Årets Arbetsgivare

Priset Årets Arbetsgivare ska premiera en arbets¬plats inom dagligvaruhandeln som skapat ett hållbart arbetsliv för sina anställda och som ser medarbetarna som nyckeln till framgången. Arbetsgivaren ska ha utmärkt sig för ett bra arbetsklimat med proaktiv personalförsörjning och kompetenslyft för medarbetarna.

Nomineringskriterier:
  • Arbetsgivaren ser och uppmärksammar medarbetarnas betydelse för företagets framgång
  • Arbetsgivaren ska ha vidtagit åtgärder för att kontinuerligt utveckla medarbetarna
  • Arbetsgivaren prioriterar jämställdhet och mångfald högt och ser det som självklara delar av verksamheten
Jurymedlemmar
Peter Paunovic, VD, Yobber
Karin Bartholf, HR Dir, Coop
Åsa Daxberg, Chef för Attraction & Recruitment ICA Gruppen, Ica
Sara Rosengren, Handelshögskolan, Handelshögskolan
Anna Carlsson, Digitaliseringspodden
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Supermarket Brunflo

Ica Supermarket Brunflo

Inom dagligvaruhandeln är en viktig utmaning att rekrytera och behålla rätt personal. Arbetsklimatet har avgörande betydelse för hur verksamheten fungerar och i förlängningen även för försäljningen. Den första vinnaren i den nya kategorin Årets arbetsgivare har förstått allt detta. Med ledord som kunskap, öppenhet och förtroende har en tillåtande arbetsplats skapats där alla känner sig trygga. Utbildning och utveckling sker med stor lyhördhet både individuellt och i grupp. Olikheter uppmuntras, vilket gör hela teamet starkare. Alla medarbetare har också fått vara delaktiga i besluten vid den stora renovering som genomförts i butiken, vilket tänt en ny gnista hos hela personalen.

Årets Fiskavdelning

Vinnare av Årets Fiskavdelning ska vara den butik som inspirerar sina medarbetare att aktivt och med kunskap och inspiration tillgängliggör och skapar mervärden både för fiskavdelning och kunder. Fiskavdelningen ska vara en spjutspets i marknadsföringen och aktivt jobba med sortiment och exponeringar som höjer kundvärdet och lockar till nytänkande och merköp i konsumentledet och stärker butikens profil i konkurrensen.

I bedömningen är följande områden viktiga:
  • Sortiment – Kundanpassat, attraktivt, nytänkande och trendigt som speglar vardag och helg, packat och manuellt, samt fångar säsonger över året.
  • Servicegrad – Förmedlar kunskap till konsument och personal och tydlig exponering.
  • Inspiration – Tillgängliggöra och locka till merköp.
  • Nytänkande – Exponering och aktiviteter som höjer kundvärde och väcker intresse hos konsument.
Jurymedlemmar
Karolina Nygren, Marknadschef, Fiskeriet
Sigmund Björgo, Fiskeriutsending Sverige, Norges sjömatråd
Markus Pettersson, Inköpschef färsk fisk och skaldjur, Axfood
Madelene Rispe, Kategorichef färskvaror, Bergendahls
Staffan Fri, Kategori- och inköpsansvarig, manuell, deli foodservice, Coop
Fredrik Arvius, VD, Nicoya AB
Cecilia Danneke, Affärsområdeschef fisk, fågel och vegetariskt, Ica Gruppen
Juryordförande: Pontus Nyman, Nyhetschef Fri Köpenskap

Vinnare: City Gross Boländerna, Uppsala

City Gross Boländerna, Uppsala

Årets Fiskavdelning har allt som en bra fiskavdelning bör ha. Hållbarhetstänk, kunskap och en bredd som tilltalar kundernas alla önskemål och kunskapsnivåer. Men i hård konkurrens är det den sista millimetern som avgör. Engagemanget och envisheten att aldrig ge upp och på så sätt alltid bli snäppet vassare, år efter år. Om det så handlar om egna idéer eller inspiration från andra duktiga kollegor och konkurrenter.
För Årets Fiskavdelning 2020 blev det tredje gången gillt.

