Årets Brödavdelning
Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.
I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:
- Personal Kunskap – Engagemang – Servicegrad - Kundorienterad
- Sortiment
- Mångfald – Nytänkande – Säsong – Trender - Kundanpassat
- Lönsamhet
- Hylloptimering – Inspirerande exponeringar – Uppföljning
- Visualisering av brödavdelningen
Jury:
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Henrik Trahn, Trade Marketing Manager, Polarbröd
Andreas Sande, Sr. Shopper Marketing & Sales Analyst, Fazer Bröd
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer AB
Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap
Ordförande: Henri Ackman, Chef Butiksutveckling, Polfärskt Bröd AB
Vinnare: Ica Kvantum Landvetter
Årets vinnare har en ambition att utveckla sin brödavdelning och ligga steget före sina konkurrenter. Genom att ständigt investera i personal, sortiment och utformning av brödavdelningen, sticker vinnaren ut bland alla andra duktiga kandidater i årets tävling.
Årets Butik
Årets Butik har skapat lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik ska ha funnits i minst två år och vara en destination värd en omväg.
Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:
- Matglädje och köpupplevelse
- Tillväxtorientering
- Innovationsgrad
- Drift och helhet
- Hållbarhet
- Butikens roll på sin marknad
Jury:
Magnus Rosén, Vd, Strongpoint
Johan Kaij, Retailstrateg/Grundare, Circel
Joakim Bengtsson, ansvarig för Mat & Närmarknad, Ica
Frida Åkerlund, Partner/COO, Retail Academics
Johan Dahl, Affärsutvecklingschef, Hemköp
Magnus Wåhlander, Vd, Coop Mitt
Ordförande: Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Kvantum Skellefteå
För att bli Årets butik krävs en jämn och hög nivå på driften genom hela butiken. Årets vinnare levererar detta och så mycket mer. Här finns en genuin vilja att alltid bli bättre och med den senaste ombyggnaden har verksamheten tagits till en ny nivå. På den här butiken känner man sin marknad väl och verkar i nära dialog med de lojala kunderna för att förbättra kundupplevelsen.
Årets Butikskök
Årets butikskök har tagit tiden till sig och trots utmaningarna i samhället utvecklat sitt sätt att tänka kring sin satsning på måltidslösningar. Man har med mod, affärsmannaskap och kvalitet hittat ett sätt att inspirera i branschen och visat förståelse för kunder och gäster. Man har också ett tydligt hållbart arbetssätt med miljö, energi och svinn i fokus. Årets butikskök kan vara såväl ett restaurang- som produktionskök.
Kriterier:
Årets butikskök ska vara:
• Kreativt – Man har med samtidens utmaningar hittat nya eller utvecklat befintliga sätt att arbeta
• Djärvt – Butiken uppvisar visioner & mod
• Hållbart – Man jobbar aktivt med synergier mellan avdelningar för att främja hållbarhet.
• Banbrytande – Butiken går till stor del sin egen väg och är en förebild för andra i branschen.
Jury:
Andreas Nyström, Projektsäljare, Perfecta Storkök
Johan Haglund, VD, Haglund Industri
Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje, Coop Butiker och Stormarknader AB
Tina Scherman, Affärsutvecklare Måltidslösningar, CULINARICA / ICA
Andreas Stenberg, Vd, Restaurangakademien och Bocuse d´or
Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Supermarket Fäladstorget
Med ett butikskoncept som i allra högsta grad är kreativt och djärvt får kunderna ett måltidserbjudande med rötterna i lokala råvaror med hållbarhet i absolut fokus. Vinnaren har viljan att ta på sig ledartröjan och visa andra i branschen en ny väg. Med sitt breda utbud och fokus på personligt bemötande ger årets vinnare kunderna en restaurangupplevelse – fast hemma.
Årets Kött- & charkavdelning
Vinnaren av Årets Kött - & Charkavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom affärskänsla, engagemang, kreativitet, och kunskap.
Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar för:
- Engagerade, kunniga och självständiga medarbetare
- Förmedla hantverket och traditionen inom svensk charkuteri- och köttproduktion
- Lyfta fram sortiment och produkter med svensk råvara och lokal svensk anknytning, samt förmedla dess fördelar
- Säljande och inspirerande exponeringslösningar samt kampanjer som bidrar till merköp och nya matvanor hos konsumenten
- Marknads- och tidsanpassat sortiment med bredd
- Tilltalande och innovativ butiks- och avdelningsmiljö
- Ett minskat matsvinn och ökad hållbarhet.
Jury:
Magnus Därth, VD/Managing Director, Kött & Charkuteriföretagen
Bosse Bäckdén, Key Account Manager, Jakobsdals
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Karin Amedé, Kommunikationschef, Svenskt Kött
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Eric Persson, Försäljning, Protos
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Supermarket Medis
Med utgångspunkt i att minska matsvinnet i den manuella köttdisken har årets vinnare hittat ett alldeles eget uttryck. I den unikt designade butiken tillåts egenvaccat kött och charkuterier breda ut sig över hela färskvaruavdelningen i snygga exponeringar. Med ett brett utbud av både kött och charkuterier blir även den mest kräsna kunden nöjd.
Årets Dryckesbutik
Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som lyfter försäljningen av dryck i hela butiken, dvs i avdelning, kylar och på övrig yta. Butiken skall också lyckas skapa attraktiva måltidslösningar samt jobba aktivt med ett cirkulärt förpackningstänk.
Kriterier för att vinna
• Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck, med bättre utveckling än jämförbara butiker
• Ett attraktivt och effektivt sortiment av dryck med rättmätig yta och placering i butik där fördelningen mellan olika dryckessortiment baseras på värde och lönsamhet
• Inspirerande avdelning, extra säljplatser och måltidslösningar
• Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
• En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt
Jury:
Annika Tjernström, Senior Manager, Category Planning, Coca-Cola
Anne Hägglund, Consultant, Scandinavian Retail Center
Fredrik Lundberg Creative Director & Partner Food&Friends
Johan Croon, Reporter och representant, Fri Köpenskap
Ordförande: Åsa Geremyr, Senior Adviser, Knowit AB
Vinnare: Ica Kvantum Eslöv
Årets vinnare inspirerar sina kunder att handla dryck längs med hela kundvarvet. Här lyfter man fram lokala drycker tillsammans med de större varumärkena, både i den välplanerade dryckesavdelningen och på personligt utformade säljplatser i butiken. Vardag som helgdag, gör de det enkelt för kunderna att hitta färdiga måltidslösningar där kylda drycker självklart är inkluderade.
Årets E-handlare
Årets e-handlare ligger i framkant och driver en framgångsrik och effektiv e-handel med dagligvaror som bidrar till att skapa lönsamhet, förhöja köpupplevelsen och driva utvecklingen av e-handlad mat framåt.
Juryn bedömer följande kriterier:
- Hur e-handeln bidrar till att skapa ökad försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet.
- Hur e-handeln påverkar lönsamheten för butiken/företaget.
- Kundupplevelse; webbshop, kunderbjudande, sortiment, kommunikation, leveransupplevelse, kvalitet.
- Effektiv logistikhantering; plock av ordrar, leveransalternativ, hållbarhet, arbetsmiljö.
- Marknadsföring; hur e-handeln skapar ökad räckvidd, genomsyrar företagets kanaler och bidrar till en komplett kundupplevelse.
- Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla e-handelserbjudandet.
- Hur man har anpassat e-handeln efter det förändrade marknadsläget.
Jury:
Ali Ghoce, CEO, Gordon
Peter Muld, Chief Strategy & Digital Officer, Ica Sverige
Nic Staeger, CCO/Författare, Staeger Consulting
Frida Ridderstolpe, E-handelschef, Axfood
Niklas Zeitlin, Chef E-handel & B2B Coop i Sverige, Coop Sverige
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap
Vinnare: Coop Butiker & Stormarknader (Coop Östra)
Årets e-handlare tar nya vägar. Genom uppbyggnad av regionala hubbar kombinerar man fördelarna med dedikerat e-handelslager och plock i butik. En lösning för alternativa leveransval och miljövänliga initiativ för att kunna erbjuda hållbara emballagelösningar ger ett vinnande koncept.
