Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:

  • Personal Kunskap – Engagemang – Servicegrad - Kundorienterad
  • Sortiment
  • Mångfald – Nytänkande – Säsong – Trender - Kundanpassat
  • Lönsamhet
  • Hylloptimering – Inspirerande exponeringar – Uppföljning
  • Visualisering av brödavdelningen

Jury:
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Henrik Trahn, Trade Marketing Manager, Polarbröd
Andreas Sande, Sr. Shopper Marketing & Sales Analyst, Fazer Bröd
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer AB
Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap
Ordförande: Henri Ackman, Chef Butiksutveckling, Polfärskt Bröd AB



Finalister

Ica Kvantum Landvetter

Ica Kvantum Landvetter har historiskt en av landets absolut bästa brödavdelningar med två vinster och tre finalistplatser i bagaget. Butiken vill ständigt utvecklas, och har nu byggt om igen. Ett mörkt, sobert undertak med runda former ramar in den både mysiga och rymliga brödavdelningen som strategiskt placerats i slutet av kundvarvet. Effektiva exponeringar både i och utanför avdelningen ger fart åt försäljningen.

Ica Supermarket Knuten, Nyköping

Ica Supermarket Knuten, som satsar stort, har en brödavdelning som andas inspiration. Med framgångsrika exponeringar, både i avdelningen och externt i butiken, lyfter försäljningen. En enkel och stilren design, växter och grönt som ger en hemtrevlig atmosfär, tillsammans med en väl avvägd belysning ger en avdelning utöver det vanliga, som drivs med ungdomlig entusiasm.

Stora Coop Ludvika

Brödet var i centrum när Stora Coop Ludvika byggdes om. I anslutning till det egna bageriet, som är hjärtat i butiken och störst på orten, har man samlat en överskådlig brödavdelning med ny, fräsch inredning och belysning. Med insyn i bageriet har det egenpackade brödet fått en egen vägg och kunderna fått överblick över alla kategorierna i avdelningen på ett överskådligt sätt.

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik ska ha funnits i minst två år och vara en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:

  • ­Matglädje och köpupplevelse
  • Tillväxtorientering
  • Innovationsgrad
  • Drift och helhet
  • Hållbarhet
  • Butikens roll på sin marknad

Jury:
Magnus Rosén, Vd, Strongpoint
Johan Kaij, Retailstrateg/Grundare, Circel
Joakim Bengtsson, ansvarig för Mat & Närmarknad, Ica
Frida Åkerlund, Partner/COO, Retail Academics
Johan Dahl, Affärsutvecklingschef, Hemköp
Magnus Wåhlander, Vd, Coop Mitt
Ordförande: Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap

Finalister

Hemköp Farsta

I en kedja som det senaste året tagit marknadsandelar sticker Hemköp Farsta ut. Butiken återinvigdes i vår efter en omfattande modernisering. Ett rejält omtag av kundvarvet har bidragit till att butiken nu upplevs större och luftigare än förut. En satsning har gjorts på delikatessen med varmmatsbuffé och ett tredubblat eget sortiment samt längre öppettider. Hemköp Farsta är inte längre blott en kvartersbutik, utan en fullfjädrad butik med höga ambitioner.

Ica Kvantum Skellefteå

En butik som har hållit hög klass i många år, men där man aldrig är riktigt nöjda utan hela tiden vill framåt. Kunderna är gärna med på resan, för Ica Kvantum Skellefteå har ständigt högst nöjd-kund-index (NKI). Här är hyllorna alltid välfyllda och det är snygga och effektiva exponeringar rakt igenom hela kundvarvet med delidisken som höjdpunkt. Butiken har tagit ytterligare ett kliv med ombyggnaden som bland annat gett plats för en Icanders-restaurang. 

Stora Coop Lund

Coops omsättningsmässigt största butik har lyckats behålla känslan av en trevlig närbutik och belönas med trogna kunder och höga medlemsköp. Detta är en butik i ständig förnyelse, senast investerades i en ny pantmaskin, nya frysar och ett kortare kundvarv. Plus en nyinvigd bistro. Stora Coop i Lund lockar redan kunder från hela Skåne; för här finns allt vad man kan förvänta sig men också roliga överraskningar, som en rekordstor pumpa eller en avokadoscanner.

Årets Butikskök

Årets butikskök har tagit tiden till sig och trots utmaningarna i samhället utvecklat sitt sätt att tänka kring sin satsning på måltidslösningar. Man har med mod, affärsmannaskap och kvalitet hittat ett sätt att inspirera i branschen och visat förståelse för kunder och gäster. Man har också ett tydligt hållbart arbetssätt med miljö, energi och svinn i fokus. Årets butikskök kan vara såväl ett restaurang- som produktionskök.

Kriterier:
Årets butikskök ska vara:
• Kreativt – Man har med samtidens utmaningar hittat nya eller utvecklat befintliga sätt att arbeta
• Djärvt – Butiken uppvisar visioner & mod
• Hållbart – Man jobbar aktivt med synergier mellan avdelningar för att främja hållbarhet.
• Banbrytande – Butiken går till stor del sin egen väg och är en förebild för andra i branschen.

Jury:
Andreas Nyström, Projektsäljare, Perfecta Storkök
Johan Haglund, VD, Haglund Industri
Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje, Coop Butiker och Stormarknader AB
Tina Scherman, Affärsutvecklare Måltidslösningar, CULINARICA / ICA
Andreas Stenberg, Vd, Restaurangakademien och Bocuse d´or
Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap

Finalister

Ica City Knalleland, Borås

City Knallelands butikskök är en pionjär inom hållbar och prisvärd färdigmat. Genom att ta vara på butikens råvaror och minska matsvinnet har en lunchupplevelse skapats som kombinerar kvalitet, lokal produktion och hållbarhet. Med över 1 200 hemlagade luncher dagligen och bland Sveriges lägsta lunchpriser sätts standarden för färdigmat i Borås. Köket har sedan 80-talet varit ledande i att erbjuda god och prisvärd mat – både för lunch och catering.

Hemköp Sabis Fältöversten, Stockholm

Visionen har alltid varit att erbjuda god mat till rättvist pris, med respekt för råvaran och dessutom skapa en plattform för nya samarbeten inom branschen. Hållbarhet är en central del av butikens arbete, där synergier främjas mellan butik och kök för att minska svinn och maximera resursanvändning. Menyn bygger på säsongsbetonade råvaror och vad som kan räddas från butiken, vilket skapar en dynamisk och hållbar matupplevelse.

Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Butiken har blivit en matdestination för hela regionen. Konceptet är restaurangkvalitet till ett bra pris, där kunden kan njuta av måltider hemma som håller samma standard som på en bra restaurang. Kreativitet och hållbarhet är grunden till framgången. Med säsongens lokala råvaror och räddat svinn lagas allt från grunden av erfarna kockar. Med unika lösningar som helgkassar och kombinerbara måltider erbjuds något utöver det vanliga i butiksköksbranschen.

Årets Kött - & Charkavdelning

Vinnaren av Årets Kött - & Charkavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom affärskänsla, engagemang, kreativitet, och kunskap.

Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar för:

  • Engagerade, kunniga och självständiga medarbetare
  • Förmedla hantverket och traditionen inom svensk charkuteri- och köttproduktion
  • Lyfta fram sortiment och produkter med svensk råvara och lokal svensk anknytning, samt förmedla dess fördelar
  • Säljande och inspirerande exponeringslösningar samt kampanjer som bidrar till merköp och nya matvanor hos konsumenten
  • Marknads- och tidsanpassat sortiment med bredd
  • Tilltalande och innovativ butiks- och avdelningsmiljö
  • Ett minskat matsvinn och ökad hållbarhet.

Jury:
Magnus Därth, VD/Managing Director, Kött & Charkuteriföretagen
Bosse Bäckdén, Key Account Manager, Jakobsdals
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Karin Amedé, Kommunikationschef, Svenskt Kött
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Eric Persson, Försäljning, Protos
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap

Finalister

Ica Supermarket Medis, Stockholm

Ica Supermarket Medis har gjort om designen i hela butiken, och satsar på ett helt eget uttryck. Köttet och charken är inget undantag.  Diskreta diskar och kylar lyfter fram de snyggt exponerade varorna. Kött och charkuterier tillåts breda ut sig och finns tryfferade i stora delar av butikens färskvaruavdelning. Allra starkast skiner butiken när det gäller det butiksstyckade och egenpackade köttet.

Ica City Knalleland, Borås

Kött- och charkavdelningen på Ica City Knalleland satsar på traditionella värden som kvalitet och service. Charkuterier och packat kött presenteras snyggt och inspirerar till köp. Det som riktigt sticker ut är den manuella disken som öppnar upp för insyn i hela processen, hela vägen från malning av färs till stoppning av korvar och packning av kött. Här har saluhallstänket nått en ny nivå.

Coop Nacksta, Sundsvall

Coop Nacksta kan kalla sig både Coops och Sundsvalls bästa köttbutik, om man får tro kundundersökningarna. Kött- och charkavdelningen är hjärtat i butiken. Här finns butiksstyckat kött från nationella och norrländska leverantörer. Det breda utbudet inspirerar till köp och anpassas efter säsong med vilt som en extra krydda. En avdelning som känns rätt både i hjärtat och magen.

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som lyfter försäljningen av dryck i hela butiken, dvs i avdelning, kylar och på övrig yta. Butiken skall också lyckas skapa attraktiva måltidslösningar samt jobba aktivt med ett cirkulärt förpackningstänk. 

Kriterier för att vinna

• Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck, med bättre utveckling än jämförbara butiker 
• Ett attraktivt och effektivt sortiment av dryck med rättmätig yta och placering i butik där fördelningen mellan olika dryckessortiment baseras på värde och lönsamhet
• Inspirerande avdelning, extra säljplatser och måltidslösningar
• Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
• En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt

Jury:
Annika Tjernström, Senior Manager, Category Planning, Coca-Cola
Anne Hägglund, Consultant, Scandinavian Retail Center
Fredrik Lundberg  Creative Director & Partner Food&Friends
Johan Croon, Reporter och representant, Fri Köpenskap
Ordförande: Åsa Geremyr, Senior Adviser, Knowit AB

Finalister

Ica Supermarket Porsön, Luleå

Ica Supermarket Porsön i Luleå är starka på luncher, där drycken är en självklar del i kombomenyer i allt från thaibuffé till salladsbar. I det korta kundvarvet är kunden aldrig mer än ett par meter från kyld dryck. Dryckeserbjudandet fulländas med en ljus och öppen dryckesavdelning och säljande exponeringar i hela butiken. Här hittar alltid kunder ett erbjudande som lockar.     

Stora Coop Ladugårdsängen, Örebro

Redan vid entrén på Stora Coop Ladugårdsängen i Örebro möts kunden ofta av dryck som indragare. I dryckesavdelningen har man skapat en generös yta för dryckerna och kunden kan lätt få en överblick över sortimentet. Tillsammans med nytänkande exponeringslösningar har det gett dryckeskategorin ett rejält uppsving. Butiken är extra påpasslig vid säsong och vid event, då dryckeserbjudandena sitter mitt i prick. 

Ica Kvantum, Esllöv

Med personlig touch inspirerar Ica Kvantum i Eslöv sina kunder till köp. Lokala drycker får ta plats bredvid större varumärken, såväl i den välsorterade dryckesavdelningen som på smakfullt uppsatta säljplatser i butiken. Här tänker man på helheten, men visar samtidigt på fin känsla för detaljer och personliga rekommendationer. Oavsett veckodag, gör man det enkelt för kunden att hitta färdiga måltidslösningar tillsammans med kylda drycker.

Årets E-handlare

Årets e-handlare ligger i framkant och driver en framgångsrik och effektiv e-handel med dagligvaror som bidrar till att skapa lönsamhet, förhöja köpupplevelsen och driva utvecklingen av e-handlad mat framåt.

Juryn bedömer följande kriterier:

  • Hur e-handeln bidrar till att skapa ökad försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet.
  • Hur e-handeln påverkar lönsamheten för butiken/företaget.
  • Kundupplevelse; webbshop, kunderbjudande, sortiment, kommunikation, leveransupplevelse, kvalitet.
  • Effektiv logistikhantering; plock av ordrar, leveransalternativ, hållbarhet, arbetsmiljö.
  • Marknadsföring; hur e-handeln skapar ökad räckvidd, genomsyrar företagets kanaler och bidrar till en komplett kundupplevelse.
  • Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla e-handelserbjudandet.
  • Hur man har anpassat e-handeln efter det förändrade marknadsläget.

