Årets Arbetsgivare

Priset Årets Arbetsgivare ska premiera en arbets¬plats inom dagligvaruhandeln som skapat ett hållbart arbetsliv för sina anställda och som ser medarbetarna som nyckeln till framgången. Arbetsgivaren ska ha utmärkt sig för ett bra arbetsklimat med proaktiv personalförsörjning och kompetenslyft för medarbetarna.

Nomineringskriterier:
  • Arbetsgivaren ser och uppmärksammar medarbetarnas betydelse för företagets framgång
  • Arbetsgivaren ska ha vidtagit åtgärder för att kontinuerligt utveckla medarbetarna
  • Arbetsgivaren prioriterar jämställdhet och mångfald högt och ser det som självklara delar av verksamheten
Jurymedlemmar
Peter Paunovic, VD, Yobber
Karin Bartholf, HR Dir, Coop
Åsa Daxberg, Chef för Attraction & Recruitment ICA Gruppen, Ica
Sara Rosengren, Handelshögskolan, Handelshögskolan
Anna Carlsson, Digitaliseringspodden
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

Finalister

Bon Cena

Bon Cena är ett litet men snabbväxande företag där teamwork är grunden men hänsyn också tas till varje enskild individ. Med filosofin ”alla har något de är bäst på” fokuserar företaget på att ge alla medarbetare möjlighet att växa. Arbetsgivaren prioriterar jämställdhet och mångfald högt, vilket synliggörs både i ledningens sammansättning och av fem olika nationaliteter i personalgruppen.

Ica Supermarket Brunflo

Med en lyhörd handlare som alltid har sina medarbetares bästa för ögonen sticker Ica Supermarket Brunflo ut som en arbetsplats där alla känner delaktighet i de beslut som fattas. Det skapar ett tillåtande klimat där ingen är rädd för att misslyckas. Målmedveten utbildning sker både individuellt och i grupp. Här godtas heller ingen diskriminering, vare sig anställda emellan eller från kunder.

Coop Varberg

Coop Varberg skapar med anställda i olika åldrar och med olika bakgrunder ett bra arbetsklimat som i förlängningen leder till framgångsrik försäljning. Med personalbonusar främjas engagemang och måluppfyllelse, vilket bekräftas i upprepade NKI-mätningar. Ett aktivt utbildningsarbete höjer kompetensen generellt, och ger unga medarbetare chansen att växa in i specialist- och chefsroller.

Årets Fiskavdelning

Vinnare av Årets Fiskavdelning ska vara den butik som inspirerar sina medarbetare att aktivt och med kunskap och inspiration tillgängliggör och skapar mervärden både för fiskavdelning och kunder. Fiskavdelningen ska vara en spjutspets i marknadsföringen och aktivt jobba med sortiment och exponeringar som höjer kundvärdet och lockar till nytänkande och merköp i konsumentledet och stärker butikens profil i konkurrensen.

I bedömningen är följande områden viktiga:
  • Sortiment – Kundanpassat, attraktivt, nytänkande och trendigt som speglar vardag och helg, packat och manuellt, samt fångar säsonger över året.
  • Servicegrad – Förmedlar kunskap till konsument och personal och tydlig exponering.
  • Inspiration – Tillgängliggöra och locka till merköp.
  • Nytänkande – Exponering och aktiviteter som höjer kundvärde och väcker intresse hos konsument.
Jurymedlemmar
Karolina Nygren, Marknadschef, Fiskeriet
Sigmund Björgo, Fiskeriutsending Sverige, Norges sjömatråd
Markus Pettersson, Inköpschef färsk fisk och skaldjur, Axfood
Madelene Rispe, Kategorichef färskvaror, Bergendahls
Staffan Fri, Kategori- och inköpsansvarig, manuell, deli foodservice, Coop
Fredrik Arvius, VD, Nicoya AB
Cecilia Danneke, Affärsområdeschef fisk, fågel och vegetariskt, Ica Gruppen
Juryordförande: Pontus Nyman, Nyhetschef Fri Köpenskap

Finalister

City Gross Boländerna, Uppsala

Trots en alltjämt hög nivå överraskar butiken år efter år med fantastisk utveckling och imponerade grepp i hela kategorin. Personalen har en djup kunskap och en stor portion yrkesstolthet men är alltid ödmjuka för förbättring. De genomför regelbundet inspirationsresor till vassa kollegor och konkurrenter – allt för att ständigt utvecklas och föra kategorin framåt.

Hemköp Hornstull, Stockholm

Med höga ambitioner och stor kunskap kring havets läckerheter jobbar personalen målinriktat och hållbart i hela kategorin. Kunderna hittar inspiration såväl i disken som i den packade avdelningen, och den som är hungrig just nu kan få sin sjömat i butikens restaurang. Med ett helhetstänk har butiken, trots ett brett utbud, pressat sitt svinn till imponerande låga nivåer.

Ica Supermarket Nordeviks, Skärhamn

Med både bredd och spjutspets är butiken ett guldkorn för kunder som uppskattar fisk. Färskt, packat, inlagt, rökt och röror. Flaggskeppet är butikens omtyckta burkräftor som handlas via auktion och kokas i butiken. Och när det är fest, ja då fylls en riktig eka upp med is och ostron.

Årets Hållbarhetsinitiativ

Syftet med Årets Hållbarhetsinitiativ är att främja dagligvarubranschens arbete med hållbar utveckling mot en mer hållbar miljö. Priset kan omfatta butik, leverantör eller enskild person.