Årets Hållbarhetsinitiativ

Syftet med Årets Hållbarhetsinitiativ är att främja dagligvarubranschens arbete med hållbar utveckling mot en mer hållbar miljö. Priset kan omfatta butik, leverantör eller enskild person.

De kriterier juryn kommer att bedöma är:
  • Ett hållbart initiativ eller projekt med potentiell varaktig förändring
  • En aktör som visar på handlingskraft inom hållbar utveckling
Jurymedlemmar
Katarina Lundell, Marknadschef, Pantamera
Pontus Björkdahl, Hållbarhetschef, Retursystem
Katarina Rosenqvist, VD, Ecobalance
Louise Ungerth, VD, Ungerth&Co
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Vinnare: Axfoundation – Framtidens mat

Axfoundation – Framtidens mat

Genom nya innovativa lösningar utmanar vår vinnare en bransch som har stor påverkan på både hälsa och miljö. Årets vinnare samlar forskare, lantbrukare, livsmedelsförädlare och kockar för att hitta goda och hållbara alternativ till kött. Ett arbete som fått stort genomslag i både butiker och restauranger runt om i landet. Arbetet ute på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för framtidens hållbara livsmedelsförsörjning.

Årets Leverantör

Vinnaren av Årets leverantör ska vara ett företag som i påtaglig grad bidragit till att skapa mervärden för butiken eller butikskedjan. Det kan handla om såväl sortiment, service, teknik eller annat som påtagligt ökat butikens värde för kunder och/eller personal.

Priset har skapats för att stimulera:
  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment och metoder
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling
Jurymedlemmar
Johnny Lönnberg, Affärsområdeschef, ClearOn AB
Helen Zakrisson, Kategoriområdeschef Fisk, Skaldjur och Färdigmat, Axfood 
Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends 
Jonas Arnberg, VD, HUI Research AB
Mikael Pettersson, Butikschef, Stora Coop Orminge
Johan Colliander, Redaktör Food Supply
Juryordförande: Fredrik Lindberg, Sr. New Business Development Manager, Nielsen

Vinnare: Estrella

Estrella

Årets Leverantör har på ett föredömligt sätt satt kundnyttan i första rummet och valt att lägga den egna prestigen åt sidan för att fokusera på den enskilda butikens försäljning och lönsamhet framför allt annat. Även under svagare försäljningsperioder har Estrella arbetat nära butikerna för att på olika sätt öka försäljningen, vilket i slutändan har skapat mervärde i handelns alla led.
Med en engagerad och flexibel säljkår, kampanjer på kundernas villkor, ett starkt hållbarhetstänk och en vilja till innovation i kombination med nya produktlanseringar har företaget under 2019 stått för nästan häften av kategorins tillväxt. Allt detta gör Estrella till en av de starkast lysande stjärnorna på dagligvaruhimmelen och en värdig vinnare av priset som Årets Leverantör.

Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnaren av Årets Kött- och Charkuteriavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom att med engagemang och stor kunskap om kött, kombinerat med affärskänsla, lyfta fram köttavdelningen.

Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar med:
• Att förmedla kunskap om kött i allmänhet och svenskt kött i synnerhet
• Kunniga och engagerade medarbetare
• Praktiska säljlösningar som inspirerar till merköp och nya matupplevelser
• Sortiment som är attraktivt och matchar kundernas efterfrågan

2020 är ett ovanligt år med tanke på Covid19. Vi vill därför inom denna kategori också premiera den köttavdelning som fortsatt kunnat erbjuda ett attraktivt sortiment både på kort och lång sikt genom att på ett lyhört och snabbfotat sätt möta förändringar som drabbat såväl leverantörer som kunder.
Jurymedlemmar
Isabel Moretti, VD, Svensk Kött
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Magnus Pettersson, Försäljningschef, Jakobsdals
Eric Persson, Food and Strategy Consulting, Crossover Creative
Juryordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Flygfyren, Norrtälje