Jury:
Ali Ghoce, CEO, Gordon
Peter Muld, Chief Strategy & Digital Officer, Ica Sverige
Nic Staeger, CCO/Författare, Staeger Consulting
Frida Ridderstolpe, E-handelschef, Axfood
Niklas Zeitlin, Chef E-handel & B2B Coop i Sverige, Coop Sverige
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap

Finalister

Matsmart

Som ren e-handlare med ett begränsat och skiftande sortiment har Matsmart lyckats erövra en egen nisch inom e-handel med dagligvaror. Satsningar på sociala medier och digital marknadsföring har gett kundnöjdhetssiffror som utklassar det mesta. Det högautomatiserade lagret och inriktningen på räddade skafferivaror ger dessutom ytterligare miljövinster.

Coop Butiker & Stormarknader (blivande Coop Östra)

CBS, som snart heter Coop Östra, har gått mot strömmen. Med en helt ny kombination av butiksplock och regionala e-handelsnav har man visat att det är möjligt att drifta e-handels-butiker med både hög volym och hög effektivitet. En sömlös shoppingupplevelse för konsumenterna toppas med miljövänliga leveransalternativ och initiativ för att erbjuda cirkulära emballage.

Ica Maxi Kungälv

Ica Maxi Kungälv satsar på låga onlinepriser och att utveckla butiksplocket. Under flera års tid har butiken legat bra till i prisundersökningar för e-handel. Butiken satsar också på bred marknadsföring över olika kanaler, och letar aktivt nya onlinekunder på kreativa sätt. I samarbete med Ica Sverige arbetar de i frontlinjen för att utveckla ”framtidens butiksplock”.

Årets Ekoinsats

      Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och initiativ som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag som bidrar till branschens utveckling och får fler att upptäcka och välja ekologiska produkter. Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sitt ekologiska sortiment eller på annat sätt främjat den ekologiska utvecklingen?

      Vinnaren använder framgångsrikt:

      • Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar.
        Och visar:
      • Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologiska produkter.

      Jury:
      Rebecca Borg, Category Brand Manager Organic Food and Beauty, Midsona
      Cecilia Ryegård, VD, Agrovektor AB & Foodchain by Blockchain
      Caroline Hellbacher, Marknadsutvecklare, Krav
      Charlotte André, Vd, Organic Sweden
      Lisbeth Erstrand, Strategisk rådgivare Shopper Marketing, Retail House
      Ordförande: Mattias Larsson, Reporter, Fri Köpenskap

      Finalister

      Coop Järna

      Samarbeten inom kedjor och mellan butiker är viktigt. Men det är lika viktigt att kunna samarbeta och jobba tillsammans med leverantörerna. Coop Järna är ett utmärkt exempel på detta. Butiken har tack vare ett långsiktigt arbete, tydliga mål och ihärdig ansträngning nått fantastiska ekoandelar. Nästan var fjärde såld vara är ekologisk. Det är siffror som borde inspirera varenda butik i landet!

      Hemköpskedjan

      Tack vare Hemköpskedjans uttalade mål för den ekologiska försäljningen underlättar man både samarbetet mellan butikerna och arbetet för de enskilda butikerna samtidigt som man sätter krav på konkurrenterna. Målsättningen är inte heller bara fina ord. Tack vare ett systematiskt och långsiktigt arbete backar man upp målet med imponerande ekoandelar redan nu. Ett föredöme för branschen helt enkelt!

      Malmborgsgruppen

      När det saknas incitament uppifrån är det upp till butikerna själva att premiera det ekologiska. Att då samarbeta på lokal nivå är inte bara ett bra sätt för att höja sina egna andelar, man blir också en maktfaktor som kan sätta press på konkurrenterna. Malmborgsgruppen visar fina ekoandelar både i snitt och bland de enskilda butikerna, särskilt imponerande då man tillsammans omsätter nästan två miljarder. Hatten av!

      Årets Fiskavdelning

      Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som tillgängliggör och skapar mervärde i hela fiskavdelningen – både när det gäller manuell hantering över disk och packad sjömat i hyllan. Butikens personal arbetar aktivt med kunskap och inspiration för att lyfta sjömatens roll i dagens hälso- och miljömedvetna samhälle.

      I bedömningen är följande områden viktiga:

      • Sortiment – Sortimentet är kundanpassat, inspirerande, trendigt och fångar årets säsonger. Både när det gäller vardag, helg, manuell hantering och packad sjömat i hyllan.
      • Miljö – Butiken arbetar på ett hållbart sätt och undviker försäljning av rödlistade arter.
      • Nytänkande – Butiken jobbar på ett innovativt sätt med exponering och aktiviteter som väcker intresse och höjer kundvärdet.

      Jury:
      Charlotte Rapp, Manager Sverige, Norges Sjömatsråd
      Niclas Frejd, Kategorichef Färskvaror Produktion, Dagab
      Daphne Perlmutter, Produktutvecklare Fisk, Coop Sverige
      Anton Langé, Kategorichef färsk fisk, skaldjur, sill, kaviar, Ica Gruppen
      Mette Gemzöe, Fiskbranschens Riksförbund
      Ordförande: Hans Roos of Hjelmsäter, Key Account Manager, Fri Köpenskap

      Finalister

      Ica Maxi Nacka

      En välfylld och mångsidig fiskavdelning med ett brett sortiment som möter kundernas behov och önskemål. Produkterna presenteras med fokus på färskhet och hållbarhet, och den anpassade servicen ger en personlig och inspirerande upplevelse. Med sin kombination av kvalitet, variation och kundanpassning är Ica Maxi Nacka en värdig finalist i kategorin årets fiskavdelning. 

      City Gross Sundsvall

      Butiken utmärker sig genom sitt starka kundfokus på fiskavdelningen, där varje kunds behov står i centrum. Med en personlig och lyhörd service kombinerat med hög anpassningsförmåga skapar de en inbjudande och positiv köpupplevelse. Genom sitt engagemang och sin expertis ser de till att varje kund får en individuell upplevelse, och blir en naturlig finalist i kategorin Årets fiskavdelning.

      Coop Mellerud

      Coop Mellerud briljerar med sin enastående service och personalens genuina personliga engagemang på fiskavdelningen. Med stor kunskap och en smittsam glädje för sina sjömatsprodukter skapar de en varm och inbjudande atmosfär. Den höga tillgängligheten och viljan att alltid möta kundernas behov ger en kundupplevelse utöver det vanliga och en finalistplats i Årets fiskavdelning. 

