Årets Arbetsgivare

Priset Årets Arbetsgivare ska premiera en arbetsplats inom dagligvaruhandeln som skapat ett hållbart arbetsliv för sina anställda och som ser medarbetarna som nyckeln till framgången. Arbetsgivaren ska ha utmärkt sig för ett bra arbetsklimat med proaktiv personalförsörjning och kompetenslyft för medarbetarna.

Nomineringskriterier:
  • Arbetsgivaren ser och uppmärksammar medarbetarnas betydelse för företagets framgång
  • Arbetsgivaren ska ha vidtagit åtgärder för att kontinuerligt utveckla medarbetarna
  • Arbetsgivaren prioriterar jämställdhet och mångfald högt och ser det som självklara delar av verksamheten
Jurymedlemmar
Peter Paunovic, VD, Yobber
Camilla af Trampe, HR-manager Ica Maxi Växjö
Emil Boson, partner och delägare, Boosta Mat & Sälj
Fredrik Lange, Forskare och programansvarig för Retail Management-programmet, Handelshögskolan
Anna Carlsson, HR Digitaliseringspodden
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

Årets Fiskavdelning

Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som tillgängliggör och skapar mervärde i hela fiskavdelningen – både när det gäller manuell hantering över disk och packad sjömat i hyllan. Butikens personal arbetar aktivt med kunskap och inspiration för att lyfta sjömatens roll i dagens hälso- och miljömedvetna samhälle.

I bedömningen är följande områden viktiga:
  • Sortiment – Kundanpassat, attraktivt, nytänkande och trendigt som speglar vardag och helg, packat och manuellt, samt fångar säsonger över året.
  • Miljö – Butiken arbetar på ett hållbart sätt och undviker försäljning av rödlistade arter.
  • Nytänkande – Butiken jobbar på ett innovativt sätt med exponering och aktiviteter som väcker intresse och höjer kundvärdet.
Jurymedlemmar
Karolina Nygren, Marknadschef, Fiskeriet
Sigmund Björgo, Fiskeriutsending Sverige, Norges sjömatråd
Markus Pettersson, Inköpschef färsk fisk och skaldjur, Axfood
Madelene Rispe, Kategorichef färskvaror, Bergendahls
Staffan Fri, Kategori- och inköpsansvarig, manuell, deli foodservice, Coop
Fredrik Arvius, VD, Nicoya AB
Lovisa Rothman, Kategorichef Färsk Fisk & Skaldjur, Ica Gruppen
Juryordförande: Pontus Nyman, Nyhetschef Fri Köpenskap

Årets Hållbarhetsinitiativ

Syftet med Årets Hållbarhetsinitiativ är att främja dagligvarubranschens arbete med hållbar utveckling mot en mer hållbar miljö. Priset kan omfatta butik, leverantör eller enskild person.

De kriterier juryn kommer att bedöma är:
  • Ett hållbart initiativ eller projekt med potentiell varaktig förändring
  • En aktör som visar på handlingskraft inom hållbar utveckling
Jurymedlemmar
Katarina Lundell, Marknadschef, Pantamera
Pontus Björkdahl, Hållbarhetschef, Retursystem
Katarina Rosenqvist, VD, Ecobalance
Louise Ungerth, VD, Ungerth&Co
Juryordförande: Peter Olofsson, Chefredaktör, Recycling & Miljöteknik

Årets Leverantör

Nominera ditt företag eller någon du tycker förtjänar en chans att bli Årets Leverantör! 
Finns det något ni är extra stolta över som bidragit till att skapa mervärden för handeln?
Har ert företag eller organisation gjort det där lilla extra och lyckats speciellt bra med till exempel en nyhetslansering, en kampanj eller ett innovativt arbetssätt under året som gått? Det kan vara stort som smått som har ökat värdet för butiken, kunden och/eller medarbetarna.