Ica Kvantum Flygfyren, Norrtälje

Vinnaren av Årets Kött- och charkavdelning har smakfull presentation i sina diskar och kunnig personal bakom dem. Avdelningen håller hög kvalitet både när det gäller packade produkter och manuell försäljning. Butiken har också med starkt engagemang satsat på lokala leverantörer. Ett stort mervärde skapas när man i samarbete med dessa arrangerar resor ”från hage till mage”. Det ger kunderna en förhöjd upplevelse och en känsla för matens ursprung.

Årets Skönhetsavdelning

Vinnaren av Årets Skönhetsavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med att lyfta fram skönhetsavdelningen och dess produkter.

Priset har instiftats för att främja:
  • Aktivt arbete med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
  • Ökad försäljning och lönsamhet för butiken
  • Ökat värde för konsumenterna genom att erbjuda inspiration och relevant sortiment på rätt plats
  • Ökad kommunikation och vägledning i skönhetsavdelningen
  • Förståelse för skönhetsavdelningens nytta för hela butiken
Jurymedlemmar
Pernilla Hedén Hotti, Field Sales Manager, Lóreál
Campbell Peacock, VD/Konsult, Mercian Consulting
Mi Andren, Mediachef Fri Köpenskap
(Juryn ej komplett)

Vinnare: Ica Maxi Flygstaden, Halmstad

Ica Maxi Flygstaden, Halmstad

Butikens skönhetsavdelning är en fantastisk start på shoppingturen precis i början av kundvarvet där det är lätt att stanna till och inspireras.
Framgångskonceptet som gör den här butiken till vinnare är:

  • Kunnig och engagerad personal som möter & guidar kunden
  • En maximerad köpupplevelse som skapar merförsäljning & nöjda kunder
  • Fokus på kommunikation & relation med kunden digitalt och lokalt i butik
  • En vilja att ständigt utveckla och förbättra skönhetsavdelningen har genererat tillväxt de senaste 5 åren!

Årets Kassazon

Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
  • Medvetenhet om kassazonens betydelse för butikens lönsamhet
  • Sortiment och utbud i kassalinjen
  • Inspirerande – lockar till merköp
  • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
  • Högt engagemang hos kassamedarbetarna
Jurymedlemmar
Michael Johansson, VD, Awal
Henrik Lindström, Johnson & Johnson
Jane Björklin, Key Account Manager, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Camilla Wickman, Channel Marketing Manager, Coca- Cola
Patrik Axén, Merchandising Manger Nordics, Mars
Andreas Nilsson, Cloetta
Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Kalmar

Ica Maxi Kalmar

Med en personal som genom sitt stora engagemang ständigt står på tårna för kunderna och deras behov avslutas butiksbesöket alltid på bästa möjliga sätt. Butiken strävar alltid efter att ligga i framkant när det gäller förnyelse och utveckling av koncept. Både kunder och leverantörer känner sig alltid välkomna.
Kort sagt en kassazon i toppklass!

Årets Syftesdrivna ledare

Vinnaren av Årets Syftesdrivna ledare är en person som har en tydlig vision att vilja påverka sin omvärld till något bättre genom att driva sin affär på ett syftesdrivet sätt samt genom ett tydligt ledarskap. Personen har visat att det är möjligt att ge upp kortsiktiga vinster för det långsiktiga, hållbara resultatet. Genom ett ledarskap som bygger på tillit, skapar personen en kultur runt omkring sig som bygger på sunda värderingar och möjligheter. Vi ser även att Årets Syftesdrivna ledare har en klar och tydlig vision om hur man utvecklar sina medarbetare, delegerar och skapar motivationsfaktorer. Vidare har personen fokus på att det är välmående i grunden som skapar bättre produktivitet och resultat för en hållbar framtid. Personen har modet att utmana och driva det som hen anser är rätt och ser till helheten för företaget med det långsiktiga syftet i fokus.