      Årets Förbutik

      Vinnaren av Årets förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

      I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

      Medvetenhet om förbutikens betydelse för butikens lönsamhet Hög servicegrad och engagemang Inspirerande - lockar till impuls- och merköp Helhetsintryck Sortiment och utbud

      Jury:
      Amanda Herrström, TRADE  MARKETING SPECIALIST, ATG
      Annika K Pedersen, Chef Fältsälj, Svenska Spel
      Tobias Vinblad, Försäljningschef, Intrx
      Ordförande:
      Jacob Gündüz, Säljare, Fri Köpenskap

      Finalister

      Stora Coop Bromma

      Den här butiken har en förbutik utöver det vanliga, med engagerad personal i både förbutik och kassor. Det finns en vilja att hela tiden leverera en ännu bättre upplevelse till sina kunder om det är Elitloppet och travfest eller Triss-bonanza. I denna förbutik låter personalen kunden och dennes upplevelse stå i centrum!

      Ica Maxi Alingsås

      I sin nyligen ombyggda, moderna förbutik har de skapat en inbjudande och trevlig atmosfär för sina kunder. Butiken erbjuder ett brett utbud av grab-and-go-mat, snacks och dryck, vilket gör det enkelt för kunderna att hitta snabba och goda alternativ. Detta är en Förbutik som verkligen sticker ut och förtjänar att hyllas.

      Stora Coop Härnösand

      Tack vare noggrann planering kan butiken varje dag möta kundernas behov av spänning med hjälp av ett brett utbud av spel. Det engagerade förbutiksteamet på Stora Coop Härnösand lämnar inget åt slumpen för att skapa ett kundmöte i toppklass.

      Årets Frukt & gröntavdelning - svenskodlat

      Priset Årets frukt- och Gröntavdelning - svenskodlat tilldelas den butik som visar upp ett engagemang med ett särskilt fokus på svenskodlade alternativ. Denna kategori hyllar de butiker som inte bara presenterar sina produkter på ett inspirerande och inbjudande sätt, utan också tar på sig ledartröjan när det kommer till att främja en hållbar och medveten konsumtion, med ett tydligt fokus på det svenska.

      I bedömningen är följande områden viktiga:

      • Prioriterar svenskt före import
      • Fokus på hälsa och hållbarhet
      • Lyfter fram varor i säsong
      • Kreativa exponeringar av svenskodlat som lockar till försäljning året runt

        Jury:
        Magnus Nilsson, Vd, Odlarlaget (Odlarna.se/SydGrönt)
        Nils Thott, Commercial Director, CatMan Solution 
        Manuel Lemholt Berger, Chief Executive Officer and Co-Founder, MplusM
        Ola Dolck, Managing Director, SRC
        Ordförande: Mattias Larsson, Reporter, Fri Köpenskap

        Finalister

        Stora Coop Lund

        Stora Coop Lund är en gigant i dessa sammanhang och det är inte för inte. Butiken har inte bara en levande, färgglad och inspirationsrik frukt- och gröntavdelning, den säljer bra också! Lekfullhet men med respekt för råvarorna gör att Stora Coop Lund sticker ut även 2024.

        Ica Maxi Nacka

        En stor avdelning betyder inte nödvändigtvis kvalitet, men Ica Maxi Nacka utnyttjar sin storlek förtjänstfullt med vackra exponeringar och en sortimentsbredd som imponerar. Butiken följer och anpassar sig varsamt efter årstiderna och låter det svenskodlade få lysa. 

        Ica Maxi Östersund

        Ica Maxi Östersund har visat på stort engagemang för svensk odling genom att avvara en stor del av parkeringen för att bygga ett växthus för året-runt produktion av svensk gurka, jordgubbar och tomater. De vill kunna erbjuda sina gäster det bästa från orten alla dagar i veckan.

        Fernando Di Lucas Hederspris

        Vinnaren av Fernando Di Lucas hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att lyfta medelhavsmaten ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivoljan i centrum, mycket grönsaker och baljväxter, främjar folkhälsan samtidigt som smakerna är fantastiska. För att vinna priset ska man ge inspiration till en hälsosammare livsstil och genom kommunikation och exponeringar hjälpa kunderna att göra kloka och medvetna val utifrån medelhavsmatens breda smakpalett. Ett samhällsengagemang utanför kärnverksamheten är premierande.

        Skicka din nominering till inspiration@diluca.se

        Advisery Board:
        Fernando Di Luca, Grundare, Di Luca & Di Luca
        Mai-Lis Hellenius, Professor, Karolinska institutet
        Johan Dahl, säljkårschef, Di Luca & Di Luca
        Magnus Ekerhov, Försäljningschef, Di Luca & Di Luca
        Ordförande: Måns Falk, Chef Accademia Di Luca, Di Luca & Di Luca

        Finalister

        Ica Kvantum Skellefteå

        En butik som jobbar hårt på många fronter för att inspirera kring god mat och hälsa. Matinspiration, temadagar och middagslösningar är centralt. Medelhavsmaten går som en röd tråd genom butiken och den välutbildade personalen besitter hög kunskap om råvaror och matlagning. Ett seriöst arbete för att motverka matsvinn är meriterande.

        Ica Kvantum Kungsholmen

        En sedan länge stark kärlek till den hälsosamma medelhavsmaten, präglar butiken. Ett nära samarbete med bra leverantörer i kombination med högfrekvent provsmakning resulterar i matinspiration utöver det vanliga. Ett stort engagemang för minskat matsvinn och för samhällets mest behövande gör detta till en modern butik i ordets rätta bemärkelse.

        Ica Supermarket Knuten, Nyköping

        Månar om kundupplevelsen genom ambitiösa provsmakningar och härliga måltidlösningar med inspiration från medelhavet. Ett brett och ständigt förnyat sortiment inom medelhavs-kategorierna tyder på ett engagemang för hälsa genom vad vi äter. Två gånger årligen ordnas matmässa med inbjudna leverantörer. Drivs av kunnig och inspirerande personal och ett bra ledarskap.

