Årets Matinspiration


Alexander Holmlund på Ica Maxi Haninge

Vår vinnare i kategorin ser till att både kunder och personal får mod, lust, inspiration och recept. På ett modernt men ändå traditionellt sätt har vår nominerade en stor förmåga att arbeta med både klassiska butikskoncept och sociala medier. Hos vår vinnare surrar det konstant av tips och trix, matglädje samt gedigen råvarukunskap.





Årets Butik


Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Vinnaren av Årets Butik kännetecknas av en butik som ska vara extraordinär på flera sätt. Att skapa nöjda och lojala kunder är ett självklart mål för alla butiker, vilket är och blir en allt större utmaning i tuffa tider som dessa.
Det krävs en förmåga att kombinera matglädjen och den dagliga butiksdriften med en affärskänsla och ett nytänkande utöver det vanliga.Årets butik har verkligen utvecklats med starkt fokus på sin roll och uppgift på sin lokala marknad och skapat kundnytta på ett fantastiskt sätt. Väl värd en omväg. 

Årets Ostavdelning


Ica Kvantum Liljeholmen

Vinnaren har genomgått en medveten satsning på färskvaror där ostavdelningen har fått en framträdande roll. Med kunniga och engagerade medarbetare och med fokus på kunden har man skapat en ostavdelning där man erbjuder ostar från hela världen. Detta har man gjort med spännande lösningar som skapar en inspiration som är svår att motstå.


Årets Kassazon


Ica Maxi Hälla, Västerås

Årets vinnare är en butik som verkligen har tagit ett stort steg med att förändra intrycket av hela kassazonen. Butiken har tillsammans med leverantörerna på ett utmärkt sätt skapat en känsla där kunden får ett positivt och inspirerande avslut. Butiken har satsat på ny design och förenklat flödet genom kassazonen med öppna ytor och flexibla betalningssätt.  Personalen har med sitt engagemang på ett framgångsrikt sätt uppnått en ökad kommunikation med kunderna.  Det kan man se med glädje på ökad försäljning av de produkter man valt att jobba med i kassazonen.







Årets Förbutik


Ica Maxi Alingsås

En fantastisk förbutik, där kunden är a & o. En butik med hjärtat på rätta stället. En självlysande butik med rubriker på Expressens och Aftonbladets löpsedlar som lyder:
inbjudande och proffsighet. En butik som står rakryggad och stabil i en stad där fiken är många, kafferepen långa och alla vet vart man går om man storvinsten vill fånga.



Årets Brödavdelning


Ica Maxi Alingsås

En komplett och inspirerande brödavdelning, full av bröd och bakverk i attraktiva och varierade exponeringar som möter kundernas behov på ett hållbart sätt.
Brödavdelningen utvecklas starkt med hjälp av medarbetare och leverantörer som ständigt vill framåt, för att skapa inspiration och upplevelser för butikens kunder.
En brödavdelning som ligger i framkant helt enkelt.



Årets Skönhetsavdelning


Ica Kvantum Nässjö

Bakom den här perfekta skönhetsavdelningen står ett passionerat och engagerat team som har lyckats att skapa en unik och personlig skönhetsdestination för kunderna. De har jobbat stenhårt med att lyfta avdelningen till nya höjder (+13%) med ett 360 tänk för att stärka sitt erbjudande till nya och befintliga kunder. De deklarerade tidigt i år att målet var att gå hela vägen till final i Stadshuset och de är här idag som vinnare! 






Årets Vegobutik


Ica Supermarket Hagsätra

I en avdelning som vibrerar av passion och hjärta är det omöjligt att missa att vego är butikens mest prioriterade produktkategori. Kreativ kommunikation på sociala medier attraherar vegoentusiaster från när och fjärran som kan botanisera i det allra senaste på marknaden. Den här butiken har bestämt sig, de vill helt enkelt vara ruggigt bra på vego. Vilket de är.




Årets Dryckesbutik


Ica Supermarket Björksätra, Sandviken

Med engagemang och aktivt arbete har vår vinnare lyckats fånga konsumenterna i närområdet och inte bara ökat dryckesförsäljningen tvåsiffrigt utan också mer än butiken som helhet. Dryck och mat samexponeras för att erbjuda inspirerande måltidslösningar och med förståelse för detaljerna levererar personalen ett smörgåsbord av alternativ oavsett om kunden vill dricka nu eller senare.

Fernando Di Lucas Hederspris


Ica Kvantum Emporia, Malmö

Årets vinnare av Fernando Di Lucas Hederspris agerar helt enligt vinnarkriterierna och i upphovsmannens anda. Att förstå vikten av att lyfta medelhavsmaten med både matinspiration, exponeringar, väl underbyggd kunskap om produkterna och det viktiga hälsoperspektivet, är att ta sina kunder på största allvar. Man är hela tiden beredd att göra det där lilla extra för att kunden ska känna sig speciell. Genom ett stort engagemang, utanför kärnverksamheten, visar man på ett samhällsansvar som gör denna butik till en värdig vinnare.