De kriterier juryn kommer att bedöma är:
  • Ett hållbart initiativ eller projekt med potentiell varaktig förändring
  • En aktör som visar på handlingskraft inom hållbar utveckling
Jurymedlemmar
Katarina Lundell, Marknadschef, Pantamera
Pontus Björkdahl, Hållbarhetschef, Retursystem
Katarina Rosenqvist, VD, Ecobalance
Louise Ungerth, VD, Ungerth&Co
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Finalister

Forskarteamet Fredrik Wikström & Helén Williams

Helén Williams och Fredrik Wikström är forskare på Karlstads universitet. Deras forskning har tagit död på många myter och gett viktig kunskap kring förpackningens roll för minskat matsvinn. Det handlar framför allt om att förpackningen ofta målas upp som en stor miljöbov, men är nödvändig för att transportera och skydda maten. Deras senaste studie visar bland annat att det är mer klimatsmart att välja portionsförpackat och mindre förpackningar. Forskningen har inte bara fått stort genomslag i Sverige, utan även internationellt.

Axfoundation – Framtidens mat

Axfoundation driver ett utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedel på Torsåkers gård, strax norr om Stockholm. Här samlas representanter från hela livsmedelskedjan för att hitta lösningar för ett hållbart matsystem. Till exempel goda och hållbara alternativ till kött och att minska beroendet av importerad soja. Under senaste året har deras arbete med att odla proteingrödor som kan växa i Sverige nått framgångar. Baljväxtfärsen gjord av sötlupin, åkerböna och gråärt har fått genomslag med ökande volymer i både dagligvaru- och restaurangbranschen. Axfoundations arbete på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för Sveriges framtida livsmedelsförsörjning.

Ekotipset

Ellinor Sirén som driver Ekotipset har över 380 000 följare och följarskaran ökar hela tiden. Hon brinner för enkla tips för en miljövänlig och giftfri vardag. Hon inspirerar på ett positivt sätt snarare än med pekpinnar och tycker att alla steg åt rätt håll är bra – även små! Det är Ekotipsets ”fel” att ättikan och bikarbonatet helt plötsligt blivit extremt populära produkter som alla ska ha hemma. Hon får oss att putsa, skura och gno med glädje: Roligt, klurigt och helt rätt i tiden.

Årets Leverantör

Vinnaren av Årets leverantör ska vara ett företag som i påtaglig grad bidragit till att skapa mervärden för butiken eller butikskedjan. Det kan handla om såväl sortiment, service, teknik eller annat som påtagligt ökat butikens värde för kunder och/eller personal.

Priset har skapats för att stimulera:
  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment och metoder
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling
Jurymedlemmar
Johnny Lönnberg, Affärsområdeschef, ClearOn AB
Helen Zakrisson, Kategoriområdeschef Fisk, Skaldjur och Färdigmat, Axfood 
Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends 
Jonas Arnberg, VD, HUI Research AB
Mikael Pettersson, Butikschef, Stora Coop Orminge
Johan Colliander, Redaktör Food Supply
Juryordförande: Fredrik Lindberg, Sr. New Business Development Manager, Nielsen

Finalister

Estrella

Med ett tydligt fokus på lönsamhet i butik har Estrella lyckats med att skapa stark tillväxt i en tuff kategori. Tack vare ett aktivt arbete i butik har Estrella klarat av att satsa på kärnverksamheten och samtidigt kunnat sticka ut hakan med både nyheter och återlanseringar av gamla klassiker.

Orkla Foods Sverige

Orkla Foods Sveriges produkter finns i princip i alla svenska hem och flera av dem är klassiker i sin egen rätt. Men Orkla vilar inte på gamla meriter och har, förutom att ha tagit hem vinsten som "Årets dagligvara" med sin formbara färs från Anamma, under året även utvecklat sin säljkår för att ännu bättre kunna möta butikerna i deras vardag.

Svenskmärkning

Svenskmärkning har på ett förnämligt sätt arbetat med att lyfta fram matlandet Sverige på hemmaplan. Genom ett starkt samarbete i butik med fokus på kommunikation har Svenskmärkning lyft Från Sverige-märket och ökat medvetenheten om alla de mervärden som det medför – vilket i slutändan gynnar hela värdekedjan.

Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnaren av Årets Kött- och Charkuteriavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom att med engagemang och stor kunskap om kött, kombinerat med affärskänsla, lyfta fram köttavdelningen.

Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar med:
• Att förmedla kunskap om kött i allmänhet och svenskt kött i synnerhet
• Kunniga och engagerade medarbetare
• Praktiska säljlösningar som inspirerar till merköp och nya matupplevelser
• Sortiment som är attraktivt och matchar kundernas efterfrågan

2020 är ett ovanligt år med tanke på Covid19. Vi vill därför inom denna kategori också premiera den köttavdelning som fortsatt kunnat erbjuda ett attraktivt sortiment både på kort och lång sikt genom att på ett lyhört och snabbfotat sätt möta förändringar som drabbat såväl leverantörer som kunder.
Jurymedlemmar
Isabel Moretti, VD, Svensk Kött
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Magnus Pettersson, Försäljningschef, Jakobsdals
Eric Persson, Food and Strategy Consulting, Crossover Creative
Juryordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum Flygfyren, Norrtälje

Ica Kvantum Flygfyren ger en fördjupad bild kring hur mat och hållbarhet hänger samman. Genom ett nära samarbete med lokala köttleverantörer arrangeras resor ”från hage till mage” för både kunder och personal vilket ytterligare förstärker det lokala ursprunget. Det egna charkuteriet producerar skinkor och korvar med lokal prägel. Smakfull presentation och kunnig personal ger konsumenterna en upplevelse utöver det vanliga.