        Årets Kassazon

        Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

        I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
        •  Medvetenhet om kassalinjens betydelse för butikens lönsamhet
        •  Sortiment och utbud i kassalinjen
        •  Inspirerande – lockar till merköp
        •  Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
        •  Högt engagemang hos kassamedarbetarna

        Jury: 
        Anders Larsson, Försäljningschef, Awal Concept AB
        Lars Lindström, Affärsutvecklare, Instore Business
        Patrik Carlsson, Head of Channel & Customer marketing, Haleon
        Patrik Axen, Merchandising Manger Nordics, Mars
        Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
        Fredrik Lemke, Marketing/Business Development, Toms
        Andreas Larsson, Category and Space Development Manager, Cloetta
        Carl-Henrik Persson, Manager Range & Space, Coca-Cola
        Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap

        Finalister

        Stora Coop Härnösand

        Stora Coop Härnösand är en butik som har implementerat den nya kassalinjen från Coop Nord på ett utmärkt sätt. Butiken drivs med stort engagemang av Sofie Sjölander och Satu Erkonen. Kassazonen är alltid välfylld med ledande märkesprodukter, och alla kriterier för Årets Kassazon uppfylls. Detta är ett starkt exempel på hur Coop Nord kan skapa ett fräscht och säljande intryck som verkligen sticker ut på den lokala marknaden.

        Ica Maxi Norrköping

        Besökare möts direkt av ett inspirerande blomtorg, strategiskt placerat nära kassazonen. Kassazonen är välorganiserad med upplysta "grab and go"-sektioner och tydlig vägledning antingen till traditionella kassor eller självscanning. Zonen erbjuder en harmonisk blandning av stilren träfinish i självutcheckningen och mörk metallinredning vid de traditionella kassorna. På väg till kassan får kunden möjlighet att plocka upp det lilla extra, och möts efter avslutat köp åter av blomavdelningen.

        Ica Supermarket Skrea Strand, Falkenberg

        Efter noggrann planering stod den nya kassalinjen färdig sommaren 2022. Med tydlig layout och maximerad yta har kassazonen lyft hela butikens atmosfär. Kombinationen av svarta gavlar, trädetaljer och stora glaspartier skapar en ljus och inbjudande miljö. Kassaledaren säkerställer att zonen är välfylld och följer planogrammet. Alla produkter i kassalinjen presterar högt på butikens artikelrankinglista, vilket gör denna kassazon maximalt optimerad för hög lönsamhet.

        Årets Leverantör

        Nominera er eller någon leverantör du tycker förtjänar en chans att bli Årets Leverantör! Vi söker kandidater som bidragit till att skapa mervärden till dagligvarubranschen.

        Priset har instiftats för att engagera, inspirera och lyfta fram:

        • Samarbeten i handelns alla led
        • Innovation och utveckling av sortiment, metoder och arbetssätt
        • Lönsamhetsutveckling
        • Kunskapsförmedling och rådgivning

          Välkomna med ansökan och lycka till.

        Jury:
        Mikael Pettersson, Butikschef Stora Coop Orminge, Coop
        Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends
        Ulrika Bernhoff, Vice vd, HUI
        Nina Ghazi, Kategoristrateg, Ica
        Sofia Schöldström, Head of KAM, ClearOn AB
        Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
        Omid Ghanbari, VD och medgrundare Matspar.se
        Ordförande: Fredrik Lindberg, sr. New Business Development Manager, NielsenIQ

        Finalister

        Famora Foods

        Famora Foods har visat imponerande tillväxt och innovation inom livsmedelsindustrin. Bolaget har framgångsrikt lanserat dadelsnacks, ökat sin närvaro i butiker och skapat starka samarbeten. Med ett starkt hållbarhetstänkande levererar Famora Foods högkvalitativa snacks, nötter och torkad frukt från sin moderna anläggning i Uppsala. Fokus på konsumenten, BRC-certifierad kvalitetssäkring och strikta livsmedelssäkerhetsrutiner garanterar produkter av högsta standard. 

        Arvid Nordquists kafferosteri

        Arvid Nordquist utmärker sig genom sitt starka fokus på hållbarhet och goda samarbeten i hela handelsledet. En aktiv säljkår och kunnig personal, som ständigt förmedlar kunskap, bidrar till företagets framgång. Som ett svenskt familjeföretag, grundat 1884, har Arvid Nordquist en lång tradition av att leverera stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter samtidigt som man strävar efter att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan.

        Nordic Green Food

        Nordic Green Food har utmärkt sig genom sin svenskproducerade asiatiska mat, med fokus på högkvalitativ tofu tillverkad i Vallentuna. God lönsamhet och stark marknadsposition visar på framgångsrika affärsstrategier. Familjen Lu har producerat svensk tofu i över 20 år. År 1998 introducerade de detta genuina hantverk i Sverige, och resan med Yipin började. En värdig finalist tack vare engagemanget för kvalitet, tradition och svensk produktion av asiatisk mat.

        Årets Lokalprodukt

        Syftet med Årets Lokalprodukt är att främja det svenska näringslivet och lyfta fram den eller de som arbetat med att ta fram årets bästa lokala produkt, produktion eller initiativ. Priset kan omfatta butik, leverantör eller person.
         
        Kriterier:
        • En aktör som visar handlingskraft i att gynna den inhemska produktionen
        • Resultat som leder till god tillväxt och lönsamhet 
        • Vågat satsa eller ställa om till en gynnsam och hållbar inhemsk produktion
        • En aktör som med sitt initiativ gynnat samhället, butik eller konsument
        • Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla svenska produkter eller produktion

        Jury: 
        Karin Rydberg, marknadschef, TePe
        Pontus Thureson, Generalsekreterare, Föreningen Foder och Spannmål
        Marie Gidlund, Verksamhetsledare, Sweden Food Arena
        Ingrid Landgren, tf vd, Livsmedelsakademin
        Ordförande: Mona Johansson, Chef red. Fri Köpenskap

        Finalister

        Gunnarshögs Gård

        På Gunnarshögs Gård är kärleken till rapsen påtaglig. Likaså passionen för hållbarhet och lokal förankring. Det har resulterat i produkter som både speglar det bästa från den skånska landsbygden och levererar en smakupplevelse. Gunnarshögs Gård är en populär utflyktsdestination och jobbar aktivt för att sprida kunskap om rapsen, med egna visningar och i forskningsprojekt. 

        Kiviks musteri

        Kiviks musteri är djupt förankrat i den skånska landsbygden och samarbetar både med lokala äppelodlare och stödjer den inhemska fruktodlingen. Hållbarhet och innovation har hög prioriterat. Hela tiden utforskas nya produkter och smakkombinationer. Men utan bin inga äpplen. Det vet Kiviks som i forskningssyfte byggt en imponerande nyttodjurpark för biologisk mångfald.