Priset har skapats för att stimulera:
  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment och metoder
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling och rådgivning
Jurymedlemmar
Sofia Schöldström, Sr. Key Account Manager, ClearOn AB
Helen Zakrisson, Kategoriområdeschef Fisk, Skaldjur och Färdigmat, Axfood 
Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends 
Jonas Arnberg, VD, HUI Research AB
Mikael Pettersson, Butikschef, Stora Coop Orminge
Julia Lindberg, Chief Category Officer, MatHem.se
Maria Slars Paulsson, Kategorichef - Mejeri, ICA Sverige AB
Johan Colliander, Redaktör Food Supply
Juryordförande: Fredrik Lindberg, Sr. New Business Development Manager, Nielsen

Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnaren av Årets Kött- och Charkuteriavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom att med engagemang och stor kunskap om kött, kombinerat med affärskänsla, lyfta fram köttavdelningen. 

Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar med:
• Att förmedla kunskap om kött i allmänhet och svenskt kött i synnerhet
• Kunniga och engagerade medarbetare
• Praktiska säljlösningar som inspirerar till merköp och nya matupplevelser
• Sortiment som är attraktivt och matchar kundernas efterfrågan

Covid19-pandemin påverkar fortfarande handeln 2021. Därför vill vi inom denna kategori också premiera den köttavdelning som erbjuder ett attraktivt sortiment både på kort och lång sikt och snabbfotat och lyhört anpassar sig efter förändringarna som påverkar såväl leverantörer som kunder. 
Jurymedlemmar
Karin Amedé, Kommunikationschef, Svensk Kött
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Magnus Pettersson, Försäljningschef, Jakobsdals
Eric Persson, Food and Strategy Consulting, Crossover Creative
Juryordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare Fri Köpenskap

Årets Skönhetsavdelning

Vinnaren av Årets Skönhetsavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med att lyfta fram skönhetsavdelningen och dess produkter.

Priset har instiftats för att främja:
  • Aktivt arbete med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
  • Ökad försäljning och lönsamhet för butiken
  • Ökat värde för konsumenterna genom att erbjuda inspiration och relevant sortiment på rätt plats
  • Ökad kommunikation och vägledning i skönhetsavdelningen
  • Förståelse för skönhetsavdelningens nytta för hela butiken
Jurymedlemmar
Pernilla Hedén Hotti, Field Sales Manager, L’Oréal
Campbell Peacock, VD/Konsult, Mercian Consulting
Sofia Thorén, We are united
Titti Bergholtz, Konsult, Future Management
Juryordförande: Claes Holmström, Mediachef Fri Köpenskap

Årets Kassazon

Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
  • Medvetenhet om kassazonens betydelse för butikens lönsamhet
  • Sortiment och utbud i kassalinjen
  • Inspirerande – lockar till merköp
  • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
  • Högt engagemang hos kassamedarbetarna
Jurymedlemmar
Michael Johansson, VD, Awal
Sara Wallner, Category Manager, Johnson & Johnson
Malin Dagnert, Strategisk projektledare, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Camilla Wickman, Channel Marketing Manager, Coca- Cola
Patrik Axén, Merchandising Manger Nordics, Mars
Andreas Larsson, Category and Space Development Manager Sales , Cloetta
Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
Juryordförande: Claes Holmström, Mediechef Fri Köpenskap

Årets Syftesdrivna ledare

Vinnaren av Årets Syftesdrivna ledare är en person som har en tydlig vision att vilja påverka sin omvärld till något bättre genom att driva sin affär på ett syftesdrivet sätt samt genom ett tydligt ledarskap. Personen har visat att det är möjligt att ge upp kortsiktiga vinster för det långsiktiga, hållbara resultatet. Genom ett ledarskap som bygger på tillit, skapar personen en kultur runt omkring sig som bygger på sunda värderingar och möjligheter. Vi ser även att Årets Syftesdrivna ledare har en klar och tydlig vision om hur man utvecklar sina medarbetare, delegerar och skapar motivationsfaktorer. Vidare har personen fokus på att det är välmående i grunden som skapar bättre produktivitet och resultat för en hållbar framtid. Personen har modet att utmana och driva det som hen anser är rätt och ser till helheten för företaget med det långsiktiga syftet i fokus.