Stora Coop Flygstaden, Eslöv

Med hög kompetens på styckningssidan satte butiken vid starten förra året upp målet att ha ”Sveriges bästa köttavdelning”. Butiken har på kort tid blivit utbildningsbutik för kött inom Coop, och kombinerar gedigen yrkeskunskap med service, råd och tips. Hög fyllnadsgrad, fräsch presentation av både kött och chark samt en kraftfull satsning mot matsvinn kompletterar bilden.

Coop Daglivs, Stockholm

Coop Daglivs på Kungsholmen i Stockholm satsar hårt på bemötande och presentation av både kött och chark. I den manuella disken är fokus på kvalitet och innovation kombinerat med effektiva sambandsexponeringar som både inspirerar och väcker kundernas nyfikenhet. Även bland det packade köttet lyfter de gärna fram annorlunda detaljer, och erbjuder små förpackningar i det singelhushållstäta området.

Årets Skönhetsavdelning

Vinnaren av Årets Skönhetsavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med att lyfta fram skönhetsavdelningen och dess produkter.

Priset har instiftats för att främja:
  • Aktivt arbete med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
  • Ökad försäljning och lönsamhet för butiken
  • Ökat värde för konsumenterna genom att erbjuda inspiration och relevant sortiment på rätt plats
  • Ökad kommunikation och vägledning i skönhetsavdelningen
  • Förståelse för skönhetsavdelningens nytta för hela butiken
Jurymedlemmar
Pernilla Hedén Hotti, Field Sales Manager, Lóreál
Campbell Peacock, VD/Konsult, Mercian Consulting
Mi Andren, Mediachef Fri Köpenskap
(Juryn ej komplett)

Finalister

ICA Maxi Stenhagen, Uppsala

På Ica Maxi Stenhagen är det första kunden möts av en fantastiskt fin skönhetsavdelning. Avdelningen är stor, luftig och välsorterad. Detta är en butik i toppklass som visar vilka fina resultat man får när grunderna för försäljning finns. Butiken har en tydlig kategoriindelning med vägledning, välfyllda hyllor och exponeringar, tydlig och korrekt priskommunikation. Personalen lägger ner mycket tid på att minska svinnet genom att larma och tejpa produkter. Butiken har ökat sitt sortiment online under våren 2020 för att möta behoven av att handla på distans.

Ica Maxi Flygstaden, Halmstad

Maxi flygstaden Halmstad sticker ut med sin luftiga och insprirerande skönhetsavdelning som är starten på butikens kundvarv. Personalen har ett stort engagemang och de maximerar sina kampanjer för att skapa merförsäljning via tydliga exponeringar och kommunikation. Butiken jobbar aktivt med att inspirera och knyta kunderna närmare sig både fysiskt i butik och digitalt. Sociala medier används flitigt för att berätta om erbjudanden och aktiviteter i butiken och du kan även handla via butikens e-handel.

Ica Maxi Norrköping

På Maxi Norrköping möts kunden av en lätt överskådlig skönhetsavdelning och glada leenden från den engagerade personalen. För att möta den tuffa konkurrensen i området anpassas erbjudandet utifrån efterfrågan. Personalen jobbar intensivt med sortimentet, kundaktiviteter och ett starkt fokus på inspiration, kunskap och köpglädje för kunden. Skönhetsavdelningen ligger precis innanför entrén på butiken, det möjliggör en hög andel av butikens totala omsättning.

Årets Kassazon

Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
  • Medvetenhet om kassazonens betydelse för butikens lönsamhet
  • Sortiment och utbud i kassalinjen
  • Inspirerande – lockar till merköp
  • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
  • Högt engagemang hos kassamedarbetarna
Jurymedlemmar
Michael Johansson, VD, Awal
Henrik Lindström, Johnson & Johnson
Jane Björklin, Key Account Manager, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Camilla Wickman, Channel Marketing Manager, Coca- Cola
Patrik Axén, Merchandising Manger Nordics, Mars
Andreas Nilsson, Cloetta
Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum Vänersborg

Butiken har ett stort engagemang och det finns ett stort intresse av att utveckla kassazonen. Personalen är mottaglig och öppen för nya idéer och tankar. Den höga påfyllnadsgraden gör att kassazonen är välkomnande och ger ett positivt intryck. En välfylld, snygg kassalinje som triggar kunderna till fler impulsköp och en trevlig helhet som ger en positiv känsla inför nästa besök i butiken.

Ica Maxi Kalmar

Med kunderna i fokus har Ica Maxi Kalmar en kassazon av högsta kvalitet. Personalen har en mycket hög servicegrad och står ständigt på tå för kunderna och deras behov. Butiken ser verkligen till att butiksbesöket avslutas på bästa sätt. Det var självklart att bygga om till nya kassakonceptet, vilket medfört en ökad försäljning. Butiken strävar hela tiden efter att ligga i framkant när det gäller förnyelse och utveckling av koncept. Kunder och leverantörer känner sig alltid välkomna i butiken.

Ica Supermarket Matfors

Här är den lilla butiken med det stora hjärtat. En helt vanlig butik men lite bättre på allt, även sättet de behandlar sin personal. Kassazonen är ett föredöme, alltid påfylld och väl fungerande. En butik att spana in när man vill göra något bra! Ombyggnad av skanningszonen har gett butiken ett förbättrat kassaflöde. Matfors ligger hela tiden i framkant för förnyelse.

