Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnare: Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Årets Kött- och charkuteriavdelning har en imponerande kvalitet, höjd och bredd i allt från volym till detaljer. Kunnig personal arbetar modernt, med sortiment som känns rätt i tiden och med recept som drar nytta av rådande trender där råvara, kunskap och atmosfär får ta plats. Butiken går bort från det fabriksstyckade och industripackade och exponerar maten med saluhallskänsla.

Årets Ostavdelning

Vinnare: Hemköp Hornstull, Stockholm

Hemköp Hornstull, Stockholm

Med en långsiktig strategi att vilja utveckla butiken som en matbutik har man satsat stort på att utveckla ostavdelningen till en mötesplats för ostar från hela världen och erbjuda kunderna ett professionellt och kunnigt bemötande med inspiration i världsklass.

Årets Digitaliserade butik

Vinnare: Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Årets Digitaliserade butik har använt teknik för att öka effektiviteten och lönsamheten redan från starten. Digitaliseringen präglar alla områden av verksamheten; från autoorder till marknadsföring och från prisskyltar till schemaplanering. Mycket är dessutom sammanlänkat för ytterligare effektivitet, hållbarhet och ökad kundnöjdhet. Som pionjär har butiken också varit med och utvecklat system för e-handelns butiksplock.

Årets Hållbarhetsintiativ

Vinnare: Lidl

Lidl

Genom att jobba smart och effektivt visar vår vinnare att hållbara val är vägen framåt– oavsett storleken på plånboken. De senaste åren har många små och stora kliv tagits med målsättningen att göra klimatsmart konsumtion enklare. Med sitt nyskapande arbete banar de väg för hållbara transporter, minskat matsvinn och framtidens klimatneutrala handelsmiljöer.

Årets Syftesdrivna ledare

Vinnare: Carl-Johan Stålhammar, Coop

Carl-Johan Stålhammar, Coop

Det senaste året har han inte bara levererat en rekordomsättning för första gången i organisationens historia utan han har samtidigt stått i framkant inom hållbarhet med mer ekologiska produkter och inte minst utmanat Coop centralt. Han har som enda Coopförening infört endast svenskt kött och dessutom höjt medarbetarnas nöjdhetsindex och engagemang. Han har även utanför bolaget drivit flera hållbarhetsprojekt med syfte att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle.
Som person är Carl-Johan starkt engagerad, en lojal vän och en lokal ambassadör som skapar mötesplatser och gemenskap i samhället. Han har en lekfullhet och en sårbarhet i sitt ledarskap som inspirerar och tilltalar många. Han är en ledare med ett stort hjärta som brinner för sina medarbetare och har lyckats bevisa att det går att på kort tid skapa fantastiska resultat tillsammans med sitt team. Carl-Johan Stålhammar har under året bevisat i alla aspekter att han är en värdig vinnare av Årets Syftesdrivna ledare.

Årets Förbutik

Vinnare: Stora Coop Varberg

Stora Coop Varberg

Hög servicegrad, brett sortiment och inspirerande säljlösningar gör den här förbutiken till en förebild för andra. Mysigt kafé, vassa spel och postavdelning är bara några delar i ett koncept som har hela paketet. Med en drivande och engagerad personal som ansiktet utåt är det inte konstigt att butiken har starka vindar i seglen.

Livsmedelshandlarnas Hederspris

Vinnare: Svensk Plaståtervinning

Svensk Plaståtervinning

Med innovationskraft och målinriktat arbete har vinnaren av 2019 år Hederspris från Livsmedelshandlarna visat hur man på ett konstruktivt sätt tar sig an ett av vårt samhälles stora ödesfrågor. Pristagaren är ett bra exempel på hur privata initiativ kan driva utvecklingen åt rätt håll när det offentliga inte hänger med.
2019 års vinnare av Livsmedelshandlarnas Hederspris är Svensk Plaståtervinning!

Årets Brödavdelning

Vinnare: ICA Maxi Kungsbacka

ICA Maxi Kungsbacka


Årets brödavdelning andas kundfokus och engagemang. Personalen har en hög ambition att förändra och optimera sin brödavdelning i jakten på den perfekta utformningen. Man har redan kommit långt tack vare den passionerade personalen och ett väl utvecklat samarbete med leverantörerna, i kombination med en lyhördhet för kundernas önskemål. Årets brödavdelning är enkel att hitta i och den skapar såväl inspiration som impulsförsäljning genom den stora variation som uppnås med ett smart utnyttjande av gavlar och torg.

Årets Skönhetsavdelning

Vinnare: Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

2019 års Hälsa och Skönhetsavdelning drivs i en mycket positiv och entreprenörsmässig anda vilket genomsyrar hela butiken. Det första du möts av är en inbjudande och välskött avdelning där det är lätt att stanna upp för att inspireras av det heltäckande sortimentet, nyheter och kampanjer. Med ett engagemang utöver det vanliga och en tydlig och professionell vägledning guidas kunden i sina beslut vilket ofta leder till en merförsäljning. Avdelningen genererar en stadig tillväxt och är ett vinnande koncept.

Årets Ekobutik

Vinnare: Hemköp Hornstull, Stockholm

Hemköp Hornstull, Stockholm

Trots att butiken ligger i ett område med Sveriges mest medvetna konsumenter, och den ökande ekoandelen ligger över hisnande 20 procent, är man inte nöjd. Målet är att erbjuda det bredaste sortimentet av ekologiska och Kravmärkta produkter. Hela butiken och den manuella köttdisken är Kravcertifierade och fiskdisken MSC-märkt. Med kunnig och inspirerande personal och ett utvecklat samarbete med lokala ekoleverantörer är Årets Ekobutik ett föredöme när det gäller ekoprofil och hållbarhet.

