonial. Ekologiskt marknadsförs kraftfullt på sociala medier och i butiksunika kampanjer.

Coop Järna

Hemköp Falun City

Direkt från entrén visar butiken tydligt upp det ekologiska, med väl synliga golvexponeringar. Genom hela kundvarvet visar butiken upp de ekologiska alternativen, både i den tilltagna ekoavdelningen, men även dubbellagt i alla kategorier. En butik som satsar för att öka den ekologiska försäljningen.

Årets Tidskriftsbutik

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Tidningsförsäljning i butik
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
  • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
  • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten

Jury:
Daniel Andersson, VD, Tidsam
Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
Pär Bygdeson, VD, Livsmedelshandlarna
Mikael Gauffin, Head of Sales Retail, Egmont
Ordförande: Siw Kejonen, Reporter, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Focus, Göteborg

Ica Focus, Göteborg

En imponerande avdelning med hög omsättning. Butiksledning och tidningsansvarig har satt fokus på bästa läget i butiken. En stadig utveckling försäljningsmässigt även på toppen av ett bra år. Nyckelord är lyhördhet för kundernas önskemål, ordning och reda i hyllan och välexponerat med både svenskt och internationellt.

Finalister

Ica Focus, Göteborg

Ica Focus, Göteborg

Stort engagemang, högt deltagande i kampanjer och ett brinnande intresse för att göra kunden nöjd. Avdelningen jobbar med att alltid ha bra ordning och välfyllda hyllor i det stora spannet i utbudet. Det har visat sig ge effekt i form av fina försäljningssiffror som ökar också på kort sikt.

Ica Focus, Göteborg

Stora Coop Hudiksvall

En speciell positiv anda finns i butiken. Andan speglas i försäljningssiffrorna som imponerar stort både över tid och genom en extra stor spurt i närtid. Avdelningen är mycket bra placerad vid kassaområdet. Kunden kan lita på att hitta sin favorit i det breda, och även interna­tionella utbudet.

Ica Focus, Göteborg

City Gross Linköping

Kunder möts av en trevlig stämning i den stora tidningsavdelningen som är väl exponerad med de senaste tidningsnumren väl synliga. Avdelningens plats i butiken är den bästa och som många andra avdelningar vill ha. Med stor erfarenhet och pondus argumenterar man för sitt utrymme. I siffror har avdelningen gått från minus till plus.

Årets Vegobutik

Vinnaren av Årets Vegobutik ska vara en butik som verkligen bestämt sig för att satsa på de gröna alternativen. Där man ser potentialen i växtbaserade proteinkällor och färdigrätter, och ger produkterna placering och utrymme därefter. En sann inspiratör för både kunder och branschkollegor.

Juryn vill med priset lyfta en butik som arbetar framgångsrikt med:

  • Sortimentet: Här finns ett brett, spännande och uppdaterat sortiment i den färska såväl som i den frysta avdelningen.
  • Varupresentationen: Man visar nytänkande och kreativitet när det gäller exponering och varuläggning.
  • Tillgängligheten: Sortimentet syns tydligt och det är enkelt för kunderna att hitta de växtbaserade alternativen.
  • Kommunikationen: Butiken är tydlig med sin profil och bjuder generöst på både inspiration och kunskap. Man hittar tillfällen att lyfta vego och att aktivera sortimentet.

Jury:
Anette Dremo, Head of Marketing and Communications, Bama Nordic AB 
Ola Dolck, VD, Scandinavian Retail Center
Mattias Kristiansson, chefredaktör, Vegomagasinet
Mikael Igestrand Johansson, Försäljningschef Färskt & Mejeri, Movement Group
Ordförande: Veronica Rönnlund Aldman, Journalist & Photographer, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Supermarket Hagsätra

Ica Supermarket Hagsätra

I en avdelning som vibrerar av passion och hjärta är det omöjligt att missa att vego är butikens mest prioriterade produktkategori. Kreativ kommunikation på sociala medier attraherar vegoentusiaster från när och fjärran som kan botanisera i det allra senaste på marknaden. Den här butiken har bestämt sig, de vill helt enkelt vara ruggigt bra på vego. Vilket de är.