Årets Ekoinsats
Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och initiativ som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag som bidrar till branschens utveckling och får fler att upptäcka och välja ekologiska produkter. Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sitt ekologiska sortiment eller på annat sätt främjat den ekologiska utvecklingen?
Vinnaren använder framgångsrikt:
- Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar.
Och visar: - Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologiska produkter.
Jury:
Rebecca Borg, Category Brand Manager Organic Food and Beauty, Midsona
Cecilia Ryegård, VD, Agrovektor AB & Foodchain by Blockchain
Caroline Hellbacher, Marknadsutvecklare, Krav
Charlotte André, Vd, Organic Sweden
Lisbeth Erstrand, Strategisk rådgivare Shopper Marketing, Retail House
Ordförande: Mattias Larsson, Reporter, Fri Köpenskap
Vinnare: Hemköpskedjan
Årets vinnare skapar synlighet och attraktivitet för eko genom kampanjer, både via annonser och i butiksarbetet, samtidigt som man inte är rädda för att experimentera. Tack vare en tydlig styrning och för sin storlek unik målbild, har man kunnat jobba konsekvent och långsiktigt på ett sätt som gör vinnaren till en fantastisk förebild i branschen.
Årets Fiskavdelning
Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som tillgängliggör och skapar mervärde i hela fiskavdelningen – både när det gäller manuell hantering över disk och packad sjömat i hyllan. Butikens personal arbetar aktivt med kunskap och inspiration för att lyfta sjömatens roll i dagens hälso- och miljömedvetna samhälle.
I bedömningen är följande områden viktiga:
- Sortiment – Sortimentet är kundanpassat, inspirerande, trendigt och fångar årets säsonger. Både när det gäller vardag, helg, manuell hantering och packad sjömat i hyllan.
- Miljö – Butiken arbetar på ett hållbart sätt och undviker försäljning av rödlistade arter.
- Nytänkande – Butiken jobbar på ett innovativt sätt med exponering och aktiviteter som väcker intresse och höjer kundvärdet.
Jury:
Charlotte Rapp, Manager Sverige, Norges Sjömatsråd
Niclas Frejd, Kategorichef Färskvaror Produktion, Dagab
Daphne Perlmutter, Produktutvecklare Fisk, Coop Sverige
Anton Langé, Kategorichef färsk fisk, skaldjur, sill, kaviar, Ica Gruppen
Mette Gemzöe, Fiskbranschens Riksförbund
Ordförande: Hans Roos of Hjelmsäter, Key Account Manager, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Maxi Nacka
Årets vinnare har skapat en fiskavdelning i toppklass, där hållbarhet och färskhet står i fokus. Med inspirerande service och brett sortiment är butiken en trendsättare som ger kunderna unika upplevelser.
Årets Förbutik
Vinnaren av Årets förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.
I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
Medvetenhet om förbutikens betydelse för butikens lönsamhet Hög servicegrad och engagemang Inspirerande - lockar till impuls- och merköp Helhetsintryck Sortiment och utbud
Jury:
Amanda Herrström, TRADE MARKETING SPECIALIST, ATG
Annika K Pedersen, Chef Fältsälj, Svenska Spel
Tobias Vinblad, Försäljningschef, Intrx
Ordförande: Jacob Gündüz, Säljare, Fri Köpenskap
Vinnare: Stora Coop Bromma
Vinnaren har skapat en förbutik med kundupplevelsen i fokus. Med välkomnande atmosfär och stort engagemang bjuds det på minnesvärda upplevelser – från spelhändelser till festliga event. Den höga servicenivån inspirerar både kunderna och resten av branschen!