Årets Kassazon

Vinnare: Ica Maxi Skövde

Ica Maxi Skövde

Personalens engagemang och välfyllda hyllor driver den här butikens ständigt ökande försäljning i kassalinjen. Med stenkoll på helheten och en inställing att hela kassazonen, inklusive självskanningen, är lika viktig för att driva försäljning har man skapat goda förutsättningar för att utses till segrare i kategorin Årets Kassazon 2019.

Årets Frukt & Gröntavdelning

Vinnare: Stora Coop Ersboda, Umeå

Stora Coop Ersboda, Umeå

Årets Frukt & Gröntavdelning har ett team som verkligen bestämt sig. Man har gett avdelningen hög status i den vardagliga driften och är navet i butiken. Kraftfulla torgexponeringar, fokus på brett och djupt sortiment och eminenta färgspel möter kunden med impact.

Årets Leverantör

Vinnare: Spendrups

Spendrups

Med en nysatt strategi som ska föra drycken närmare maten i butiken arbetar Spendrups målmedvetet för att bli roligare och ännu mer lönsamt. En stark lokal bearbetning parat med en skicklig förmåga att anpassa sortimentet efter kundernas behov har lett till en tillväxt som är större än på dryckesmarknaden i sin helhet, sett till både volym och värde. Tradition och innovation möts hos familjebryggeriet i spännande exponeringar och rekordförsäljning av Trocadero och alkoholfri öl.

Årets Tidskriftsbutik

Vinnare: Ica Maxi Linköping

Ica Maxi Linköping

Butiken har visat stor lyhördhet för kundernas önskemål och prov på snabb affärsmässig utvärdering när tidningsavdelningen dippade rejält efter en flytt. Tillbaka, men i ännu bättre läge, flödar kreativiteten för att ytterligare få fart på försäljningen som når siffror utöver det vanliga.

Årets Dryckesbutik

Vinnare: Ica Nära Stabby, Uppsala

Ica Nära Stabby, Uppsala

Årets pris går till en butik där besöket blir till en upptäcktsfärd mellan olika produkter och hyllor. Exponeringar hittas runt varje hörn och inspirationen skapar leenden hos även den mest luttrade konsument. Med stor kreativitet har butiken använt sina ytor optimalt, och ständiga men välbalanserade förändringar gör varje besök till en helt ny dryckesupplevelse.
Det här är en butik som verkligen lever och andas dryck. För som butiken själv säger – att bjuda på mat utan dryck är föga värt.

Årets Mejeriavdelning

Vinnare: Ica Kvantum Farsta

Ica Kvantum Farsta

Lönsamhet i kombination med hög service är givna framgångsfaktorer. Vinnaren av Årets Mejeriavdelning inspirerar med skyltar, tips, aktiviteter för kunderna och egna kampanjer. Butiken arbetar mycket aktivt och väldigt engagerat! Man har dessutom avsevärt minskat svinnet i mejeriavdelningen. En vinnare helt enkelt!

Årets Matinspiration

Vinnare: Accademia Di Luca

Accademia Di Luca

Accedemia Di Luca arbetar oförtrutet och med ett brinnande engagemang för att öka kunskapen om medelhavsmaten i Sverige. Kunskapsspridningen sker framgångsrikt i alla led, från den egna personalen till butikerna, kockarna, journalisterna och dietisterna. Alltid med det långsiktiga målet att inspirera konsumenterna till att äta och må bättre.

Årets Fiskavdelning

Vinnare: Ica Maxi Nacka

Ica Maxi Nacka

Årets fiskavdelning arbetar med ett brett sortiment alla dagar i veckan för att möta kundernas höga förväntningar. Målmedvetet arbetar man för att minska matsvinnet, och att tillvarata och förädla så mycket som möjligt. Målsättningen är att vara ledande inom hållbarhet och värna om fisket och miljön. Utbildning av personal är central, både praktisk och teoretisk. För att öka kundernas efterfrågan på sjömat arbetar man lyhört med trender och måltidslösningar.

Årets Butik

Vinnare: Stora Coop Visby

Stora Coop Visby

Stora Coop Visby har med initiativförmåga och kreativitet vunnit de gotländska konsumenternas hjärtan och fungerar som dragloket i en växande förening. Butiken vågar gå sina egna vägar och har flera spännande temaavdelningar och exponeringar som utmanar det traditionella och skapar köpglädje. Genom övertagandet av ett anrikt bageri och flera samarbeten med lokala producenter så värnar Stora Coop Visby tydligt om den regionala livsmedelsproduktionen.

Fernando Di Lucas Hederspris

Vinnare: Ica Toppen, Höllviken

Ica Toppen, Höllviken

Med sin passion och kärlek för det hälsosamma och hållbara, från både handlare och personal, entusiasmerar vinnaren med hjälp av stor kunskap sina kunder att välja den goda medelhavsmaten. I sina butiksunika kampanjerbjudanden, med fina exponeringar på gavlar, torg och i ordinarie hyllor, lyfter de på eget initiativ inspirationen kring medelhavsmaten till nästa nivå – en viktig del i butikens gröna satsning. Vinnaren av Fernando Di Lucas hederspris är Ica Toppen Höllviken!