Finalister

Ica Supermarket Hagsätra

Coop Hagastaden, Stockholm

Det här är butiken med fullt fokus på vego som presenteras med stil och finess med god hjälp av samtida estetik och design. Ett rikt urval av butiksodlade kryddor, som samsas med det kylda, frysta och koloniala vegosortimentet på en ö mitt i butiken, bidrar till att skapa matinspiration. Coop Hagastaden har utformat konceptet för framtiden som visar marknaden att vego är kung i butiken.

Ica Supermarket Hagsätra

Ica Supermarket Hagsätra

Genom ett starkt personligt engagemang, gott samarbete med leverantörerna och intensiv dialog med kunderna har vego utvecklats till butikens mest imponerande avdelning. Det växande sortimentet attraherar vegoentusiaster från när och fjärran och bidrar till avdelningens lönsamhet. Ica Supermarket Hagsätra har skapat en trolsk vegodestination som hela butiken kan vara stolt över.

Ica Supermarket Hagsätra

Ica Maxi Nacka

Med ett rikligt och kvalitativt vegosortiment som inramas av skräddarsydd scenografi är Ica Maxi Stormarknad Nacka en välprofilerad del av den svenska matscenen. På en central plats i butiken inspirerar saluhallskänslan och receptväggen till ”en god morgondag”. Det här är butiken som även är en inspirationskälla i de egna leden genom att göra skillnad.

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som tydligt visar ett engagemang för att med cirkulärt förpackningstänk lyfta försäljningen av dryck i hela butiken, dvs både i avdelning, i kylar samt skapa attraktiva måltidslösningar.

Kriterier för att vinna

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck
  • Rättmätig yta och placering för dryck i butik
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt

Jury:
Annika Tjernström, Senior Manager, Category Planning, Coca-Cola
Åsa Geremyr Hansén, Senior Adviser, Marketing Clinic
Roger Sjödin, Road Work Retail 
Anne Hägglund, Consultant, Scandinavian Retail Center
Ordförande: Pontus Nyman, Nyhetsansvarig, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Supermarket Björksätra, Sandviken

Ica Supermarket Björksätra, Sandviken

Med engagemang och aktivt arbete har vår vinnare lyckats fånga konsumenterna i närområdet och inte bara ökat dryckesförsäljningen tvåsiffrigt utan också mer än butiken som helhet. Dryck och mat samexponeras för att erbjuda inspirerande måltidslösningar och med förståelse för detaljerna levererar personalen ett smörgåsbord av alternativ oavsett om kunden vill dricka nu eller senare.

Finalister

Ica Supermarket Björksätra, Sandviken

Ica Supermarket Björksätra, Sandviken

En riktig pärla för alla dryckesälskare. Det är ordning och reda i det imponerande sortimentet och personalen anstränger sig för att ta in sorter som överraskar kunderna. Fiffiga sambands­exponeringar på flera och även oväntade ställen ökar köpsuget och fångar in fler kunder.

Ica Supermarket Björksätra, Sandviken

Hemköp Nordstan, Göteborg

Hemköp Nordstan förstår styrkan i kombinationen mat och dryck. Med exponeringar över hela butiksytan och en generös andel kyld dryck ser personalen till att fånga alla typer av konsumenter oavsett om det handlar om vardag eller fest. Nyfiken och modig personal tänjer på gränserna för att skapa wow-känslor hos kunderna och nå nästa mål.

Ica Supermarket Björksätra, Sandviken

Ica Kvantum Fjällbacken, Gävle

En omsorgsfullt skött dryckesavdelning som gärna testar nya arbetssätt utan att tumma på bredden. Innovativ personal tänker utanför boxen för att skapa merförsäljning och är särskilt duktig på att integrera dryck tillsammans med snacks och måltidslösningar.