Årets Frukt- & gröntavdelning - svenskodlat
Priset Årets frukt- och Gröntavdelning - svenskodlat tilldelas den butik som visar upp ett engagemang med ett särskilt fokus på svenskodlade alternativ. Denna kategori hyllar de butiker som inte bara presenterar sina produkter på ett inspirerande och inbjudande sätt, utan också tar på sig ledartröjan när det kommer till att främja en hållbar och medveten konsumtion, med ett tydligt fokus på det svenska.
I bedömningen är följande områden viktiga:
• Prioriterar svenskt före import
• Fokus på hälsa och hållbarhet
• Lyfter fram varor i säsong
• Kreativa exponeringar av svenskodlat som lockar till försäljning året runt
Jury:
Magnus Nilsson, Vd, Odlarlaget (Odlarna.se/SydGrönt)
Nils Thott, Commercial Director, CatMan Solution
Manuel Lemholt Berger, Chief Executive Officer and Co-Founder, MplusM
Ola Dolck, Managing Director, SRC
Ordförande: Mattias Larsson, Reporter, Fri Köpenskap
Vinnare: Stora Coop Lund
Årets vinnare är inte rädd för att ändra på ett vinnande koncept och har en vacker, inspirerande och svenskbetonad avdelning. Butiken har under lång tid fortsatt att leverera det som gör en frukt- och gröntavdelning både inbjudande och säljande för alla plånböcker och säsonger.
Fernando Di Lucas Hederspris
Vinnaren av Fernando Di Lucas hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att lyfta medelhavsmaten ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivoljan i centrum, mycket grönsaker och baljväxter, främjar folkhälsan samtidigt som smakerna är fantastiska. För att vinna priset ska man ge inspiration till en hälsosammare livsstil och genom kommunikation och exponeringar hjälpa kunderna att göra kloka och medvetna val utifrån medelhavsmatens breda smakpalett. Ett samhällsengagemang utanför kärnverksamheten är premierande.
Skicka din nominering till inspiration@diluca.se
Advisery Board:
Fernando Di Luca, Grundare, Di Luca & Di Luca
Mai-Lis Hellenius, Professor, Karolinska institutet
Johan Dahl, säljkårschef, Di Luca & Di Luca
Magnus Ekerhov, Försäljningschef, Di Luca & Di Luca
Ordförande: Måns Falk, Chef Accademia Di Luca, Di Luca & Di Luca
Vinnare: Ica Kvantum Kungsholmen
Årets vinnare av Fernando Di Lucas Hederspris är en STOR förebild när det kommer till matinspiration och man har alltid kundens bästa i fokus. Samtidigt som smakerna står i centrum vill denna butik också visa att bra, hållbar och hälsosam mat inte är någon motsägelse till gastronomisk njutning. Exponeringar med mycket grönt, baljväxter, vegetabiliska fettalternativ i kombination med välsorterade manuella diskar gör detta till precis en sådan matbutik som Fernando och den övriga juryn älskar!
Årets Kassazon
Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.
I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
• Medvetenhet om kassalinjens betydelse för butikens lönsamhet
• Sortiment och utbud i kassalinjen
• Inspirerande – lockar till merköp
• Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
• Högt engagemang hos kassamedarbetarna
Jury:
Anders Larsson, Försäljningschef, Awal Concept AB
Lars Lindström, Affärsutvecklare, Instore Business
Patrik Carlsson, Head of Channel & Customer marketing, Haleon
Patrik Axen, Merchandising Manger Nordics, Mars
Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
Fredrik Lemke, Marketing/Business Development, Toms
Andreas Larsson, Category and Space Development Manager, Cloetta
Carl-Henrik Persson, Manager Range & Space, Coca-Cola
Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Maxi Norrköping
Butikens kassazon är ett utmärkt exempel på hur funktionalitet och estetik kan gå hand i hand. Med upplysta impulssektioner och tydlig vägledning blir kundernas vägval smidiga, oavsett om de väljer traditionella kassor eller självscanning.
Stilren träfinish och mörk metallinredning vid kassorna skapar en modern atmosfär.