I bedömningen tittar vi särskilt på:
  • Ledarskap - förmåga att leda, motivera, inspirera samt utveckla individer/team
  • Hållbarhet - leder en syftesdriven affärsvision där både människor, miljö och socialt perspektiv står i centrum
  • Resultat - visar att hens agerande leder till långsiktigt god tillväxt och lönsamhetsresultat i den verksamhet som hen leder.
Advisory board
Brune Tavell, VD, Academic Search
Carl-Johan Stålhammar, VD Coop Gotland och 2019 års vinnare
Henrik Samuelsson, VD, Santa Maria och Risenta
Alexandra Callegari Lindholm, HR Direktör, Orkla Foods Sverige
Björn Levin, Business Director och Grundare, BrandEcho
Jörgen Bergqvist, VD, Fiskeriet
Jennifer Friman, VD, Movement Group Nordic


Årets Matinspiration

Vinnaren av priset Årets Matinspiration ska vara en butik, butikskedja eller ett företag som genom sitt arbete med matinspiration skapat mervärde för konsumenter och/eller kunder. Vi vill med priset främja kärleken till mat och hur den sprids vidare från proffs till amatör.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:
  • Inspiration – Lockar till nyfikenhet
  • Exponering – Lyfter fram matglädje och andas nytänkande
  • Kommunikation – Fångar intresset och skapar relationer
  • Upplevelse – Vackert för ögat, positiv känsla 
Jurymedlemmar
Robert Bodin, Försäljningschef, Paulig 

Fredrik Malmstedt, Kock, Malmstedt Mat & konsult
Anne Falkirk, VD, Falkirk & Friends
Christina Möller, Fil dr HC, OSEC-Matstudio
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:
  • Personal – kunnig, engagerad, hög servicegrad och kund/leverantörsorienterad
  • Sortiment – kundanpassat, mångfald, nytänkande och trender
  • Lönsamhet – aktivt arbetande för att sälja mer både i och utanför ordinarie avdelning
  • Exponering – tydlig, spännande, överraskande, säljande och inspirerande
  • Utformning – en brödavdelning som är enkel att hitta i, med innovativ
    inredning, belysning och en kommunikation som ger en helhet för alla kategorier i brödavdelningen
  • Miljösmart – aktivt arbetande för att minska matsvinnet i brödavdelningen
Jurymedlemmar
Henri Ackman, Rektor Polfärskt Affärsskola, Polfärskt Bröd AB
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Stina Levisson, Trade Marketing Manager, Polarbröd
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer
Lennart Wallander, VD, Food & Friends
Juryordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare Fri Köpenskap

Årets Ekoinsats

Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och personer som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel, i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag eller en person i branschen som genomför initiativ som får fler att upptäcka och välja den ekologiska maten.
Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sina ekologiska varor, en person som bidrar till att lyfta ekologi i den offentliga debatten, någon som skapat ett ekologiskt initiativ i sitt närområde eller på annat sätt främjat den ekologiska sektorn?

Vinnaren använder framgångsrikt
  • Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar
    Och visar:
  • Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologisk mat.
Jurymedlemmar
Anna Lindholm, Brand Manager Organic, Midsona
Cecilia Rygård, VD, Agrovektor AB & Foodchain by Blockchain
Martin Moström, Strategisk rådgivare/Partner, Retail House
Erik Elvingsson Hedén, Managing Director & Founder, SB Insight
Anita Falkenek, VD, Krav
Juryordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare Fri Köpenskap

Årets Tidskriftsbutik

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

Priset har instiftats för att stimulera:
  • Tidningsförsäljning i butik
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
  • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
  • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten
Jurymedlemmar
Daniel Andersson, VD, Tidsam
Kristina Arvidsson, Intäktschef magasin lösnummer, Bonnier News
Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
Pär Bygdeson, VD, Livsmedelshandlarna
Juryordförande: Siw Kejonen, Reporter Fri Köpenskap

Årets Vegobutik

Vinnaren av Årets Vegobutik ska vara en butik som verkligen bestämt sig för att satsa på de gröna alternativen. Där man ser potentialen i växtbaserade proteinkällor och färdigrätter, och ger produkterna placering och utrymme därefter. En sann inspiratör för både kunder och branschkollegor.


