Årets Fiskavdelning


City Gross Boländerna, Uppsala

Årets Fiskavdelning har allt som en bra fiskavdelning bör ha. Hållbarhetstänk, kunskap och en bredd som tilltalar kundernas alla önskemål och kunskapsnivåer. Men i hård konkurrens är det den sista millimetern som avgör. Engagemanget och envisheten att aldrig ge upp och på så sätt alltid bli snäppet vassare, år efter år. Om det så handlar om egna idéer eller inspiration från andra duktiga kollegor och konkurrenter.
För Årets Fiskavdelning 2020 blev det tredje gången gillt.

Årets Dryckesbutik


Stora Coop Visby

Årets pris går till en butik som aldrig stannar upp utan alltid vill utvecklas. Den kombinerar säljtryck med unik inspiration och skapar en totalupplevelse som ingen kund lär glömma. Stora sortiment, välordnade avdelningar, säljdrivande gavlar, smarta sambandsexponeringar och unika härliga exponeringar som får dig att le av glädje. Från en redan mycket hög nivå gör vår vinnare alltid det lilla extra och kombinerar en passion för det lokala med globalt starka varumärken och ett starkt fokus på hållbarhet.

Årets Butik


Ica Toppen, Höllviken

Årets butik har under flera år utvecklat sig i en riktning framåt. Inte bara i omsättning utan också tagit framtidsorienterade initiativ som satt avtryck på sin marknad. Med en serviceinriktad personal har man med kreativitet, proaktivitet och kundfokus utvecklat butiken till något mycket mer för sina kunder. Med stark övertygelse och hög prioritet på matinspiration och kundens välbefinnande känner sig kunden alltid välkommen.

Årets Ostavdelning


Ica Kvantum Hovås

Vinnaren har genom ett dedikerat arbete och stort fokus på inspiration skapat en avdelning som ger kunderna en matkänsla utöver det vanliga. Med nya idéer i bagaget har en satsning gjorts som bokstavligen satt osten i centrum. Här har skapats en ostavdelning långt utöver det vanliga, med målet att hjälpa kunderna att utveckla sitt ostkunnande.

Årets Frukt & Gröntavdelning


Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Årets vinnare har en aktiv personal som balanserar bästa kvalité med det prisvärda samtidigt som de lokala producenterna står i fokus. Man lyckas med en tydlig kommunikation och inspiration vägleda kunden till förnuftiga val och minska sin del av matsvinnet. Svinnet i butik omvandlas till mat för behövande, som inte bara mäts i pengar utan även i hur många magar man mättar.

Årets Förbutik


Ica Maxi Alingsås

Denna förbutik sätter inte bara kunden i centrum, ledningen ser personalen som en tillgång och arbetar ständigt med lagkänsla, motivation och kompetensutveckling.
De utmanar sina samarbetspartners i syfte att skapa säljande kreativa exponeringar, kundkvällar och event som leder till både lönsamhet och nöjda kunder som gärna kommer tillbaka.

Fernando Di Lucas Hederspris


Ica Maxi Nacka

Årets vinnare besitter på ett unikt sätt förmågan att lyfta hälsa utan att för den skull kompromissa med matglädjen. Medelhavsmaten är central, med återkommande kampanjer i samarbete med flera leverantörer. Med frekventa exponeringar på gavlar och på andra strategiska platser av den goda och nyttiga medelhavsmaten, tar man ett stort ansvar inte bara för njutning, utan också för folkhälsan. Med sitt starka samhällsansvar så understryker man ytterligare att man är en värdig vinnare.

Årets Mejeriavdelning


Ica Kvantum Vellinge

Med nytt tänk och nyskapande har man lyckats skapa en avdelning där kunden med lätthet hittar sina favoriter och inspireras till att prova nya produkter. Genom butikens egna Milky Way lämnas ingen kund oberörd, helt enkelt en Mejeriavdelning värd att ta en omväg för att uppleva…

Årets Digitaliserade butik


Ica Kvantum Landvetter

Årets Digitaliserade butik har under lång tid satsat digitalt. Butiken blev tidigt en av de ledande butikerna i Sverige på sociala medier och tog bort alla analoga utskick. Digitala hjälpmedel används på bred front, från order till schemaläggning, hyllkantsetiketter och utcheckningskassor. Allt för att öka nöjdheten hos både kunder och personal, samt att förbättra effektiviteten.

Årets Tidskriftsbutik


Ica Maxi Linköping

Den kreativa förmågan och viljan att förbättra har lett tidningsansvariga till nivåer man hittar hos sanna entreprenörer. De tänjer gränserna lite extra med unika lösningar och ett ännu bättre bord för jultidningar samt färgmatchning inom tidskriftskategorierna. En värdig vinnare – igen.

Årets Ekoinsats


Ica Maxi Nacka

Man kan lyfta ekokategorin i butik och öka försäljningen på olika sätt. Exponera tillsammans med de konventionella varorna eller inrätta särskilda hyllor. Vinnaren av Årets Ekoinsats har gått ett steg längre, och inrättat en hel gång där de lyfter sina största ekologiska leverantörer. Tillsammans med ekogavlar har det lyft försäljningen med mer än 25 procent.

Årets Hållbarhetsinitiativ


Axfoundation – Framtidens mat

Genom nya innovativa lösningar utmanar vår vinnare en bransch som har stor påverkan på både hälsa och miljö. Årets vinnare samlar forskare, lantbrukare, livsmedelsförädlare och kockar för att hitta goda och hållbara alternativ till kött. Ett arbete som fått stort genomslag i både butiker och restauranger runt om i landet. Arbetet ute på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för framtidens hållbara livsmedelsförsörjning.