Årets Syftesdrivna ledare

Vinnaren av Årets Syftesdrivna ledare är en person som har en tydlig vision att vilja påverka sin omvärld till något bättre genom att driva sin affär på ett syftesdrivet sätt samt genom ett tydligt ledarskap. Personen har visat att det är möjligt att ge upp kortsiktiga vinster för det långsiktiga, hållbara resultatet. Genom ett ledarskap som bygger på tillit, skapar personen en kultur runt omkring sig som bygger på sunda värderingar och möjligheter. Vi ser även att Årets Syftesdrivna ledare har en klar och tydlig vision om hur man utvecklar sina medarbetare, delegerar och skapar motivationsfaktorer. Vidare har personen fokus på att det är välmående i grunden som skapar bättre produktivitet och resultat för en hållbar framtid. Personen har modet att utmana och driva det som hen anser är rätt och ser till helheten för företaget med det långsiktiga syftet i fokus.

I bedömningen tittar vi särskilt på:
  • Ledarskap - förmåga att leda, motivera, inspirera samt utveckla individer/team
  • Hållbarhet - leder en syftesdriven affärsvision där både människor, miljö och socialt perspektiv står i centrum
  • Resultat - visar att hens agerande leder till långsiktigt god tillväxt och lönsamhetsresultat i den verksamhet som hen leder.
Advisory board
Brune Tavell, VD, Academic Search
Carl-Johan Stålhammar, VD Coop Gotland och 2019 års vinnare
Henrik Samuelsson, VD, Paulig Foods
Alexandra Callegari Lindholm, HR Direktör, Orkla Foods Sverige
Björn Levin, Business Director och Grundare, BrandEcho
Gerhard Bley, VD, O.Kavli
Jennifer Friman, VD, Movement Group Nordic

Skicka din nominering till

aretssyftesdrivnaledare@academicsearch.se

Finalister

Karin Bodin – vd Polarbröd

Karin Bodin har som femte generationens vd i familje¬företaget satt hållbart ledarskap högt upp på agendan. En nytänkande vd som med stort engagemang leder organisationen mot en mer hållbar framtid. Med förtroende och tillit vågar hon utmana och inspirerar organisationen att göra saker som de aldrig gjort förut, samtidigt som hon är noga med att få ihop helheten i livet med mantrat ”det är inte på liv och död, det är bara bröd”. Hållbarhetsfrågan ligger Karin nära hjärtat, både när det kommer till medarbetarnas välmående, bolaget samt samhällets utveckling i stort. Karin upplevs verkligen som kulturen beskrivs: nytänkande, helhjärtad och handlingskraftig.

Henrik Julin – vd Orkla Foods Sverige

Henrik Julin har en enastående förmåga att få team att arbeta mot samma mål genom tydlig kommunikation, strategi och vision. Med jordnära personlighet och genuint engagemang, har han skapat en föredömlig företagskultur, där delaktighet och att vinna tillsammans är nyckelord. Henriks engagemang i hållbarhetsfrågor grundas i en stark passion och ett personligt intresse för miljö och natur som sträcker sig utanför det egna företagets gränser. Henrik har ett genuint intresse för människors utveckling, stor empatisk förmåga och vilja att förändra till det bättre.

Emma Pålsson – vd Findus

Emma Pålsson har med genuint engagemang för människor, miljö och resultat visat vägen genom att driva det hon tror på, samtidigt som hon är lyhörd längs vägen. Hennes ledarskap grundar sig i ledorden passion, glädje och transparens. Hon är mål- och resultatorienterad samt har stor respekt för människors lika värde och tror verkligen på att man kan lära sig något av alla. Emma drivs av starka värderingar och inspirerar sin organisation att hitta nya vägar för att skapa en bättre och mer hållbar framtid. Med ett skarpt affärssinne och ett stort hjärta upplevs Emma som äkta, personlig och orädd.

Årets Matinspiration

Vinnaren av priset Årets Matinspiration ska vara en butik, butikskedja eller ett företag som genom sitt arbete med matinspiration skapat mervärde för konsumenter och/eller kunder. Vi vill med priset främja kärleken till mat och hur den sprids vidare från proffs till amatör.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:
  • Inspiration – Lockar till nyfikenhet
  • Exponering – Lyfter fram matglädje och andas nytänkande
  • Kommunikation – Fångar intresset och skapar relationer
  • Upplevelse – Vackert för ögat, inspirerande
Jurymedlemmar
Robert Bodin, Försäljningschef, Paulig Foods

Fredrik Malmstedt, Kock, Malmstedt Mat& konsult
Anne Falkirk, VD, Falkirk & Friends
Christina Möller, Fil dr HC, OSEC-Matstudio
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

Finalister

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Med mataffär, krogen Salt & Sill och en egen designbutik har Almö Livs skapat både framtidens lanthandel och en uppskattad lokal mötesplats. I Icabutiken inspireras kunderna av satsningen på säsongens färskvaror. Almö Livs jobbar även mycket med upplevelser, ofta via lokala samarbeten. Till exempel genom att grilla ett ton ribs på parkeringen eller med en konsert på taket. Årets sill är också en höjdpunkt.

Hammarströms Fisk

Den snart 100 år gamla fiskaffären är inte längre enbart en fiskhandel utan har utvecklats till en liten saluhall där det stora matintresset lyser igenom både i den hemtrevliga butiken och hos teamet bakom disken. Hos Hammarströms Fisk säljs inga halvfabrikat, allt är tillverkat från grunden och ingenting slängs. Det personliga tilltalet och den nära relationen till kunderna märks både fysiskt och digitalt.