Butiken har visat prov på stor kreativitet och förståelse för sina kunders behov och förtjänar därför denna utmärkelse.
Årets Leverantör
Nominera er eller någon leverantör du tycker förtjänar en chans att bli Årets Leverantör! Vi söker kandidater som bidragit till att skapa mervärden till dagligvarubranschen.
Priset har instiftats för att engagera, inspirera och lyfta fram:
- Samarbeten i handelns alla led
- Innovation och utveckling av sortiment, metoder och arbetssätt
- Lönsamhetsutveckling
- Kunskapsförmedling och rådgivning
Välkomna med ansökan och lycka till.
Jury:
Mikael Pettersson, Butikschef Stora Coop Orminge, Coop
Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends
Ulrika Bernhoff, Vice vd, HUI
Nina Ghazi, Kategoristrateg, Ica
Sofia Schöldström, Head of KAM, ClearOn AB
Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
Omid Ghanbari, VD och medgrundare Matspar.se
Ordförande: Fredrik Lindberg, sr. New Business Development Manager, NielsenIQ
Vinnare: Nordic Green Food
För detta familjeföretag, som funnits i decennier, har hållbarhet och kvalitet varit ledord och en målmedveten strategi lett till framgångarna. De har med sin passion framgångsrikt lyckats nå ut till handelns alla led och till influencers, berört shoppers och funnit vägen direkt till svenska konsumenters hjärtan. De är här för att stanna.
Årets Lokalprodukt
Syftet med Årets Lokalprodukt är att främja det svenska näringslivet och lyfta fram den eller de som arbetat med att ta fram årets bästa lokala produkt, produktion eller initiativ. Priset kan omfatta butik, leverantör eller person.
Kriterier:
• En aktör som visar handlingskraft i att gynna den inhemska produktionen
• Resultat som leder till god tillväxt och lönsamhet
• Vågat satsa eller ställa om till en gynnsam och hållbar inhemsk produktion
• En aktör som med sitt initiativ gynnat samhället, butik eller konsument
• Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla svenska produkter eller produktion
Jury:
Karin Rydberg, marknadschef, TePe
Pontus Thureson, Generalsekreterare, Föreningen Foder och Spannmål
Marie Gidlund, Verksamhetsledare, Sweden Food Arena
Ingrid Landgren, tf vd, Livsmedelsakademin
Ordförande: Mona Johansson, Chef red. Fri Köpenskap
Vinnare: Kiviks musteri
Med stark lokal förankring och stort fokus på hållbarhet och innovation bidrar vinnaren aktivt till att upprätthålla den svenska landsbygdens ekonomi. Här drivs en framåtsyftande verksamhet med ständig utveckling av nya produkter, och forskningsprojekt för biologisk mångfald. Ett stolt och anrikt svenskt varumärke som fortsätter att ligga i framkant och har sin rättmätiga plats i dagligvaruhandeln.
Årets Medarbetare
Årets medarbetare inom dagligvaruhandeln ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till butikens kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Denna medarbetare bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till butikens utveckling.
I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
• Hög kvalitet på servicen gentemot butikens kunder
• Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
• Gjort insatser utöver det vanliga
Jury:
Nils Hedström , Next U Systems
Ann Hennicks, HR chef, Ica
Charlotte Welin Zettelund, HR chef, Hemköp
Helena Erlingsjö, HR Direktör/ GL Personal/ HR Director, Lidl Sverige
Alexandra Berglund, HR-chef, Coop butiker och Stormarknader
Helena Holmqvist, HR chef, City Gross
Ordförande: Mona Johansson, Chef red, Fri Köpenskap
Vinnare: Estelle Laakso , Coop Slite
Att kunna inspirera sina kollegor är en viktig egenskap. Årets medarbetare har förmågan att få med sig andra i aktiviteter som främjar både samarbete och arbetsglädje. En omtyckt ambassadör och förebild som får hela personalen att känna stolthet. Med en unik målmedvetenhet, energi och envishet kombinerat med stor kreativitet och en vilja att sticka ut är detta en medarbetare utöver det vanliga och en stor tillgång för sin butik.