I bedömningen tittar vi särskilt på:
  • Ledarskap - förmåga att leda, motivera, inspirera samt utveckla individer/team
  • Hållbarhet - leder en syftesdriven affärsvision där både människor, miljö och socialt perspektiv står i centrum
  • Resultat - visar att hens agerande leder till långsiktigt god tillväxt och lönsamhetsresultat i den verksamhet som hen leder.
Advisory board
Brune Tavell, VD, Academic Search
Carl-Johan Stålhammar, VD Coop Gotland och 2019 års vinnare
Henrik Samuelsson, VD, Paulig Foods
Alexandra Callegari Lindholm, HR Direktör, Orkla Foods Sverige
Björn Levin, Business Director och Grundare, BrandEcho
Gerhard Bley, VD, O.Kavli
Jennifer Friman, VD, Movement Group Nordic

Skicka din nominering till

aretssyftesdrivnaledare@academicsearch.se

Vinnare: Karin Bodin – vd Polarbröd

Karin Bodin – vd Polarbröd

Karin har som femte generationens VD i familjeföretaget på ett föredömligt sätt satt bolagets framtid och ett hållbart ledarskap högt upp på agendan inom branschen. Hon driver inte bara hållbarhetsfrågan för det egna företaget, utan för branschen och samhället de verkar i, och blir därigenom ett språkrör som många lyssnar till. Hon är en nytänkande VD, som med stort hjärta och engagemang, leder organisationen mot en mer hållbar framtid. Karin är trygg och stabil men även modig som ledare och vågar utmana. Hon inspirerar sin organisation att göra saker som de aldrig gjort förut. Hon är noga med att alla får ihop helheten i livet och hennes mantra är ”det är inte på liv och död, det är bara bröd”. Hållbarhetsfrågan ligger Karin väldigt nära hjärtat, både när det kommer till medarbetarnas arbetsmiljö och välmående, bolaget i helhet, samt generellt för samhällets utveckling och utöver det arbetar hon även aktivt för att uppnå ökad jämställdhet. Under Karins ledning har Polarbröd bl.a. byggt en egen vindkraftpark och bolaget är idag självförsörjande på energi. Karin upplevs verkligen som kulturen beskrivs: nytänkande, helhjärtad och handelskraftig och är därmed en värdig vinnare av priset som Årets Syftesdrivna Ledare.

Årets Matinspiration

Vinnaren av priset Årets Matinspiration ska vara en butik, butikskedja eller ett företag som genom sitt arbete med matinspiration skapat mervärde för konsumenter och/eller kunder. Vi vill med priset främja kärleken till mat och hur den sprids vidare från proffs till amatör.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:
  • Inspiration – Lockar till nyfikenhet
  • Exponering – Lyfter fram matglädje och andas nytänkande
  • Kommunikation – Fångar intresset och skapar relationer
  • Upplevelse – Vackert för ögat, inspirerande
Jurymedlemmar
Robert Bodin, Försäljningschef, Paulig Foods

Fredrik Malmstedt, Kock, Malmstedt Mat& konsult
Anne Falkirk, VD, Falkirk & Friends
Christina Möller, Fil dr HC, OSEC-Matstudio
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs

Här har man vågat spänna bågen – och lyckats. Med en stark tradition och lika stark lokal förankring i botten har den modiga matsatsningen gett eko långt utanför det egna upptagningsområdet. Säsongens färskvaror får ta stor plats och med egen sill och egen korv skapas unika erbjudanden och kundlojalitet. Framtidens lanthandel är inte bara en butik, utan en inspirerande lokal mötesplats där både restaurang och designbutik ingår. En destination där kundupplevelsen hela tiden står i centrum – även i coronatider. I hård konkurrens en värdig vinnare i kategorin Årets matinspiration.

Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:
  • Personal – kunnig, engagerad, hög servicegrad och kund/leverantörsorienterad
  • Sortiment – kundanpassat, mångfald, nytänkande och trender
  • Lönsamhet – aktivt arbetande för att sälja mer både i och utanför ordinarie avdelning
  • Exponering – tydlig, spännande, överraskande, säljande och inspirerande
  • Utformning – en brödavdelning som är enkel att hitta i, med innovativ
    inredning, belysning och en kommunikation som ger en helhet för alla kategorier i brödavdelningen
  • Miljösmart – aktivt arbetande för att minska matsvinnet i brödavdelningen
Jurymedlemmar
Henri Ackman, Category Manager, Polfärskt Bröd
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Cathrine Högström, Marknadsdirektör, Polarbröd
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer
Lars Nordmark, Fri Köpenskap/Nordiske Medier
Juryordförande: Lennart Wallander, VD, Food & Friends

Vinnare: ICA Kvantum Mölndal

ICA Kvantum Mölndal

Personalen i Årets Brödavdelning vill lite mer. Deras engagerande arbete har lett till en mångfald i hyllan så varje kund kan hitta ett bröd som just den tycker om. Med tydlig inspiration från ett hemtrevligt café används handskrivna skyltar som guidar kunderna rätt i hyllan på ett närmast personligt sätt. Ordet mysfaktor är det som bäst beskriver kundupplevelsen men ändå med fin överskådlighet över alla segment i avdelningen. Årets brödavdelning imponerar och sticker ut rejält bland landets alla brödavdelningar.

Årets Ekoinsats

Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och personer som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel, i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag eller en person i branschen som genomför initiativ som får fler att upptäcka och välja den ekologiska maten.
Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sina ekologiska varor, en person som bidrar till att lyfta ekologi i den offentliga debatten, någon som skapat ett ekologiskt initiativ i sitt närområde eller på annat sätt främjat den ekologiska sektorn?

I bedömningen tittar juryn särskilt på:
  • Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar.
  • Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologisk mat.
Jurymedlemmar
Linda Wass, Brand Manager Organic, Midsona
Cecilia Rygård, Ekoweb
Martin Moström, Strategisk rådgivare/Partner, Reatil House
Erik Elvingsson Hedén, SB Insight
Anita Falkenek, VD, Krav
Juryordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Nacka

Ica Maxi Nacka

Man kan lyfta ekokategorin i butik och öka försäljningen på olika sätt. Exponera tillsammans med de konventionella varorna eller inrätta särskilda hyllor. Vinnaren av Årets Ekoinsats har gått ett steg längre, och inrättat en hel gång där de lyfter sina största ekologiska leverantörer. Tillsammans med ekogavlar har det lyft försäljningen med mer än 25 procent.

Årets Tidskriftsbutik

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

Priset har instiftats för att stimulera:
  • Tidningsförsäljning i butik
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
  • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
  • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten
Jurymedlemmar
Daniel Andersson, VD, Tidsam
Fatima Ravemark, Aller
Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
Pär Bygdesson, VD, Livsmedelshandlarna
Juryordförande: Siw Kejonen, Reporter Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Linköping

Ica Maxi Linköping

Den kreativa förmågan och viljan att förbättra har lett tidningsansvariga till nivåer man hittar hos sanna entreprenörer. De tänjer gränserna lite extra med unika lösningar och ett ännu bättre bord för jultidningar samt färgmatchning inom tidskriftskategorierna. En värdig vinnare – igen.

Årets Digitaliserade butik

Årets Digitaliserade Butik nyttjar digital teknik i butiksmiljön för att effektivisera arbetet i butik och öka lönsamheten. Digitaliseringen i butiken bidrar även till att förhöja kundernas köpupplevelse.