Matkomfort

Matkomforts själva affärsidé bygger på att skapa matinspiration i vardagen. I coronatider tryter inspirationen i hemmen mer än vanligt, vilket gett tjänsten ett uppsving. Företaget sticker ut med matkassar där allt är förarbetat av kockar. Såser, soppor, kryddblandningar – allt finns förberett för en komplett middag. Kärleken till maten märks också på den aptitliga hemsidan med blogg, receptbank och tips.

Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:
  • Personal – kunnig, engagerad, hög servicegrad och kund/leverantörsorienterad
  • Sortiment – kundanpassat, mångfald, nytänkande och trender
  • Lönsamhet – aktivt arbetande för att sälja mer både i och utanför ordinarie avdelning
  • Exponering – tydlig, spännande, överraskande, säljande och inspirerande
  • Utformning – en brödavdelning som är enkel att hitta i, med innovativ
    inredning, belysning och en kommunikation som ger en helhet för alla kategorier i brödavdelningen
  • Miljösmart – aktivt arbetande för att minska matsvinnet i brödavdelningen
Jurymedlemmar
Henri Ackman, Category Manager, Polfärskt Bröd
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Cathrine Högström, Marknadsdirektör, Polarbröd
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer
Lars Nordmark, Fri Köpenskap/Nordiske Medier
Juryordförande: Lennart Wallander, VD, Food & Friends

Finalister

Ica Kvantum Mölndal

En ny fräsch butik med en brödavdelning som är väl samlad. En hemtrevlig atmosfär med dekorativa lampor och ett hantverk som lyser upp avdelningen. Bra belysning och tydliga skyltar skapar kontakt med brödet, medan handskrivna skyltar ger en personlig touch åt kommunikationen med kunden. Översikten i brödavdelningen är god över alla segment och gör det enkelt att hitta sitt favoritbröd. Butiken lyfter fram produkter i alla kategorier så att kunden kan få bli inspirerad både av Kaffebröd, Korv/Hamburger-bröd och matbröd.

Stora Coop Storheden, Luleå

Stor öppenhet med breda gångar där kunden enkelt kan stanna upp och inspireras av läckra exponeringar som sänder ut säljglädje. Butiken arbetar aktivt med lokala leverantörer vilket ger ett unikt utbud. Personalen är aktiv och pratar ekonomi, tillväxt och kampanjer. De är duktiga på sambandsexponeringar och jobbar mycket med sociala medier både vad gäller bild och film. Butiken andas optimism och har satt som mål att vara konsumentens favoritbutik.

Ica Maxi Alingsås

En stor och öppen brödavdelning som andas hantverk. Ett brett sortiment ger kunden stor variation att välja bland. För inredningen har man valt ett eget unikt koncept vilket lyfter fram produkterna. En spegelvägg dubblar effekten av påfyllnaden vilket skapar en inspirerande upplevelse. Personalen har ett stort engagemang som tillsammans med leverantörerna skapar säljglädje varje dag. Butikens ambition är att vara kundens första val och de arbetar fokuserat med sitt samhällsengagemang för att skapa en gemenskap med sina kunder.

Årets Ekoinsats

Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och personer som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel, i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag eller en person i branschen som genomför initiativ som får fler att upptäcka och välja den ekologiska maten.
Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sina ekologiska varor, en person som bidrar till att lyfta ekologi i den offentliga debatten, någon som skapat ett ekologiskt initiativ i sitt närområde eller på annat sätt främjat den ekologiska sektorn?

I bedömningen tittar juryn särskilt på:
  • Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar.
  • Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologisk mat.
Jurymedlemmar
Linda Wass, Brand Manager Organic, Midsona
Cecilia Rygård, Ekoweb
Martin Moström, Strategisk rådgivare/Partner, Reatil House
Erik Elvingsson Hedén, SB Insight
Anita Falkenek, VD, Krav
Juryordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare Fri Köpenskap

Finalister

Mat.se

Ekologiskt samt miljö- och klimatfrågor har varit centrala för Mat.se sedan starten 2011. E-handelsföretaget har tagit fram smarta funktioner så att kunden med ett klick kan ekofiera eller försvenska sina matinköp. De har också en särskild veganbutik på sin sajt. Den stora klimatmärkningen av 3 000 varor som lanserades förra året är ett tydligt initiativ för att lyfta och visa produkternas klimatpåverkan.

Johanna Adolfsson/Hemköp Ryd, Linköping

Johanna Adolfsson har med ungdomlig entusiasm satt ekologisk prägel på Hemköpsbutiken i Ryds centrum. Redan vid ingången möts kunderna av en grön matta där en stor del av ekosortimentet lyfts fram. Hon jobbar aktivt med att hitta nya produkter och att hålla det ekologiska sortimentet nyanserat, och förmedlar sina kunskaper till kunderna.

Ica Maxi Nacka

Ica Maxi Nacka har valt att göra en stor, helt ekologisk gång i butiken där de lyfter sina fyra största ekologiska leverantörer och slår ett slag för hur viktigt det är att äta ekologiskt. Satsningen, som kompletteras med ekologiska gavlar, har ökat ekoandelen i butikens försäljning. Ekogången har blivit en tydlig destination i butiken.

Årets Tidskriftsbutik

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

Priset har instiftats för att stimulera:
  • Tidningsförsäljning i butik
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
  • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
  • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten
Jurymedlemmar
Daniel Andersson, VD, Tidsam
Fatima Ravemark, Aller
Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
Pär Bygdesson, VD, Livsmedelshandlarna
Juryordförande: Siw Kejonen, Reporter Fri Köpenskap

Finalister

City Gross Västerås

Snygg, imponerande och prydlig är tidningsavdelningen som är placerad där alla kunder passerar på väg till kassan eller självskanningen. City Gross i Västerås har haft en otroligt bra utveckling under flera år och är angelägna om att öka tidskriftsförsäljningen ännu mer.