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik ska ha funnits i minst två år och vara en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:

  • ­Matglädje och köpupplevelse
  • Tillväxtorientering
  • Innovationsgrad
  • Drift och helhet
  • Hållbarhet
  • Butikens roll på sin marknad

Jury:
Peter Erikson, VD och Koncernchef, Storesupport
Johan Kaij, Senior Advisor, Marketing Clinic
Maria Forshufvud, Senior strateg, Forshufvud Kommunikation AB
Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap
Christina Möller, Fil dr HC, Osec Matstudio
Ordförande: Per Nilsson, Affärsutvecklare, Gruppo di Luca

Vinnare: Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Vinnaren av Årets Butik kännetecknas av en butik som ska vara extraordinär på flera sätt. Att skapa nöjda och lojala kunder är ett självklart mål för alla butiker, vilket är och blir en allt större utmaning i tuffa tider som dessa.
Det krävs en förmåga att kombinera matglädjen och den dagliga butiksdriften med en affärskänsla och ett nytänkande utöver det vanliga.Årets butik har verkligen utvecklats med starkt fokus på sin roll och uppgift på sin lokala marknad och skapat kundnytta på ett fantastiskt sätt. Väl värd en omväg. 

Finalister

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Coop Hagastaden, Stockholm

I Coop Hagastaden, Stockholm, ser vi en del av framtidens butik, som erbjuder en service och ett utbud väl anpassat för sitt läge och sin kundkrets. Butikslayouten och inspirerande varupresentationer tillsammans med bland annat café, butiksodlat och vegobar driver butiken i en hållbar riktning. Butiken känns rätt i nutid och med blicken framåt.

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

City Gross Hyllie, Malmö

City Gross, Hyllie, är en komplett butik med hög service. Här har City Gross bevisat att det går att kombinera en storbutiks alla fördelar med ett citynära läge. Färskvaruinspiration går hand i hand med skalfördelarna. Genomtänkt är ordet man tänker på när man besöker butiken. Kundfokuset syns i form av ett bra kundvarv och butikslayout. Skötsel och drift är på högsta nivå.

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Ica Supermarket Almö Livs kännetecknas av mod, kreativitet och lust att utvecklas. Med hjälp av dessa egenskaper har man skapat en modern lanthandel som blivit navet för ett stort upptagningsområde och med flera olika verksamhetsgrenar. Allt detta med starkt fokus på att inspirera, vilket matinspirationspriset från Dagligvarugalan 2020 bekräftar.






Årets Ostavdelning

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ost­avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassa sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelningen /kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad ostpersonal med egna initiativ
  • Maximera kampanjförsäljningen

Jury:
Christian Bona, Key Account Director, Skånemejerier
Daniel Åkerhage, Vinnare 2021/ Butikschef, Ica Focus Göteborg
Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Liljeholmen

Ica Kvantum Liljeholmen

Vinnaren har genomgått en medveten satsning på färskvaror där ostavdelningen har fått en framträdande roll. Med kunniga och engagerade medarbetare och med fokus på kunden har man skapat en ostavdelning där man erbjuder ostar från hela världen. Detta har man gjort med spännande lösningar som skapar en inspiration som är svår att motstå.


Finalister

Ica Kvantum Liljeholmen

Ica Kvantum Kungsbacka

Med en stor satsning har de förändrat butiken för att skapa en saluhallkänsla med fokus på mat och inspiration. Ostavdelningen har genomgått en stor uppgradering med ett breddat sortiment anpassat till kunderna, med personal som har lång erfarenhet och som älskar att arbeta med ost. Inspirationen är tydlig både i den manuella disken och bland de förpackade ostarna. Exponeringar förstärker inspirationen på ett smakfullt sätt. Man testar även nyheter för att butiken ska ligga i framkant.

Ica Kvantum Liljeholmen

Coop Tyresö Centrum

Butiken har genomgått en förvandling till en supermarket där maten har fått ett större fokus och att kunderna skall bli inspirerade. Ostavdelningen är inbjudande. Även om den manuella disken är liten så kompenseras det av en rejäl avdelning för packad ost. I kombination med inspirerande och säljande exponeringar blir det ett mycket bra helhetsintryck. Lägg där till det stora kunnande om ost och att man alltid testar nyheter i syfte att ge det lilla extra. Vilket man lyckats med.