        Gårdsfisk

        Entreprenörer som vill göra skillnad och som med en tydlig idé, stort mod och ett innovativt förhållningssätt tagit stora steg mot att förändra en hel bransch från grunden. Mot alla odds har Gårdsfisk banat väg för en ny era av hållbar fiskproduktion, tack vare sin unika metod för att odla fisk på svenska gårdar. Det innovativa företaget lägger också stor vikt vid produktutveckling.

        Årets Medarbetare

        Årets medarbetare inom dagligvaruhandeln ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till butikens kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Denna medarbetare bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till butikens utveckling.

        I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
        • Hög kvalitet på servicen gentemot butikens kunder
        • Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
        • Gjort insatser utöver det vanliga

        Jury:
        Nils Hedström , Next U Systems 
        Ann Hennicks, HR chef, Ica 
        Charlotte Welin Zettelund, HR chef, Hemköp
        Helena Erlingsjö, HR Direktör/ GL Personal/ HR Director, Lidl Sverige
        Alexandra Berglund, HR-chef, Coop butiker och Stormarknader
        Helena Holmqvist, HR chef, City Gross
        Ordförande: Mona Johansson, Chef red, Fri Köpenskap

        Finalister

        Manar Alrahem, Ica Maxi Kungälv

        Som teamleader i frontlinjen har Manar Alrahem en enastående förmåga att främja arbetsglädje. Alltid först att hjälpa och redo att gå den extra milen. Hennes brinnande engagemang för att stödja, motivera och utveckla sina kollegor märks inte minst vid de introduktionsträffar som hon är med och leder. Hon är också grym på försäljning. Mystery Shopper-rapporter bekräftar att Manar levererar ett kundmöte utöver det vanliga, och lyckas få även de mest missnöjda på andra tankar. 

        Ilyas Özdemir, City Gross Boländerna, Uppsala

        Där andra ser problem, ser Ilyas Özdemir lösningar. Vanligtvis jobbar han på golvet, men tvekar inte att erbjuda en hjälpande hand när det krisar på färskvaruavdelningar. Han har lärt upp sig både i fisk- och- delikatessdisken samt i bageriet och kommer ofta med förslag på förbättringar. Med sin bakgrund inom restaurangbranschen har han alltid kunden i fokus. Aldrig stressad eller otålig är han en glädjespridare som får alla i sin omgivning att känna sig sedda och uppskattade. 

        Estelle Laakso, Coop Slite

        En ”egen produkt” som sedan hon var 13 år jobbat i flera av Coop Gotlands butiker. Med driv och engagemang har Estelle Laakso växt till en stjärna och som ny ställföreträdande butikschef har hon snabbt lyft butiken till nya höjder. Estelle jobbar aktivt för att stötta kollegor och ger gärna feedback. Hon är också kreativ och hittar på nya aktiviteter och skojiga upptåg. En ambassadör för butiken som skriver egna låttexter och skapar uppskattade reklamfilmer på sociala medier.

        Årets Mejeri- & Juiceavdelning

        Vinnaren av Årets Mejeri- & Juiceavdelning ska vara en butik som inspirerar sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i hela avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde. Butiken ska aktivt jobba med sortiment, enkel kundnavigering och effektiva kampanjer som höjer kundvärdet, lockar till nytänkande och merköp hos konsument och därigenom stärker butikens totala attraktionskraft.

        Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
        • Kundanpassat och inspirerande sortiment - För att kunna möta kundernas behov och inspirera till att prova nya produkter
        •  Öka ordinarieförsäljningen - Som också driver ökade marginaler och minskat svinn
        •  Inspirerande avdelning/kategori - Som leder till ökade antal poster och snittköp per kund
        •  Välstrukturerad avdelning med tydlig navigering - som förenklar och höjer kundupplevelsen
        •  Med engagerad mejeripersonal och hög servicegrad sätts kunden i centrum
        •  På ett framgångsrikt sätt ökar man både ordinarie- och kampanjförsäljning

        Jury:
        Jörgen Hansen, Category & Trade Manager, Skånemejerier
        Anders Eriksson Handlare, ICA Kvantum Vellinge 
        Addi Runolfsdottir, Senior Retail Consultant, SRC
        Christina Möller, Fil dr HC, Osec Matstudio
        Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap




        Finalister

        Ica Supermarket Knuten, Nyköping

        Ica Knuten fokuserar på matglädje för både vardag och fest med en mejeri- och juiceavdelning som alltid är fräsch och välorganiserad. Nyheter som färskpressad apelsinjuice, populära produkter samt ett ständigt förnyat sortiment. Butiken arbetar nära leverantörer och använder dagliga rutiner för att optimera avdelningen, som också fått en uppfräschning med blommor för en trivsam atmosfär. Tillsammans med kunderna jobbar butiken aktivt för att minska matsvinnet och skapa en modern och säljande avdelning.

        Stora Coop Ersboda, Umeå

        På Stora Coop Ersboda står kundens önskemål alltid i fokus, och butiken inspirerar med matglädje både i hyllor och på torg. Här kombineras trender med ett starkt köpintresse, där pris, ekologiskt och hållbarhet genomsyrar verksamheten. Genom engagerade medarbetare och nära samarbeten med leverantörer lyckas butiken erbjuda konkurrenskraftiga priser utan att kompromissa med kvalitet. Med ett stort fokus på att minska matsvinnet, hanterar butiken stora volymer och hjälper även leverantörer med överskottsvaror. 

        Ica Maxi Flygstaden, Halmstad

        Belägen nära Tylösand, lockar Ica Maxi Flygstaden kunder som värdesätter kvalitet och god service över pris. Butiken erbjuder en unik köpupplevelse med sin välkomnande atmosfär och höga servicegrad. Mejeriavdelningen har genomgått flera förbättringar, bland annat har juiceavdelningen omorganiserats för en luftigare kundupplevelse. Med temaveckor, lockande erbjudanden, ett brett sortiment och en satsning på svenska produkter inspireras kundernas till både hållbara och njutbara köp.