Ica Maxi Jönköping

Ica Maxi Jönköpings ombyggda tidningsavdelning har lyckats få kundens snittkvitto att öka. Den tidskrift som säljer bäst, får bäst placering. Den tidningsansvariga jobbar med tidningar som färskvara och placerar de senaste exemplaren först i hyllan, så att kunden alltid kan hitta något nytt.

Ica Maxi Linköping

Sambandsexponering på ett bord, en ytterligare sektion vid skanningshagen och speciallösningar vid färskvaror är några exempel på vad det kreativa gänget på tidningsavdelningen hos Ica Maxi Linköping lyckats utveckla när man kanske trodde maxpunkten var nådd. Försäljningssiffrorna visar att teamet lyckats.

Årets Digitaliserade butik

Årets Digitaliserade Butik nyttjar digital teknik i butiksmiljön för att effektivisera arbetet i butik och öka lönsamheten. Digitaliseringen i butiken bidrar även till att förhöja kundernas köpupplevelse.

Juryn bedömer följande kriterier:
  • Butiken ligger i framkant och tillämpar nya digitala lösningar
  • Butikens ökade fokus på digitala lösningar
  • De digitala lösningar som finns i butik för att öka försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet
  • Hur digitaliserade lösningar påverkat lönsamheten
  • Hur digitaliseringen påverkat effektivisering av butiksarbetet
Jurymedlemmar
Frida Kalin, Marknadschef, StrongPoint
Fredrik Sunesson, Pricer
Carl Stenbeck, Axfood
Peter Muld, Cheif Digital Officer, Ica
Amer Mohammed, Direktör affärsområde Digital, Coop
Joachim Björk, Redaktionssek Fri Köpenskap

Finalister

Willys

Willys har under lång tid satsat på digitala arbetssätt för att effektivisera butiker och e-handel. Till grund för kedjans tillväxt- och lönsamhetsframgångar de senaste åren ligger en gedigen digital strategi där ”smart, enkelt och ekonomiskt” är ledord. Willys var tidigt ute med digitala hämtskåp för e-handel, ett område som de nu utvecklar ännu mer med nya placeringar.

Ica Maxi Kristinehamn

Här har det digitala tänket funnits med på alla plan när butiken förnyats och byggts om. Butiken strävar efter att optimera hur de använder alla digitala lösningar från varumottagning, ordersystem, webbaserad personalinformation, marknadsföring, mötesstruktur och organisation. Naturligtvis finns pick by light-system för e-handelsplocket och andra digitala hjälpmedel.

Ica Kvantum Landvetter

Ica Kvantum Landvetter har länge befunnit sig i digitaliseringens framkant och testar nya vägar för att effektivisera verksamheten, förbättra kundernas upplevelse och personalens nöjdhet. Här finns alla de vanliga digitala verktygen, kryddade med digitala scheman och PLU-listor i kassan. Butiken kan också skörda framgångarna av sin tidiga satsning på sociala medier.

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som tydligt visar ett engagemang för att med cirkulärt förpackningstänk lyfta försäljningen av dryck i hela butiken, dvs både i avdelning, i kylar samt skapa attraktiva måltidslösningar.

Kriterier för att vinna

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck
  • Rättmätig yta och placering för dryck i butik
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt


Jurymedlemmar
Annika Tjernström, Coca-Cola
Roger Sjödin, Road Work Retail
Christina Cheng, Sprillo
Fredrik Sörbom, VD, Sveriges Bryggerier
Pontus Nyman, Nyhetsansvarig Fri Köpenskap
Juryordförande: Johan Kaij, Senior Adviser, MarketingClinic

Finalister

Ica Supermarket Väst, Uppsala

ICA Supermarket Väst kombinerar hög ambition med noggrannhet i detaljerna. Från en stark bas och brett sortiment i dryckesavdelningen förs drycken ut i hela butiken via inspirerande sambandsexponeringar. Kunden hittar unika produkter som knappt finns i marknaden, likväl som sina favoriter och storsäljare, och butikens vilja att ständigt utvecklas gör att det alltid finns något nytt att upptäcka. 

Stora Coop Visby

Stora Coop i Visby hade redan ett dryckeserbjudande i toppklass, men har från en hög nivå utvecklat nya lösningar och erbjudanden, vilket resulterar i en unik dryckesupplevelse i absolut framkant. Kreativa exponeringar, lokala samarbeten och välfyllda hyllor skapar inspiration med både professionalitet och glimt i ögat som gör det svårt för kunden att inte gå omkring med ett leende på läpparna.

Priso Hemköp, Linköping

Med ett brinnande intresse för dryck skapar Priso Hemköp i Linköping en fantastisk kundupplevelse, där vi möter dryck bakom varje hörn både i den inspirerande butiken och på sociala forum. Prisos egenmärkta öl och vatten skapar ett unikt sortiment som tillsammans med ledande varumärken, lokala leverantörer och kreativa exponeringar ser till att varje butiksbesök kan erbjuda något nytt och spännande.