Juryn bedömer följande kriterier:
  • Butiken ligger i framkant och tillämpar nya digitala lösningar
  • Butikens ökade fokus på digitala lösningar
  • De digitala lösningar som finns i butik för att öka försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet
  • Hur digitaliserade lösningar påverkat lönsamheten
  • Hur digitaliseringen påverkat effektivisering av butiksarbetet
Jurymedlemmar
Frida Kalin, Marknadschef, StrongPoint
Fredrik Sunesson, Pricer
Carl Stenbeck, Axfood
Peter Muld, Cheif Digital Officer, Ica
Amer Mohammed, Direktör affärsområde Digital, Coop
Joachim Björk, Redaktionssek Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Landvetter

Ica Kvantum Landvetter

Årets Digitaliserade butik har under lång tid satsat digitalt. Butiken blev tidigt en av de ledande butikerna i Sverige på sociala medier och tog bort alla analoga utskick. Digitala hjälpmedel används på bred front, från order till schemaläggning, hyllkantsetiketter och utcheckningskassor. Allt för att öka nöjdheten hos både kunder och personal, samt att förbättra effektiviteten.

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som tydligt visar ett engagemang för att med cirkulärt förpackningstänk lyfta försäljningen av dryck i hela butiken, dvs både i avdelning, i kylar samt skapa attraktiva måltidslösningar.

Kriterier för att vinna

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck
  • Rättmätig yta och placering för dryck i butik
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt


Jurymedlemmar
Annika Tjernström, Coca-Cola
Roger Sjödin, Road Work Retail
Christina Cheng, Sprillo
Fredrik Sörbom, VD, Sveriges Bryggerier
Pontus Nyman, Nyhetsansvarig Fri Köpenskap
Juryordförande: Johan Kaij, Senior Adviser, MarketingClinic

Vinnare: Stora Coop Visby

Stora Coop Visby

Årets pris går till en butik som aldrig stannar upp utan alltid vill utvecklas. Den kombinerar säljtryck med unik inspiration och skapar en totalupplevelse som ingen kund lär glömma. Stora sortiment, välordnade avdelningar, säljdrivande gavlar, smarta sambandsexponeringar och unika härliga exponeringar som får dig att le av glädje. Från en redan mycket hög nivå gör vår vinnare alltid det lilla extra och kombinerar en passion för det lokala med globalt starka varumärken och ett starkt fokus på hållbarhet.

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik är en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:
  • Tillväxtorientering
  • Matglädje
  • Innovation och förnyelse som tillfredsställer verkliga behov hos kunden
  • En köpupplevelse utöver det vanliga
  • Butiken ska ha funnits i minst två år
  • Butiken måste visa lönsamhet
Jurymedlemmar
Lisa Schuman, vice VD och HR-chef, Storesupport
Johan Kaij, Senior Adviser, Marketing Clinic
Pontus Öster, Distriktschef, Tingstad Papper
Per Nilsson, Affärsutvecklare, Gruppo di Luca
Christina Möller, Osec Matstudio
Juryordförande: Mona Johansson, Chefredaktör Fri Köpenskap

 

Vinnare: Ica Toppen, Höllviken

Ica Toppen, Höllviken

Årets butik har under flera år utvecklat sig i en riktning framåt. Inte bara i omsättning utan också tagit framtidsorienterade initiativ som satt avtryck på sin marknad. Med en serviceinriktad personal har man med kreativitet, proaktivitet och kundfokus utvecklat butiken till något mycket mer för sina kunder. Med stark övertygelse och hög prioritet på matinspiration och kundens välbefinnande känner sig kunden alltid välkommen.

Årets Ostavdelning

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ostavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
  • Kundanpassat sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelningen/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad ostpersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen
Jurymedlemmar
Christian Bona, Key Account Director, Skånemejerier
Camilla Wall, Ostansvarig /Vinnare 2019, Hemköp Hornstull
Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Hovås

Ica Kvantum Hovås

Vinnaren har genom ett dedikerat arbete och stort fokus på inspiration skapat en avdelning som ger kunderna en matkänsla utöver det vanliga. Med nya idéer i bagaget har en satsning gjorts som bokstavligen satt osten i centrum. Här har skapats en ostavdelning långt utöver det vanliga, med målet att hjälpa kunderna att utveckla sitt ostkunnande.