Juryn vill med priset lyfta en butik som arbetar framgångsrikt med:
  • Sortimentet: Här finns ett brett, spännande och uppdaterat sortiment i den färska såväl som i den frysta avdelningen. 
  • Varupresentationen: Man visar nytänkande och kreativitet när det gäller exponering och varuläggning. 
  • Tillgängligheten: Sortimentet syns tydligt och det är enkelt för kunderna att hitta de växtbaserade alternativen.
  • Kommunikationen: Butiken är tydlig med sin profil och bjuder generöst på både inspiration och kunskap. Man hittar tillfällen att lyfta vego och att aktivera sortimentet.
Jurymedlemmar
Anette Dremo, Head of Marketing and Communications, Bama Nordic AB 
Ola Dolck, VD, Scandinavian Retail Center
Mattias Kristiansson, chefredaktör, Vegomagasinet
Mikael Igestrand Johansson, Försäljningschef Färskt & Mejeri, Movement Group
Juryordförande: Veronica Rönnlund Aldman, Journalist & Photographer, Fri Köpenskap

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som tydligt visar ett engagemang för att med cirkulärt förpackningstänk lyfta försäljningen av dryck i hela butiken, dvs både i avdelning, i kylar samt skapa attraktiva måltidslösningar.

Kriterier för att vinna

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck
  • Rättmätig yta och placering för dryck i butik
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt


Jurymedlemmar
Annika Tjernström, Coca-Cola
Roger Sjödin, Road Work Retail
Åsa Geremyr Hansén, Senior Adviser, Marketing Clinic
Anne Hägglund , Consultant, Scandinavian Retail Center
Juryordförande: Pontus Nyman, Nyhetsansvarig, Fri Köpenskap

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik är en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:
  • Matglädje 
  • Tillväxtorientering
  • Innovation och förnyelse som tillfredsställer verkliga behov hos kunden
  • En köpupplevelse utöver det vanliga
  • Butiken ska ha funnits i minst två år
  • Butiken måste visa lönsamhet över tid
Jurymedlemmar
Peter Erikson, VD och Koncernchef, Storesupport
Johan Kaij, Senior Advisor, Marketing Clinic
Pontus Öster, Distriktschef, Tingstad Papper
Christina Möller, Osec Matstudio
Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap
Juryordförande: Per Nilsson, Affärsutvecklare, Gruppo di Luca

 

Årets Ostavdelning

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ostavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
  • Kundanpassat sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelningen/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad ostpersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen
Jurymedlemmar
Christian Bona, Key Account Director, Skånemejerier
Claes Ottosson, Vinnare 2020, ICA Kvantum Hovås
Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
Juryordförande: Claes Holmström, Mediechef Fri Köpenskap

Årets Förbutik

Vinnaren av Årets Förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
• Helhetsintryck
• Sortiment och utbud
• Hög servicegrad hos kassamedarbetarna
• Inspirerande – lockar till merköp
• Medvetenhet om förbutiken betydelse för butikens lönsamhet
Jurymedlemmar
Amanda Herrström, Trade Marketing Specialist, ATG
Tove Kandell, Svenska Spel
Malin Dagnert, Strategisk projektledare, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Juryordförande: Claes Holmström, Mediechef Fri Köpenskap

Fernando Di Lucas Hederspris

Priset ges till butik som inspirerar kunden till en hälsosammare livsstil.
Vinnaren av Fernando Di Lucas Hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivolja i centrum samt mycket grönsaker och baljväxter gör gott för hälsan, samtidigt som smakerna är fantastiska. Det gör att vi vill premiera butiker som genom kunskap och inspiration förenklar för kunden att göra kloka och medvetna val utifrån Medelhavets breda smakpalett.
Advisory Board
Fernando Di Luca
Mai-Lis Hellenius, Professor
Eva Junevad, Marknadschef
Måns Falk, Accademia di Luca
Magnus Ekerhov, Försäljningschef


Årets Mejeriavdelning

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
  • Kundanpassa sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Få engagerad mejeripersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen
Jurymedlemmar
Maria Rydje,Customer Marketing Manager, Skånemejerier
Anders Eriksson, Handlare, ICA Kvantum Vellinge 
Richard Sverkersten, Senior Retail Consultan, SRC
Madeleine Elisasson, Projektledare, Säljutveckling
Juryordförande: Claes Holmström, Mediechef Fri Köpenskap