Ica Kvantum Liljeholmen

Ica Kvantum Liljeholmen

Detta är en butik som fortsätter inspirera och nyligen har man genomgått en stor ansiktslyftning, kallad Matresan, både i syfte att öka inspiration och ta butiken in i framtiden. Man har skapat en ostavdelning utöver det vanliga med ett team som är både kunnigt och med ett stort hjärta för ost. Den manuella och halvmanuella disken är ombyggd till en ”shop in shop” och där finner man ett handplockat sortiment av ostar från lokala producenter till världens alla hörn.

Årets Förbutik

Vinnaren av Årets Förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs­känsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Medvetenhet om förbutiken betydelse för butikens lönsamhet
  • Hög servicegrad och engagemang
  • Inspirerande - lockar till impuls- och merköp
  • Helhetsintryck
  • Sortiment och utbud

Jury:
Amanda Herrström, Trade Marketing specialist, ATG
Tove Kandell, Svenska Spel
Malin Dagnert, Strategisk projektledare, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Ordförande:
Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Alingsås

Ica Maxi Alingsås

En fantastisk förbutik, där kunden är a & o. En butik med hjärtat på rätta stället. En självlysande butik med rubriker på Expressens och Aftonbladets löpsedlar som lyder:
inbjudande och proffsighet. En butik som står rakryggad och stabil i en stad där fiken är många, kafferepen långa och alla vet vart man går om man storvinsten vill fånga.



Finalister

Ica Maxi Alingsås

Ica Maxi Alingsås

Här är en förbutik som alltid sätter kunden i centrum. Att hela tiden ligga i framkant, tänka utanför boxen, motivera sin personal, ja det här är hjärtat i butiken. Förbutiken utmanar sina partners till lönsamhet. Exponeringar och event lyser upp hela butiken. Butiken är inbjudande, det är alltid rent och med proffsig hand lyfts kvällstidningar, varor och spel. Merförsäljningen och att uppskatta varje kund sitter i ryggraden. Man känner sig välkommen till den fina förbutiken i Alingsås!

Ica Maxi Alingsås

Min Matbutik, Borlänge

Min Matbutik Borlänge är resultatet av två handlare som satsade på ett helt eget koncept. I förbutiken lyser deras entreprenörsanda och man ser att de anpassar sig efter omgivningen, konkurrenter och kunder. En trivsam förbutik med platser för både spelare och fikakunder som vill läsa en kvällstidning. Glädjen och kunskapen till bra försäljning är stor, vilket man ser direkt när man besöker butiken. I butiken är gästen i fokus och personalen hejar glatt och hjälper gärna med tips och råd.

Ica Maxi Alingsås

Stora Coop Piteå

Hos Stora Coop i Piteå möts kunden av en förbutik där personalen gillar utmaningar, stora som små! Fokus ligger på helheten och teamet arbetar dagligen med merförsäljning i form av andelsspel, lottpaketeringar och säljande exponeringar av såväl kvällstidningar som spel. Personalen arbetar som ett lag och utvärderar ständigt nya säljidéer tillsammans. Det märks i det goda kundmötet att personalen är väl utbildad om produkterna och kan ge råd och tips. Den positiva andan avspeglas på kunderna som trivs och gärna stannar kvar en extra stund för fika, lott och en tidning.

Fernando Di Lucas Hederspris

Priset ges till butik eller person i butik som ger kunden inspiration till en hälsosammare livsstil.

Vinnaren av Fernando Di Lucas Hederspris ska vara en butik eller person i butik som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivolja i centrum, mycket grönsaker och baljväxter gör gott för hälsan, samtidigt som smakerna är fantastiska. För att vinna priset ska man vara en butik eller eldsjäl som ger kunden inspiration till en hälsosammare livsstil. Det gör att vi vill premiera den eller de som genom kunskap och inspiration förenklar för kunden att göra kloka och medvetna val utifrån Medelhavets breda smakpalett.