Årets Frukt & Gröntavdelning

Vinnaren av priset Årets Frukt & Gröntavdelning ska vara en butik som genom sitt arbete med
varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:
  • Sortimentsuppbyggnad
  • Fräscht, inspirerande och lockande
  • En köpupplevelse i avdelningen utöver det vanliga
  • Avdelningen ska uppvisa god lönsamhet
Jurymedlemmar
Sara Berger, VD, SydGrönt (Odlarna.se)
Nils Thott, Commercial Director, CatMan Solution
Egil Bråthe, Marketing Clinic
Ola Dolck, VD, SRC
Juryordförande: Lars Nordmark, Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Årets vinnare har en aktiv personal som balanserar bästa kvalité med det prisvärda samtidigt som de lokala producenterna står i fokus. Man lyckas med en tydlig kommunikation och inspiration vägleda kunden till förnuftiga val och minska sin del av matsvinnet. Svinnet i butik omvandlas till mat för behövande, som inte bara mäts i pengar utan även i hur många magar man mättar.

Årets Förbutik

Vinnaren av Årets Förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs¬känsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:
• Helhetsintryck
• Sortiment och utbud
• Hög servicegrad hos kassamedarbetarna
• Inspirerande – lockar till merköp
• Medvetenhet om förbutiken betydelse för butikens lönsamhet
Jurymedlemmar
Anneli Svanborg, Commercial Trade Manager, ATG
Tove Kandell, Svenska Spel
Jane Björklin, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Maxi Alingsås

Ica Maxi Alingsås

Denna förbutik sätter inte bara kunden i centrum, ledningen ser personalen som en tillgång och arbetar ständigt med lagkänsla, motivation och kompetensutveckling.
De utmanar sina samarbetspartners i syfte att skapa säljande kreativa exponeringar, kundkvällar och event som leder till både lönsamhet och nöjda kunder som gärna kommer tillbaka.

Fernando Di Lucas Hederspris

Vinnaren av Fernando Di Lucas Hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivolja i centrum samt mycket grönsaker och baljväxter gör gott för hälsan, samtidigt som smakerna är fantastiska. Det gör att vi vill premiera butiker som genom kunskap och inspiration förenklar för kunden att göra kloka och medvetna val utifrån Medelhavets breda smakpalett.
Advisory Board
Fernando Di Luca
Mai-Lis Hellenius, Professor
Eva Junevad, Marknadschef
Måns Falk, Accademia di Luca
Johan Westerberg, vVD och Kommersiell chef

Skicka din nominering till

inspiration@diluca.se

Vinnare: Ica Maxi Nacka

Ica Maxi Nacka

Årets vinnare besitter på ett unikt sätt förmågan att lyfta hälsa utan att för den skull kompromissa med matglädjen. Medelhavsmaten är central, med återkommande kampanjer i samarbete med flera leverantörer. Med frekventa exponeringar på gavlar och på andra strategiska platser av den goda och nyttiga medelhavsmaten, tar man ett stort ansvar inte bara för njutning, utan också för folkhälsan. Med sitt starka samhällsansvar så understryker man ytterligare att man är en värdig vinnare.

Årets Mejeriavdelning

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:
  • Kundanpassa sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Få engagerad mejeripersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen
Jurymedlemmar
Maria Rydje,Customer Marketing Manager, Skånemejerier
Emil Nilsen, Vinnare 2019 Ica Kvantum Farsta
Richard Sverkersten, Senior Retail Consultan, SRC
Madeleine Elisasson, Projektledare, Säljutveckling
Juryordförande: Mi Andrén, Mediechef Fri Köpenskap

Vinnare: Ica Kvantum Vellinge

Ica Kvantum Vellinge

Med nytt tänk och nyskapande har man lyckats skapa en avdelning där kunden med lätthet hittar sina favoriter och inspireras till att prova nya produkter. Genom butikens egna Milky Way lämnas ingen kund oberörd, helt enkelt en Mejeriavdelning värd att ta en omväg för att uppleva…