Årets Mejeri- & juiceavdelning
Vinnaren av Årets Mejeri- & Juiceavdelning ska vara en butik som inspirerar sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i hela avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde. Butiken ska aktivt jobba med sortiment, enkel kundnavigering och effektiva kampanjer som höjer kundvärdet, lockar till nytänkande och merköp hos konsument och därigenom stärker butikens totala attraktionskraft.
Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
• Kundanpassat och inspirerande sortiment - För att kunna möta kundernas behov och inspirera till att prova nya produkter
• Öka ordinarieförsäljningen - Som också driver ökade marginaler och minskat svinn
• Inspirerande avdelning/kategori - Som leder till ökade antal poster och snittköp per kund
• Välstrukturerad avdelning med tydlig navigering - som förenklar och höjer kundupplevelsen
• Med engagerad mejeripersonal och hög servicegrad sätts kunden i centrum
• På ett framgångsrikt sätt ökar man både ordinarie- och kampanjförsäljning
Jury:
Jörgen Hansen, Category & Trade Manager, Skånemejerier
Anders Eriksson Handlare, ICA Kvantum Vellinge
Addi Runolfsdottir, Senior Retail Consultant, SRC
Christina Möller, Fil dr HC, Osec Matstudio
Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Supermarket Knuten
Årets vinnare har lyckats skapa en inspirerande upplevelse med tydligt fokus på matglädje genom hela butiken. Mejeri- och juiceavdelningen är rymlig, modern och utformad för att erbjuda kunderna de bästa produktalternativen. Med ett noggrant utvalt sortiment av både vardags- och festprodukter möter butiken kundernas behov och önskemål. Tack vare engagerade medarbetare och ett nära samarbete med leverantörer hålls avdelningen ständigt uppdaterad.
Årets Ostavdelning
Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ost¬avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.
Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
• Kundanpassa sortiment
• Öka ordinarieförsäljningen
• Inspirera avdelningen /kategorin
• Nytänkande i sortiment/exponering/planering
• Hög servicegrad med kunden i centrum
• Engagerad ostpersonal med egna initiativ
• Maximera kampanjförsäljningen
Jury:
Sara Björk, Category Manager Cheese, Skånemejerier
Eva Del Canto Mery, Vinnare Årets Ostavdelning 2023, Ica Kvantum Emporia
Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Kvantum Kungsbacka
Årets vinnare har etablerat sig som en destination för kvalitetsost och erbjuder enastående service. Med ett brett och unikt sortiment, som sträcker sig från exklusiva svenska ostar till internationella delikatesser, presenterar årets vinnare en ostavdelning i absolut toppklass. Genom ett dedikerat fokus på kundupplevelsen och ett engagerat team som drivs av passion för matglädje, innovation och service, är butiken mycket mer än bara en plats som säljer ost.
Årets Tidskriftsbutik
Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.
Priset har instiftats för att stimulera:
• Tidningsförsäljning i butik
• Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
• Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
• Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten
Jury:
Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
Anders Juhlin, Vd, Keesing Norden
Cecilia Öster, Verksamhetsledare, Livsmedel i fokus
Ordförande: Johan Croon, Reporter, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Knuten Nyköping
Om man bara ser tidskriftsavdelningen som ett komplement till övriga butiken så är årets vinnare ett bevis på att det går att göra raka motsatsen. De kreativa och innovativa lösningarna, både i hylla och butik, har lett till en imponerande försäljningsutveckling.
Årets Delidisk
Årets Delidisk, en destination som är hjärtat i butiken! Med engagerade, passionerade och kunniga kollegor får delidisken en helhet och atmosfär som inspirerar till det lilla extra, för vardag och helg. Delidisken är en avgörande faktor när kunden väljer butik.
Är ni, eller känner ni till en potentiell vinnare? Nominera nu!
OBS! Med Delidisk menas:
Manuell kött och chark, ost, färdigmat, kringprodukter/sambandsvaror tillhörande delipackade produkter samt halvmanuella deliytan.