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik är en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:
  • Tillväxtorientering
  • Matglädje
  • Innovation och förnyelse som tillfredsställer verkliga behov hos kunden
  • En köpupplevelse utöver det vanliga
  • Butiken ska ha funnits i minst två år
  • Butiken måste visa lönsamhet
Jurymedlemmar
Lisa Schuman, vice VD och HR-chef, Storesupport
Johan Kaij, Senior Adviser, Marketing Clinic
Pontus Öster, Distriktschef, Tingstad Papper
Per Nilsson, Affärsutvecklare, Gruppo di Luca
Christina Möller, Osec Matstudio
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

 

Finalister

Ica Kvantum Skellefteå

Kvantum i Skellefteå har på några år utvecklats till en av Sveriges bästa butiker. Med en matglädje som känns i hela butiken och en stor färskvarusatsning samsas det norrländska lokalproducerade med det välkända breda sortimentet i fina och tydliga avdelningar. Butiken har med ett brett utbud och det egna varumärket Träffens skapat en köpupplevelse som passar alla.

Stora Coop Varberg

Stora Coop i Varberg är en butik som verkligen är kundorienterad. Genomgående välskötta och inspirerande exponeringslösningar väcker köplust och gör det lätt för kunden. Med ett välplanerat kundvarv kan även en stor butik lösa både kompletterings- och storhandlandet på ett smidigt sätt. Med ett fokuserat hållbarhetsarbete har man skapat en stark position på västkusten.

Ica Toppen, Höllviken

Ica Toppens tydliga fokus ligger på hälsa och välbefinnande. Butikens tro på matens betydelse för hälsan är tydlig och grunden för ett långsiktigt och målmedvetet arbete. Flera kreativa initiativ kring hälsa och god mat har skapat en lojal kundkrets. Friskvårdsavdelningen är unik, men varje avdelning i butiken håller hög klass och andas inspirerande matglädje.

Årets Ostavdelning

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ostavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
  • Kundanpassat sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelningen/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad ostpersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen
Jurymedlemmar
Christian Bona, Key Account Director, Skånemejerier
Camilla Wall, Ostansvarig /Vinnare 2019, Hemköp Hornstull
Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Finalister

ICA Maxi Haninge

Ica Maxi Haninge har genomfört en stor satsning på ostavdelningen och samtidigt i linje med butiken i övrigt satsat på ett miljötänk som går längre än andra. Provsmakningar i syfte att öka inspirationen är ett regelbundet återkommande inslag och med en tydlig exponering i olika osttyper av förpackad ost. Ica Maxi Haninge har också satsat på att skapa ytterligare inspiration med att utveckla den manuella ostavdelningen. Samtidigt som personalen är engagerad och kunnig. Som ett extra plus finns en separat kyl för ostar med kort datum och som är döpt till ”rädda en vara”.

Ica Kvantum Hovås

Ica Kvantum Hovås andas matglädje redan i entrén och man har gjort en storsatsning på ost och som ger kunderna en inspiration som är mycket påtaglig. Osterian har en central placering i butiken där det är dels en manuell disk och butikspackad ost. Exponeringen av färdigpackad ost är tydlig och motsvarar kundernas köpbeteende och till detta med ett sortiment som överträffar det mesta. Ica Kvantum Hovås har utöver detta satsat på att utveckla personalens kunskaper och motivation, vilket har gett en hög servicegrad. I Osterian finns en avdelning med exponering av helostar som ger en känsla av att man snarare befinner sig i en ostbutik än i en Ica Kvantum-butik.

Ica Focus, Göteborg

Ica Focus i centrala Göteborg är en etablerad matbutik. De senaste åren har man fokuserat på att utveckla inspirationen på ostavdelningen, både den manuella disken och exponeringarna i butik. Ostprovningar och smakdemonstrationer är regelbundna aktiviteter samtidigt som man arbetar aktivt med sociala medier. Personalen har mycket lång erfarenhet och är mycket engagerad och det skapar en positiv stämning. Till detta erbjuder man ett sortiment som i vissa avseenden är helt unikt och bidrar till känslan av matglädje.

Årets Frukt & Gröntavdelning

Vinnaren av priset Årets Frukt & Gröntavdelning ska vara en butik som genom sitt arbete med
varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:
  • Sortimentsuppbyggnad
  • Fräscht, inspirerande och lockande
  • En köpupplevelse i avdelningen utöver det vanliga
  • Avdelningen ska uppvisa god lönsamhet
Jurymedlemmar
Sara Berger, VD, SydGrönt (Odlarna.se)
Nils Thott, Commercial Director, CatMan Solution
Egil Bråthe, Marketing Clinic
Ola Dolck, VD, SRC
Juryordförande: Lars Nordmark, Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum Kungsbacka

En butik som bjuder dig rakt in i en välfylld och lockande frukt- och gröntavdelning som inte gör någon besviken. Fokus på ständigt förändrad köpupplevelse och inspiration har etablerat avdelningen bland de allra bästa under flera års tid. Drift och service håller en jämn och hög nivå, och engagerad personal arbetar med lokala varor, ett brett och djupt sortiment och en egen ekoavdelning.

Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Här sätts den lokala producenten i fokus med personliga erbjudanden, samtidigt som butiken kan erbjuda ett brett sortiment för alla plånböcker och tillfällen. Personalen är aktiv med en bra balans mellan att erbjuda den bästa kvaliteten och det prisvärda. Tydlig kommunikation i avdelningen vägleder kunden till att göra förnuftiga val och minska sin del av matsvinnet. När det gäller svinnet i butik samarbetar butiken med kyrkan, där svinnet inte bara mäts i pengar utan även i hur många magar det mättar!