Årets Fiskavdelning


Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Trots tuffa tider i en kategori som tagit mycket stryk av prishöjningar håller vår vinnare yttersta kvalitet i hela fiskavdelningen oavsett om det handlar om manuellt eller packad fisk. Butiken tummar inte på hållbarheten och med hög andel egen produktion och finurliga idéer, skyltar och recept ser personalen till att det alltid finns något för alla oavsett matlagningskunskaper.





Årets Kött & Charkuteriavdelning


Stora Coop Härlöv

Årets Kött- och charkuteriavdelning satsar på ett brett sortiment, spetsat genom ett samarbete med lokala köttproducenter. Butiken styckar själv, minskar svinnet genom att utnyttja hela djuret och erbjuder även udda produkter.
Med egen gourmetkorv, aktiv konsumentupplysning och kreativ marknadsföring är detta en vinnaravdelning som är värd en omväg.

Årets Mejeriavdelning


Ica Maxi Nacka

En butik som lever sin mission att alltid ge kunderna en matupplevelse. Med ett spännande sortiment i mejeriet, där både lokalt, laktosfritt, växtbaserat och nyheter ges plats, erbjuds kunderna en unik köpupplevelse varje gång. Stolt personal står som avsändare för en tydlig mejeriavdelning fylld med atmosfär, inspirerande kommunikation och bra erbjudanden. Ett aktivt arbete med mål och rutiner ger såklart också resultat för både försäljning och lönsamhet.

Årets Tidskriftsbutik


Ica Focus, Göteborg

En imponerande avdelning med hög omsättning. Butiksledning och tidningsansvarig har satt fokus på bästa läget i butiken. En stadig utveckling försäljningsmässigt även på toppen av ett bra år. Nyckelord är lyhördhet för kundernas önskemål, ordning och reda i hyllan och välexponerat med både svenskt och internationellt.

Årets Ekoinsats


Coop Järna

Vinnaren av Årets Ekoinsats är en butik som inte är nöjd. Försäljningsandelen av ekologiska varor ligger högt över genomsnittet, men butiken fortsätter att satsa på att öka försäljningen ytterligare. Man jobbar med höga ambitioner, exponerar eko på de bästa platserna och vill alltid kunna erbjuda ekologiska alternativ av alla varor.







Årets Leverantör


Schysst käk

Årets leverantör drivs av en stark innovationslust och har under året lyckats med att bredda och utveckla hela sin kategori till fördel för alla branschens led. Vinnaren har både vågat ifrågasätta gamla sanningar om hur man arbetar med butikerna och samtidigt varit mycket lyhörd för kundernas olika behov. Vinnaren har på kort tid mer eller mindre grundat ett eget segment i handeln och har dessutom lyckats växa i alla kategorier där deras produkter finns. Årets leverantör är en frisk fläkt som nått stora framgångar inom sina tre fokusområden: en schysst framtid, schysst företagande och schyssta produkter. Schysst käk helt enkelt!

Årets Frukt & gröntavdelning


Ica Kvantum Liljeholmen

Med genuin inspiration och stolthet sätter den entusiastiska personalen tonen för ett engagemang utöver det vanliga. Egenförädlade produkter, fräscha och tilltalande råvaror med tydlig ursprungsmärkning och stor andel svenskproducerat frontar säsongerna och driver måltiderna med grönt i fokus. I tuff konkurrens är det här Sveriges bästa frukt - & gröntavdelning.




Årets Uppstickare


Coop Hagastaden, Stockholm

Årets Uppstickare utmanar gamla mattrender för att skapa framtidens nya. Genom att komponera färdiga matlösningar inspirerar de kunderna att testa nytt, och skapar därmed merförsäljning. Ett vinnande koncept som gynnar butik, kund och leverantör.

Årets E-handlare


Ica Maxi Erikslund

Årets E-handlare satsade tidigt på butiksplock och har med drivet entreprenörskap utvecklat konceptet och nått stora framgångar på sin marknad. Effektiviteten och lönsamheten har ökats hela tiden. Med engagerad personal och en lärande organisation har online-avdelningen blivit ett föredöme som väcker brett intresse och har nöjda och återkommande kunder.

Årets Medarbetare


Amanda Järpemo på Ica Maxi Gnista

Årets Medarbetare är en person som lever som hon lär. Hon sätter laget före jaget, men är alltid trogen sina värderingar. Hon är prestigelös, omtyckt och stöttar kollegerna där det behövs. Vinnaren är både en problemlösare och en kreativ person med stort driv. Förmågan att skapa en stark vi-känsla både hos kunder och anställda är betydelsefull för hela butikens framgångar.