Årets Leverantör


Estrella

Årets Leverantör har på ett föredömligt sätt satt kundnyttan i första rummet och valt att lägga den egna prestigen åt sidan för att fokusera på den enskilda butikens försäljning och lönsamhet framför allt annat. Även under svagare försäljningsperioder har Estrella arbetat nära butikerna för att på olika sätt öka försäljningen, vilket i slutändan har skapat mervärde i handelns alla led.
Med en engagerad och flexibel säljkår, kampanjer på kundernas villkor, ett starkt hållbarhetstänk och en vilja till innovation i kombination med nya produktlanseringar har företaget under 2019 stått för nästan häften av kategorins tillväxt. Allt detta gör Estrella till en av de starkast lysande stjärnorna på dagligvaruhimmelen och en värdig vinnare av priset som Årets Leverantör.

Årets Kött & Charkuteriavdelning


Ica Kvantum Flygfyren, Norrtälje

Vinnaren av Årets Kött- och charkavdelning har smakfull presentation i sina diskar och kunnig personal bakom dem. Avdelningen håller hög kvalitet både när det gäller packade produkter och manuell försäljning. Butiken har också med starkt engagemang satsat på lokala leverantörer. Ett stort mervärde skapas när man i samarbete med dessa arrangerar resor ”från hage till mage”. Det ger kunderna en förhöjd upplevelse och en känsla för matens ursprung.

Årets Skönhetsavdelning


Ica Maxi Flygstaden, Halmstad

Butikens skönhetsavdelning är en fantastisk start på shoppingturen precis i början av kundvarvet där det är lätt att stanna till och inspireras.
Framgångskonceptet som gör den här butiken till vinnare är:

  • Kunnig och engagerad personal som möter & guidar kunden
  • En maximerad köpupplevelse som skapar merförsäljning & nöjda kunder
  • Fokus på kommunikation & relation med kunden digitalt och lokalt i butik
  • En vilja att ständigt utveckla och förbättra skönhetsavdelningen har genererat tillväxt de senaste 5 åren!

Årets Kassazon


Ica Maxi Kalmar

Med en personal som genom sitt stora engagemang ständigt står på tårna för kunderna och deras behov avslutas butiksbesöket alltid på bästa möjliga sätt. Butiken strävar alltid efter att ligga i framkant när det gäller förnyelse och utveckling av koncept. Både kunder och leverantörer känner sig alltid välkomna.
Kort sagt en kassazon i toppklass!

Årets Syftesdrivna ledare


Karin Bodin – vd Polarbröd

Karin har som femte generationens VD i familjeföretaget på ett föredömligt sätt satt bolagets framtid och ett hållbart ledarskap högt upp på agendan inom branschen. Hon driver inte bara hållbarhetsfrågan för det egna företaget, utan för branschen och samhället de verkar i, och blir därigenom ett språkrör som många lyssnar till. Hon är en nytänkande VD, som med stort hjärta och engagemang, leder organisationen mot en mer hållbar framtid. Karin är trygg och stabil men även modig som ledare och vågar utmana. Hon inspirerar sin organisation att göra saker som de aldrig gjort förut. Hon är noga med att alla får ihop helheten i livet och hennes mantra är ”det är inte på liv och död, det är bara bröd”. Hållbarhetsfrågan ligger Karin väldigt nära hjärtat, både när det kommer till medarbetarnas arbetsmiljö och välmående, bolaget i helhet, samt generellt för samhällets utveckling och utöver det arbetar hon även aktivt för att uppnå ökad jämställdhet. Under Karins ledning har Polarbröd bl.a. byggt en egen vindkraftpark och bolaget är idag självförsörjande på energi. Karin upplevs verkligen som kulturen beskrivs: nytänkande, helhjärtad och handelskraftig och är därmed en värdig vinnare av priset som Årets Syftesdrivna Ledare.

Årets Matinspiration


Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Här har man vågat spänna bågen – och lyckats. Med en stark tradition och lika stark lokal förankring i botten har den modiga matsatsningen gett eko långt utanför det egna upptagningsområdet. Säsongens färskvaror får ta stor plats och med egen sill och egen korv skapas unika erbjudanden och kundlojalitet. Framtidens lanthandel är inte bara en butik, utan en inspirerande lokal mötesplats där både restaurang och designbutik ingår. En destination där kundupplevelsen hela tiden står i centrum – även i coronatider. I hård konkurrens en värdig vinnare i kategorin Årets matinspiration.

Årets Brödavdelning


ICA Kvantum Mölndal

Personalen i Årets Brödavdelning vill lite mer. Deras engagerande arbete har lett till en mångfald i hyllan så varje kund kan hitta ett bröd som just den tycker om. Med tydlig inspiration från ett hemtrevligt café används handskrivna skyltar som guidar kunderna rätt i hyllan på ett närmast personligt sätt. Ordet mysfaktor är det som bäst beskriver kundupplevelsen men ändå med fin överskådlighet över alla segment i avdelningen. Årets brödavdelning imponerar och sticker ut rejält bland landets alla brödavdelningar.

Årets Arbetsgivare


Ica Supermarket Brunflo

Inom dagligvaruhandeln är en viktig utmaning att rekrytera och behålla rätt personal. Arbetsklimatet har avgörande betydelse för hur verksamheten fungerar och i förlängningen även för försäljningen. Den första vinnaren i den nya kategorin Årets arbetsgivare har förstått allt detta. Med ledord som kunskap, öppenhet och förtroende har en tillåtande arbetsplats skapats där alla känner sig trygga. Utbildning och utveckling sker med stor lyhördhet både individuellt och i grupp. Olikheter uppmuntras, vilket gör hela teamet starkare. Alla medarbetare har också fått vara delaktiga i besluten vid den stora renovering som genomförts i butiken, vilket tänt en ny gnista hos hela personalen.