        Årets Ostavdelning

        Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ost¬avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

        Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
        •  Kundanpassa sortiment
        •  Öka ordinarieförsäljningen
        •  Inspirera avdelningen /kategorin
        •  Nytänkande i sortiment/exponering/planering
        •  Hög servicegrad med kunden i centrum
        •  Engagerad ostpersonal med egna initiativ 
        •  Maximera kampanjförsäljningen

        Jury:
        Sara Björk, Category Manager Cheese, Skånemejerier
        Eva Del Canto Mery, Vinnare Årets Ostavdelning 2023, Ica Kvantum Emporia
        Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
        Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
        Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap

        Finalister

        Ica Kvantum Kungsbacka

        Ica Kvantum Kungsbacka har visat gång på gång att det är en butik i framkant, inte bara med sitt breda sortiment utan även genom sitt engagemang för kundupplevelsen. Med en nyrenoverad ostavdelning som utstrålar exklusivitet och matglädje, har butiken skapat en plats där kunder kan upptäcka allt från lokala delikatesser till internationella specialiteter. Butikens fokus på kvalitet, unika ostsorter och välordnade exponeringar gör dem till en självklar kandidat för Årets ostavdelning. Efter att ha vunnit Årets butik förra året är de redo att kämpa om ännu en seger.

        Hemköp Stockholm City

        Ostdisken på Hemköp Stockholm City utmärker sig som en inspirerande destination i hjärtat av butiken. Med en imponerande manuell avdelning och ett unikt ostrum, där säsongens bästa ostar presenteras med omsorg, erbjuds kunderna en upplevelse utöver det vanliga. Deras nära samarbete med svenska producenter och fokus på kvalitet säkerställer ett brett och levande sortiment året runt. Den kunniga och engagerade personalen förhöjer kundupplevelsen, vilket gör Hemköp Stockholm City till en värdig finalist för Årets Ostavdelning.

        Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

        En imponerande ostavdelning som kombinerar kvalitet, ordning och enastående service på ett sätt som skapar en förstklassig kundupplevelse. Med ett noggrant utvalt sortiment där både klassiska favoriter och nya, spännande smaker får plats, visar butiken sin förmåga att möta och överträffa kundernas förväntningar. Den välorganiserade avdelningen är alltid inspirerande och inbjudande, vilket gör det enkelt för kunderna att hitta rätt. Ica Liljeholmen är också känt för sin innovation, med ständiga nyheter och kreativa lösningar som håller butiken i framkant. 

        Årets Tidskriftsbutik

        Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.
        Priset har instiftats för att stimulera:
        •  Tidningsförsäljning i butik
        •  Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
        •  Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
        •  Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten

        Jury:
        Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
        Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
        Anders Juhlin, Vd, Keesing Norden
        Cecilia Öster, Verksamhetsledare, Livsmedel i fokus
        Ordförande: Johan Croon, Reporter, Fri Köpenskap

        Finalister

        Ica Supermarket Knuten, Nyköping

        Med inställningen att göra allt vad man kan för att öka försäljningen är den här butiken toppad med allt som finns att erbjuda. Ett gediget uppföljningsarbete – som rätt titlar på rätt plats både i butik och tidningshylla – tillsammans med nyfikenheten och lusten att våga prova nya idéer gör den till en levande butik i toppklass. Att försäljningen dessutom ligger en bra bit över butikens totala utveckling imponerar.

        Stora Coop Sörböle, Skellefteå

        Efter en ombyggnad för ett par år sedan var det självklart att tidskriftsavdelningen skulle ha en bra placering. Det var utgångspunkten för den framgångssaga som butiken har haft med tidskriftsförsäljningen under en längre tid. Bakom de ständigt ökande siffrorna ligger ett stort engagemang, som har gjort den till en av de största tidskriftsbutikerna inom sin kedja. Och det är bara en tidsfråga innan den blir störst.  

        Ica Kvantum, Piteå

        Hela butiken domineras av raka rader med ordning och reda, så även den lockande tidskriftsavdelningen. Här finns tydliga dagliga rutiner, där vardagliga stordåd är lägsta ribban. Nyckelfaktorerna är synlighet och nåbarhet, vilket lagt grunden till den ökande försäljningen. Med en av de snyggaste placeringarna bland kylda drycker vid kassorna är butiken ett kvitto på att om man gör rätt saker så finns inga begränsningar.

        Årets Delidisk

        Årets Delidisk, en destination som är hjärtat i butiken! Med engagerade, passionerade och kunniga kollegor får delidisken en helhet och atmosfär som inspirerar till det lilla extra, för vardag och helg. Delidisken är en avgörande faktor när kunden väljer butik.

        Är ni, eller känner ni till en potentiell vinnare? Nominera nu!

        OBS! Med Delidisk menas:
        Manuell kött och chark, ost, färdigmat, kringprodukter/sambandsvaror tillhörande delipackade produkter samt halvmanuella deliytan.

        JURYN KOMMER ATT TITTA SÄRSKILT PÅ FÖLJANDE KRITERIER:
        • Atmosfär & exponeringar: Delidisken ska på ett inspirerande sätt framhäva produkter och på så sätt inspirera kunden till att göra bra och spännande val.
        • Miljö: Fräschör, ordning och reda. 
        • Kommunikation: Rätt material, skyltning och relevant information.
        • Sortiment: Vågar ge utrymme och satsa på ett sortiment för att inspirera, utmana och utveckla den kulinariska kundupplevelsen.
        • Kundbemötandet vid disk
        • Helhetsupplevelse och wow-faktor: Vad gör att er delidisk sticker ut och att kunderna väljer er

        Jury:
        Anton Nakic, Vd, Bon Cena
        Staffan Fri, Purchasing Manager, ATRIA
        Lennart Wallander, COT, Food & Friends
        Martin Åberg, Vd och konsult, Gourmet & Design
        Jennie Walldén, Vinnare av årets mästerkock & grundare av UMAFood
        Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap  

        Finalister

        Duå Umeå

        Duå har visat att de är en ledande aktör inom dagligvaruhandeln. Med ett noggrant utvalt sortiment av både lokala delikatesser och internationella specialiteter erbjuds kunderna en unik smakupplevelse. Den kunniga personalen ger alltid värdefulla råd och tips, vilket förhöjer kundupplevelsen ytterligare. Delikatessdisken är ett lysande exempel på kvalitet och noggrannhet. Varje produkt är utvald med omsorg för att möta och överträffa kundernas förväntningar. 