Ica Maxi Nacka

Med en rymd och ett sortiment som präglas av vad säsongen har att erbjuda inspireras kunden till köp. Detta förstärks av ett färgspel som bara en välfylld fruk-t & gröntavdelning kan ge när den är som bäst. Med en genomtänkt plan för återvinning av frukt som omvandlas till växtnäring, finns här ett cirkulärt tänkande. Ica Maxi Nacka arbetar aktivt med att ta tillvara lokalt odlat genom att upplysa kunderna om vad säsongen har att erbjuda.

Årets Förbutik

Vinnaren av Årets Förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs¬känsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
• Helhetsintryck
• Sortiment och utbud
• Hög servicegrad hos kassamedarbetarna
• Inspirerande – lockar till merköp
• Medvetenhet om förbutiken betydelse för butikens lönsamhet
Jurymedlemmar
Anneli Svanborg, Commercial Trade Manager, ATG
Tove Kandell, Svenska Spel
Jane Björklin, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Finalister

Ica Maxi Alingsås

Ica Maxi Alingsås har förbutiken där man ständigt strävar efter att vara bäst! I förbutiken möts kunden varje dag av glad, säljande, kreativ och kunnig personal. Det är högsta fokus på kampanjer och tävlingar och personalen vill alltid vinna och ligga i framkant. Här skapas en inspirerande miljö med aktuella teman där kunden vill stanna länge!

Ica Supermarket Grästorp

Med en hög servicegrad och stor kreativitet skapas en miljö med ett smörgåsbord av spel, lotter och tidningar hos Ica Supermarket i Grästorp. När det nalkas högtid eller stora idrottsevenemang så går teamet ALL IN på exponering med ett stort leende på läpparna. Här finns rutiner, engagemang och ett stort hjärta för kunden. En förbutik som får kunderna på gott humör!

Ica Maxi Erikslund, Västerås

Ica Maxi Stormarknad Erikslund har en stor och luftig förbutik med ordning och reda. De sätter alltid kunden i fokus och erbjuder hög service. Med en engagerad och kunnig personal är förbutiken välfylld och har många återkommande kunder. Sortimentet syns tydligt och kunderna hittar lätt sina favoriter. Rymlighet, bra struktur och god stämning gör att besökare vill stanna kvar i förbutiken.

Fernando Di Lucas Hederspris

Vinnaren av Fernando Di Lucas Hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivolja i centrum samt mycket grönsaker och baljväxter gör gott för hälsan, samtidigt som smakerna är fantastiska. Det gör att vi vill premiera butiker som genom kunskap och inspiration förenklar för kunden att göra kloka och medvetna val utifrån Medelhavets breda smakpalett.
Advisory Board
Fernando Di Luca
Mai-Lis Hellenius, Professor
Eva Junevad, Marknadschef
Måns Falk, Accademia di Luca
Johan Westerberg, vVD och Kommersiell chef

Skicka din nominering till

inspiration@diluca.se

Finalister

Ica Kvantum Munkebäck

En riktig matglädjebutik med kunnig och engagerad personal. Driver medelhavsmaten som en del i att inspirera kunderna till goda och hållbara val. Samarbetet med Stadsmissionen tyder på ett brett ansvarstagande. Med sin studio Matvinden, erbjuder man matlagningskurser, provningar och föreläsningar. Genom detta visar man hur viktigt och prioriterat det är med god och hälsosam mat.

Stora Coop Orminge

Inspirerande butik som ofta lyfter den goda och hälsosamma medelhavsmaten. Jobbar kreativt kring sin matinspiration som alltid har kundens bästa i fokus, både vad det gäller kropp och själ. Ett vinnande, personligt bemötande tar sig bland annat uttryck i personalens egna favoriter. Man tar ett stort ansvar för närområdet, att alla ska ges samma tillgång till bra och nyttiga råvaror och produkter.

Ica Maxi Nacka

En butik som ser värdet av att lyfta hälsa och hållbarhet parallellt med matglädjen. Tack vare stor kunnighet innebär detta att medelhavsmaten och inte minst olivoljan, är central i exponeringar och kampanjer. Man har genomfört kundevent med god mat och hållbar livsstil i fokus samt engagerat sig i projektet ”En frisk generation”, vilket understryker viljan att ta ett större samhällsansvar.

Årets Mejeriavdelning

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
  • Kundanpassa sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Få engagerad mejeripersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen
Jurymedlemmar
Maria Rydje,Customer Marketing Manager, Skånemejerier
Emil Nilsen, Vinnare 2019 Ica Kvantum Farsta
Richard Sverkersten, Senior Retail Consultan, SRC
Madeleine Elisasson, Projektledare, Säljutveckling
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum Landvetter

Med stort fokus på kunden erbjuder den här butikens mejeri ett mycket brett sortiment som toppas med lokala leverantörer. Genom ombyggnation och nya kyldiskar lyckas man öka försäljningen totalt där vissa segment ökar med uppåt 40 procent. Tillsammans med en ökad synlighet för sambandsvaror och matinspiration har man skapat en värdeskapande avdelning.

Ica Nära Rosendal, Uppsala

Att anpassa sig efter ett nytt och ökande kundunderlag har blivit butikens ledstjärna. Här möts du av tips och idéer i direkt anslutning till produkterna i mejeriet. Man har lyckats ställa om avdelningen med en ökad synlighet för ekologiska produkter och ett mer hållbart tänk. Något som syns både i en ökad försäljning och lönsamhet.

Ica Kvantum Vellinge

I den här butiken flätas mejeriet naturligt samman med frukt & grönt och bröd i en zon. Avdelningens perfekta och unika placering gör att alla kunder passerar här och möts av välfrontade skåp för alla kategorins produkter. Med stort fokus på ett minskat svinn har butiken skapat en mycket god lönsamhet.