Advisery Board:
Måns Falk, Chef Accademia Di Luca, Di Luca & Di Luca
Fernando Di Luca, Grundare, Di Luca & Di Luca
Mai-Lis Hellenius, Professor, Di Luca & Di Luca
Johan Dahl, säljkårschef, Di Luca & Di Luca
Magnus Ekerhov, Försäljningschef, Di Luca & Di Luca

Vinnare: Ica Kvantum Emporia, Malmö

Ica Kvantum Emporia, Malmö

Årets vinnare av Fernando Di Lucas Hederspris agerar helt enligt vinnarkriterierna och i upphovsmannens anda. Att förstå vikten av att lyfta medelhavsmaten med både matinspiration, exponeringar, väl underbyggd kunskap om produkterna och det viktiga hälsoperspektivet, är att ta sina kunder på största allvar. Man är hela tiden beredd att göra det där lilla extra för att kunden ska känna sig speciell. Genom ett stort engagemang, utanför kärnverksamheten, visar man på ett samhällsansvar som gör denna butik till en värdig vinnare.







Finalister

Ica Kvantum Emporia, Malmö

Ica Kvantum Kungsholmen, Stockholm

En relativt ny aktör som brinner för glädje och kunskap kring mat som är bra för både kroppen och gommen. Kärleken till medelhavsmaten är tydlig genom alla fina exponeringar och gavlar. Man strävar hela tiden efter att lära sig mer och vet värdet av kännedom om produkternas till­verkning och ursprung.

Ica Kvantum Emporia, Malmö

Ica Kvantum Emporia, Malmö

Här står alltid matinspirationen i centrum och synligheten för medelhavsmaten är påtaglig, inte minst genom temakampanjer och gavelexponeringar. Personalen är kunnig och alltid beredd att göra det där lilla extra för kunden. Ett större ansvar tas genom samarbete med hjälporgani­sationer och lokala idrottsklubbar.

Ica Kvantum Emporia, Malmö

Victor Thomassen (Ica Nära Utby, Göteborg)

Ung eldsjäl som tagit matinspirationen i butiken till en ny nivå, driven och engagerad som få! Som avdelningschef har han genom tilltalande exponeringar med mycket nyheter och övrigt sortiment inom medelhavsmaten drivit försäljningsutvecklingen på ett genomgående positivt sätt.

Årets Mejeriavdelning

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassa sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Få engagerad mejeripersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen

Jury:
Jörgen Hansen, Category & Trade Manager, Skånemejerier
Anders Eriksson Handlare, Ica Kvantum Vellinge 
Addi Runolfsdottir, Senior Retail Consultant, SRC
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Nacka

Ica Maxi Nacka

En butik som lever sin mission att alltid ge kunderna en matupplevelse. Med ett spännande sortiment i mejeriet, där både lokalt, laktosfritt, växtbaserat och nyheter ges plats, erbjuds kunderna en unik köpupplevelse varje gång. Stolt personal står som avsändare för en tydlig mejeriavdelning fylld med atmosfär, inspirerande kommunikation och bra erbjudanden. Ett aktivt arbete med mål och rutiner ger såklart också resultat för både försäljning och lönsamhet.

Finalister

Ica Maxi Nacka

Ica Kvantum Farsta

Det här är en butik utöver det vanliga som alltid gör det där lilla extra. Mejeriet har getts en framträdande placering och man arbetar målmedvetet för att inspirera kunderna att handla svenskt och klimatsmart. Intresset att ständigt utvecklas i kombination med ett brett och aktuellt sortiment har gett en imponerande utveckling av försäljning och lönsamhet.

Ica Maxi Nacka

Ica Maxi Nacka

En butik med både passion och engagemang. Med ett spännande och brett sortiment i mejeriet erbjuds kunderna en unik köpupplevelse varje gång. Stolt personal står som avsändare för ett inspirerande och tydligt mejeri fyllt med mycket atmosfär och kommunikation. Allt detta visar sig såklart i en god försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

Ica Maxi Nacka

Ica Supermarket Bjärred

Butiken med viljan att ständigt överträffa sig själv. Genom koll på trender, kreativitet och nytänkande ser man till att erbjuda ett brett och uppdaterat sortiment i mejeriet. En engagerad personal bjuder sina kunder på en positiv upplevelse var dag och kanske särskilt på fredagar. Butiken är helt enkelt ett föredöme för hur man jobbar i en allt hårdare konkurrens.