        Ica Maxi Nacka

        Butiken utmärker sig genom sitt enastående utbud och sin passion för delikatesser i alla dess former. Med ett sortiment som sträcker sig över hela världen erbjuds en inbjudande och fräsch delidisk fylld med smakupplevelser. Sortimentet förnyas kontinuerligt, och butiken är innovativ när det kommer till nya måltidslösningar, vilket gör varje besök till en ny upptäcktsfärd. Deras förmåga att anpassa sortimentet efter säsong visar på både hållbarhet och en vilja att ge kunderna något nytt. 

        Ica Maxi Helsingborg

        Här finns en otroligt stor och spännande delidisk. Med ett brett utbud av salami, lufttorkat kött och egenproducerad mat erbjuds något för alla. Ostdisken är fylld med unika och trevliga ostar, och den egna marmeladen är ett extra plus. Delidisken erbjuder även läckerheter som mandlar och tryffel, vilket skapar en inbjudande atmosfär. Ett engagerat och kunnigt team presenterar nyheterna på ett inspirerande sätt, och vågar vara nytänkande och samtidigt sätta kvalitet i fokus. 

        Årets Hemmakontor - delas ut i Örebro

        Vinnaren ska vara en butik som har insett den ökande betydelsen för hemmakontoret i dagligvaruhandeln och den som genom engagemang & affärskänsla skapat en säljande kategori i sin butik.”

        I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
        • Rätt sortimentmix i kategorin
        • Avdelningen lockar till merköp
        • Snygg och inspirerande avdelning
        • Engagerad personal

        Jury: 
        Peter Karlsson, NORDIC KAM, Pilot
        Martin Moström,VD/strategic adviser, Retail House
        Jan-Olof Vegholm, Vd, Pilot
        Ordförande:Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap

        Vinnare: Ica Maxi Kristianstad

        Ica Maxi  Kristianstad

        Butiken har under flera år målmedvetet jobbat med att visualisera avdelningen genom att ständigt jobba med planering och Second placement. Detta lockar konsumenten till att uppleva en välsorterad avdelning som lockar till merköp.
        Som ett kvitto på det så har avdelningen visat en positiv utveckling de senaste åren och med en personal har med stor entusiasm så borgar det för en fortsatt positiv utveckling.
        Vinnaren är Ica Maxi Special Kristianstad.

        Finalister

        Ica Maxi  Kristianstad

        Ica Maxi Göteborg

         På Maxi Ica Stormarknad Göteborg har man skapat en stor och öppen avdelning för hemmakontoret som effektivt fångar kundernas intresse. Genom att strategiskt placera många kampanjplatser med aktuella och relevanta artiklar, och att på ett skickligt sätt utnyttja centralt utsända skyltar, har butiken lyckats maximera sin synlighet och attraktionskraft. Avdelningens placering i kundflödet är väl genomtänkt, vilket ytterligare förstärker deras framgång.

        Ica Maxi  Kristianstad

        Maxi Ica Stormarknad Gävle

        Maxi Ica Stormarknad Gävle har på ett föredömligt sätt placerat sin hemmakontorsavdelning, vilket bidrar till en smidig och tilltalande kundupplevelse. Med noggrant utförda säljpunkter utanför de ordinarie hyllorna och en personalstyrka som är både trevlig och hjälpsam, skapar de en avdelning med utmärkt ordning och struktur. Deras engagemang i att skapa en positiv och effektiv shoppingmiljö för hemmakontorsprodukter är beundransvärt.

        Ica Maxi  Kristianstad

        MAXI Ica Stormarknad Kristianstad

        Med en imponerande tillväxt på cirka 5% för hemmakontoret, i kontrast till en nedgång inom övrig special, har MAXI ICA Stormarknad Kristianstad visat att de är ledande inom sitt område. Deras specialavdelning är mycket välplacerad och erbjuder en stor, luftig miljö som gör shoppingupplevelsen både trevlig och inspirerande. Med engagerad och kunnig personal som bidrar till att kunderna får den bästa möjliga servicen, ser framtiden ljus ut för hemmakontorsavdelningen.

        Årets Äggavdelning - delas ut i Örebro

        Med nytänkande och stort engagemang arbetar butiken målinriktat för att öka butikens försäljning av ägg. Genom ett tydligt fokus på äggets mervärden, inspirerar och utbildar butiken sina kunder att öka sin konsumtion av Världens smartaste livsmedel – ägget.

        Exempel på aktiviteter som butiken kan/bör genomföra:
        • Engagera och utbilda mejeri- och färskvaruansvarig
        • Nytänkande i sortiment, exponering, inredning och kategorisering
        • Utbilda konsumenten i äggets hälsofördelar
        • Inspirera och informera om ägget som kökets viktigaste råvara
        • I vilken grad man jobbar med att locka shoppern till merköp

        Jury:

        Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare, Svenska Ägg
        Piere Nordin, Valio
        Martin Moström, VD och strategic adviser, Retail House
        Fri Köpenskap/ Ordförande: Jan Ahmadi, Reporter, Fri Köpenskap

        Vinnare: Stora Coop Visby

        Stora Coop Visby

        Vinnaren av Årets äggavdelning har på ett kreativt sätt satt ribban för hur äggförsäljning i butik ska gå till. Synligheten, innovationen och kommunikationen lämnar inga tvivel om att det är en kunnig och engagerad personal som jobbar där. Lika lite tvekan är det kring att kunderna som träder in blir inspirerade – och förhoppningsvis leder detta pris till att även andra butiker blir det.
        Vinnaren är Stora Coop Visby.

        Finalister

        Stora Coop Visby

        Ica Kvantum Sollentuna

        Att Ica Kvantum Sollentuna kan visa upp en rejäl volymökning i äggavdelningen och en imponerande försäljning av ekologiska ägg är inte förvånande. Butiken jobbar tydligt och målmedvetet med en exponering som gör att man inte missar äggen, oavsett om de är bruna, vita eller gröna.

        Stora Coop Visby

        Ica Maxi Botkyrka

        På Ica Maxi Botkyrka är man engagerade i att informera kunderna om äggets fördelar och användningsområden. Man jobbar kreativt med samexponeringar och kampanjer för att så många som möjligt ska kunna dra nytta av kökets viktigaste råvara. En ägg-ceptionell butik helt enkelt. 

        Stora Coop Visby

        Stoora Coop Visby

        Att konsumera ägg är alltid härligt. Men Stora Coop Visby har också gjort det till en angenäm upplevelse att handla dem. Med en helt unik avdelning där man jobbar med både ljud och det visuella sätter man ägget i fokus på ett föredömligt sätt.