JURYN KOMMER ATT TITTA SÄRSKILT PÅ FÖLJANDE KRITERIER:
• Atmosfär & exponeringar: Delidisken ska på ett inspirerande sätt framhäva produkter och på så sätt inspirera kunden till att göra bra och spännande val.
• Miljö: Fräschör, ordning och reda.
• Kommunikation: Rätt material, skyltning och relevant information.
• Sortiment: Vågar ge utrymme och satsa på ett sortiment för att inspirera, utmana och utveckla den kulinariska kundupplevelsen.
• Kundbemötandet vid disk
• Helhetsupplevelse och wow-faktor: Vad gör att er delidisk sticker ut och att kunderna väljer er
Jury:
Anton Nakic, Vd, Bon Cena
Staffan Fri, Purchasing Manager, ATRIA
Lennart Wallander, COT, Food & Friends
Martin Åberg, Vd och konsult, Gourmet & Design
Jennie Walldén, Vinnare av årets mästerkock & grundare av UMAFood
Ordförande: Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
Vinnare: Duå
Med ett noggrant utvalt sortiment av lokala och internationella delikatesser, och en passionerad personal som gör varje besök till en upplevelse, skapar de en unik smakresa för sina kunder. Årets vinnare har en enastående vision och förmåga att driva en delidisk på ett sätt som verkligen sticker ut. Med djupt engagemang och stor dedikation har de tagit delidisken till en ny nivå.
Årets Hemmakontor - delas ut i Örebro
Vinnaren ska vara en butik som har insett den ökande betydelsen för hemmakontoret i dagligvaruhandeln och den som genom engagemang & affärskänsla skapat en säljande kategori i sin butik.”
I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
• Rätt sortimentmix i kategorin
• Avdelningen lockar till merköp
• Snygg och inspirerande avdelning
• Engagerad personal
Jury:
Peter Karlsson, NORDIC KAM, Pilot
Martin Moström,VD/strategic adviser, Retail House
Jan-Olof Vegholm, Vd, Pilot
Ordförande:Claes Holmström, Försäljningschef, Fri Köpenskap
Vinnare: Ica Maxi Kristianstad
Butiken har under flera år målmedvetet jobbat med att visualisera avdelningen genom att ständigt jobba med planering och Second placement. Detta lockar konsumenten till att uppleva en välsorterad avdelning som lockar till merköp.
Som ett kvitto på det så har avdelningen visat en positiv utveckling de senaste åren och med en personal har med stor entusiasm så borgar det för en fortsatt positiv utveckling.
Vinnaren är Ica Maxi Special Kristianstad.
Årets Äggavdelning - delas ut i Örebro
Med nytänkande och stort engagemang arbetar butiken målinriktat för att öka butikens försäljning av ägg. Genom ett tydligt fokus på äggets mervärden, inspirerar och utbildar butiken sina kunder att öka sin konsumtion av Världens smartaste livsmedel – ägget.
Exempel på aktiviteter som butiken kan/bör genomföra:
• Engagera och utbilda mejeri- och färskvaruansvarig
• Nytänkande i sortiment, exponering, inredning och kategorisering
• Utbilda konsumenten i äggets hälsofördelar
• Inspirera och informera om ägget som kökets viktigaste råvara
• I vilken grad man jobbar med att locka shoppern till merköp
Jury:
Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare, Svenska Ägg
Piere Nordin, Valio
Martin Moström, VD och strategic adviser, Retail House
Fri Köpenskap/ Ordförande: Jan Ahmadi, Reporter, Fri Köpenskap
Vinnare: Stora Coop Visby
Vinnaren av Årets äggavdelning har på ett kreativt sätt satt ribban för hur äggförsäljning i butik ska gå till. Synligheten, innovationen och kommunikationen lämnar inga tvivel om att det är en kunnig och engagerad personal som jobbar där. Lika lite tvekan är det kring att kunderna som träder in blir inspirerade – och förhoppningsvis leder detta pris till att även andra butiker blir det.
Vinnaren är Stora Coop Visby.